Kasta ut Oljepannan från -72

PeM
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 18 jul, 2005 18:03
Ort: Tyresö/Stockholm

Kasta ut Oljepannan från -72

Inlägg av PeM »

På fredag flyttar jag och frugan in i vårt första hus. Detta hus har en gammal Eryl oljepanna från 1972. Pannan funkar väl, men jag kan inte tänka mig att den är speciellt energisnål samt att elpatronen e pajko.

Jag har nu blivit jätte intresserad av att byta till en kombi panna med Pellets. Har väl satt en budget till ca 50K, kan man hitta nåt lämpligt system för dessa pengar?
Kollade en del på www.dinvvsbutik.se och de verkar ju ha ganska bra priser, men det finns ju en uppsjö av olika brännare o pannor så vad ska man ha???
Ju mer man läser och letar ju mer förvirrad blir man :shock:
Det snackas om olika typer av matning mm mm Jag vill helst att man inte behöver sota pannan varje vecka.

Vi bor i Tyresö utanför Stockholm, så dela gärna med er om ni har några bra referenser från storstockholms området, skriv gärna med vad priset hamnat på.

Om detta nu har behandlats 100 ggr så har iallafall inte jag lyckats söka fram den infon, men är det så får ni gärna länka till de inläggen.

Tacksam för svar.

Mvh

PeM
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

komplett system.

Inlägg av snillet »

Skall du BARA kör pellets året runt eller eventuellt lite elpatron då och då så finns det väl ett väldigt bra system.

Thermia biomatic.

Tag bara kontakt med närmaste thermiaåterförsäljare så får du finfin info om detta, försök värja dig för alla värmepupmspropåer från dom bara :D , dom säljer ju såna med.

Skall du köra solfångare blir urvalet bredare.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
PeM
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 18 jul, 2005 18:03
Ort: Tyresö/Stockholm

Inlägg av PeM »

Ja Thermia verkar bra men de ligger i det lite högre prisspannet. Funkar deras panna även med ved? Eller finns det överhuvudtget system för pellets/olja/el/ved? Sen vill man väl ha en panna med inte alltför liten vattenberedare eller?

Jag tänkte eventuellt oxå investera i en Luftvärme pump, är det hål i huvvet o göra det? Borde man inte få ner pellets åtgången om man endast behöver pannan för att värma vattnet i kran/disk/tvätt/dusch?

Mvh

PeM
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

PeM skrev:Ja Thermia verkar bra men de ligger i det lite högre prisspannet. Funkar deras panna även med ved? Eller finns det överhuvudtget system för pellets/olja/el/ved? Sen vill man väl ha en panna med inte alltför liten vattenberedare eller?

Jag tänkte eventuellt oxå investera i en Luftvärme pump, är det hål i huvvet o göra det? Borde man inte få ner pellets åtgången om man endast behöver pannan för att värma vattnet i kran/disk/tvätt/dusch?

Mvh

PeM
Tyvär ligger priset lite högt.. :( Men o andra sidan får man vad man betalar för.. :D :wink:
Nej de går inte elda ved i biomatic.. Men i combifire kan du elda ved om du köper till ved satsen.. Den kostar med vedsats o spaksotning 28000:- men då beror de på hur mycket vv du behöver om de är mycket bad som gäller.. Den har lite svårt tydligen att klara stora vv uttag.. :?

En luft/luft värmepump skulle väl va för att få ac då annars finns det ingen anledning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

PeM skrev:Ja Thermia verkar bra men de ligger i det lite högre prisspannet. Funkar deras panna även med ved? Eller finns det överhuvudtget system för pellets/olja/el/ved? Sen vill man väl ha en panna med inte alltför liten vattenberedare eller?

Jag tänkte eventuellt oxå investera i en Luftvärme pump, är det hål i huvvet o göra det? Borde man inte få ner pellets åtgången om man endast behöver pannan för att värma vattnet i kran/disk/tvätt/dusch?

Mvh

PeM
en ren biomatic kostade ju 27500 förra året. ekl brännare (dom flesta köper man till detta på).
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Biomatic

Inlägg av Turbo »

Menar du Patrick att de flesta köper biomaticen utan brännare och sedan köper en lös brännare. I så fall varför?

Mvh Daniel
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Ta t.ex Wissman eller econom dom är en pelletspanna med inbyggd brännare.

Nibe pellux eller biomatic har ingen pelletsbrännare inbyggd/ det följer inte heller någon med.

Biomatic+ är är samma som biomatic fast här följer det med en bequem brännare (detsamma gäller biomatic 20+).

Det jag menade var att Andre nämde en Combifire och det följer inte med någon brännare här heller. denna är inte heller P-godkänd för vedeldning.

Tanken med att dom säljer en ren biomatic är att t.ex såna som jag som redan har brännare fast gammal panna.

Blir nog väldigt svårt för dig att hitta en kombi panna (VED/PELLETS) för 50 000. trolgen hamnar du på 70-11000Sek installerat.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt riktigt Patrik..

Själv tycker jag att de känns bättre med brännare o panna separerade från varan.. Om den ena pajar behöver man inte byta rubbet..
Tänkte på t.ex tv med inbyggd video.. Videon pajar men tv´n funkar.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

André skrev:Helt riktigt Patrik..

Själv tycker jag att de känns bättre med brännare o panna separerade från varan.. Om den ena pajar behöver man inte byta rubbet..
Tänkte på t.ex tv med inbyggd video.. Videon pajar men tv´n funkar.. :roll:
Tänk dig ännu värre Tv pajjar men DVD funkar :lol:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

[/quote]

Tänk dig ännu värre Tv pajjar men DVD funkar :lol:[/quote]

:lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 25 feb, 2005 23:38
Ort: Stockholm/Huddinge

Re: Kasta ut Oljepannan från -72

Inlägg av Danne »

PeM skrev:På fredag flyttar jag och frugan in i vårt första hus. Detta hus har en gammal Eryl oljepanna från 1972. Pannan funkar väl, men jag kan inte tänka mig att den är speciellt energisnål samt att elpatronen e pajko.
Hej,
Jag har en Eryl panna från -64 med en Thermia brännare monterad. Det fungerar utmärkt och installatören sa att han aldrig sett bättre verkningsgrad på en gammal panna så du kanske inte ska döma ut pannan direkt.
Det brukar ju vara mycket man vill fixa i ett nyköpt gammalt hus så en budgetvariant är ju att sätta en pelletsbrännare i Erylen och köra 10 år till.

Jag bor i Trångsund och min installation gick på drygt 30' med 5 m skruv och diverse tillbehör till bulkförrådet.

/Danne
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Eryl ! Jag saknar min trotjänare lite :)
Bild
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Hmmm
Ser ju likadant ut i mitt pannrum.
Jag har själv en Eryl DP (tror jag den heter) och tänker allvarligt på att byta till pellets.
Har kollat runt och tyckte ett tag att Thermia var dyr, men så läste jag här och tycker det kan vara värt det då.
Annars är jag en sådan som vill göra saker och ting själv.
Var på väg att fråga om Roslagsbrännaren men tror jag har bestämt mig.
Annars har alla som sett pannan sagt att den kommer att hålla länge till.
Senast redigerad av bearZ den fre 29 jul, 2005 14:02, redigerad totalt 2 gång.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bearZ skrev:Hmmm
Har kollat runt och