Nibe City behöver brännare

Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Nibe City behöver brännare

Inlägg av Vicke912 »

Hej alla
I huset som vi köpte i somras sitter en pelletskonverterad Nibe City panna. Brännaren är en Ulma.
I början förstod jag ingenting men efter att ha hittat detta forum har jag läst mycket och insett att allt inte står rätt till.
Brännaren har bara en hastighet som enligt beskrivningen är 20 kW.
I pannan är 2 turbulatorer urtagna och de andra avsågade men alla bitar finns kvar. Rökgastemperaturen omkring 240 grader.
Har provat att stoppa i de urtagna turbulatorerna men då stannar brännaren för överhettning.
Sedan november har vi betalat 19 000 för pellets till ett enplans lättbetonghus från 50-talet på 120 kvadratmeter och ouppvärmd källare.

Brännaren har haft problem med att tända ibland och har nu fått en lång spricka i själva röret. Känns som att det är dags att byta ut den.

Några tips på brännare som är lätta att ställa in själv som passar i Nibe City och där man kan reglera både pelletsmatning och fläkt från meny.
Har förstått av olika inlägg att 12-13 kW är en lagom effekt där alla turbulatorer kan sitta kvar.
Mvh
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Den kan väl köras på lågeffekt tex: 9-14 kW..?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det är ju en fråga för om den dels kan ställas ner i effekt och dels om den kan lagas för en lagom peng.

En lägre effekt slider avsevärd mindre på brännaren och är man tvungen att plocka ut turbulatorer eller kapa dom kör man på för hög effekt!

Men OM det inte är lönt/möjligt att ställa ner den och laga den har jag bra erfarenhet med en Janfire NH-brännare. Inte billigast i stan men full digital.

Man innan ni skaffar ny brännare vill jag påstå att om brännaren har kört X ton pellets på full patte kommer den sannolikt att köra X * 2 ton pellets med en lagom effekt till pannan (alltså fullbestyckat panna med alla och hela turbulatorer) och sannolikt mer än det.

Så att byta rakt av kan kanske vara mindre bra ur ekonomisk synpunkt.

Lite saker bör vara klara i vilket fall som helst:
* En väl dimensionerat dragregulator är A & O för att få det hela att fungera bra i alla lägen. Har ni det inte är det nästa steg!
* Alla turbulatorer hela och monterade! Går det inte är det för att den överflödande värmen kastas bort och det är DYRT!!!

Sedan ställs brännaren ner i effekt och går det inte är det dags att hitta en ny.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Pannan är väl på 25000W så en brännare på 20000W lär inte bli bra, du måste nog ner på 15000W eller helst ännu lägre för att det ska funka bra.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Inlägg av Vicke912 »

Nej någon lågeffekt finns inte. Den stämmer inte riktigt med den beskrivning som finns på Ulmas hemsida.
Brännarröret är helt slut där elden brunnit och dessutom sprucket. Tror inte jag försöker reparera. Elda i ett rör där inte metallen kan röra på sig verkar dum konstruktion. Andra brännare jag sett beskrivning av har ett roster där det brinner.
Man får fundera vidare. Janfire NH verkar bra men tänkte kanske först titta efter någon begagnad som klarar att köra mindre effekt.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Den mest använda brännaren för oljepannor nuförtiden är BAXI Eurofire eftersom den är genomprövad och smidig. Priset borde inte hellre avskräcka. Min pelletsgube i Arvika säljer den av ett huvudskäl: Han har hittills inte fått en missnöjd kund. Men detta är en brännare man bör köpa ny. De äldre modellerna hade vissa problem, men det är löst i och med att man uppgraderat styrning, fått bättre material i eldytor mm
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Håller med Bergatorparen här, En ny Eurofire tillhör de bättre valen.
Begagnat? behöver man köpa nytt roster så blir man inte glad åt priset.
Hur länge håller rostren på Eurofire egentligen?

Var ytterst nära köpa en Eurofire till mitt nuvarande hus men ändrade i sista minuten. :D
Rostret har nu gått 20 ton och ser nästan oslitet ut. Ett nytt kostar omkring 500:-
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Rostren måste hålla mycket länge därför att det finns inte med på listan över service delar hos Sölvesborg Pellets. Om man får denna brännare rätt injusterat, så borde enligt min ringa uppfattning rostret kunna hålla 45 - 50 ton pellets. NIBE City är ju en säckeldad panna så här talar vi ju om försiktig eldning mellan 10 - 12 kW. Det tillsammans med en bra injustering gör att detta borde bli en långkörare :wink:

http://www.solvesborgspellets.se/empty_18.html
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Imponerande att rostret kan hålla 50 ton pellets alltså 12 års normal användning. Det slår ju alla andra brännare med hästlängder. Hur tjockt material är det där. Eller är det gjutet material?
Har aldrig sett någon bild av det där rostret.

Den riktiga svensktillverkade Iwabo fram till modell S1 hade 4 mm plåt och det trodde jag var det tjockaste på någon brännare. Håller normalt i 5-6 år.
En Eurofire måste ju väga bly att lyfta ut ur pannan!
Iwabon väger 17 kg och det utesluter skötselhjälp från familjen när man är borta någon dag.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

En Eurofire väger 9kg! så det är nog snudd på den lättaste brännaren på marknaden. Enligt Baxi är rostret/brännarkasseten tänk att hålla brännaren ut, men en feljusterad brännare kör du sönder det på 3-5år (kostar 2600kr)

Har själv en B16GL som Torsten och rostret är billigt 500kr, har kört 9ton och i princip inte rengjort rostret manuellt ännu. Ser ut som nytt, så det känns som det kommer att hålla väldigt länge.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Hos mig skulle inte 50 ton räcka mer än 5 år med sådana vintrar som vi haft de senaste 2 åren. Rostret/brännarkassetten på Eurofire är svetsad av 3 mm plåt, men det som gör livslängden är att den är formad så att du för en lång och bred glödbädd med jämn temperatur över det hela utan hotspots. På kassetten är monterad en kåpa som leder de heta gaserna framåt och den är förbrukningsdetalj. Den kostar 1100 kronor och måste väl kanske bytas 2 - 3 gånger under brännarens livslängd. Det som avgör om det blir sprickor och hål eller inte, är för det första hur väl brännaren är injusterad och för det andra hur väl värmen avleds/fördelas och för det tredje hur man utformad rostret så att spänningarna minimeras. Det senare har även med materialval att göra. 2600 kronor skvallrar om att det är ett mycket bra material man valt.

Skulle jag behöva byta brännare idag, så står Eurofire högst uppe på listan. Varför inte en ny Viking Bio? Svaret är att det skiljer flera tusenlappar till Eurofires fördel. Klart man köper en billigare brännare som dessutom har ett smidigare styrprogram :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Har kört igenom ~30ton pellets i mitt brännarrör som sitter i en brännare av bespottad modell. Inget som helst slitage eller sprickor vad man kan se iaf.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Nej, och det tror jag beror på att du haft det sunda förnuftet att stoppa in ett insatsrör i skorstenen som tillsammans med dragregulatorn ger optimala driftsförutsättningar för brännaren. Det borde ingå som standard i alla installationer :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Inlägg av Vicke912 »

Har nu kollat igenom lite aktuella priser på nya brännare.
Har bara tagit med erbjudanden där skruven är 2 meter eller mer.

Billigtvvs.se:
Eurofire + 2,2m 20550
TB-Mini + 2,2m 14900

Vvsonnet.se:
VikingBio + 2,5m 19090

Maniarmatur.se:
Nibe PB10 + 2,5m 18350

Vvsboden.se:
Nibe PB20 + 2,5m 25794 Automatisk askrengöring

Energibiten.se:
Viking 16 + 2,0 m 19600 Automatisk askrengöring

Roslagsbrännaren.se:
RB Master + 1,8m 20500 Automatisk askrengöring. Skruv kan måttbeställas.

Tittar lite på begagnat först. Verkar som TB Mini är bästa köp utan uraskning och Viking 16 bästa köp med uraskning.

Är det bra med sparlåga som en del brännare har? Det borde spara tändelementen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Inte bästa köp, lägst pris, det är inte samma sak, vilken som är bäst beror ju på vad du vill och var du ska ha den.

Underhållseld kan vara bra, som du säger så sparar det tändelementet en del, men det sotar rätt mycket också, jag använder underhållselden på vintern när det är minusgrader och tändelementet höll nästan 5 år i min brännare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar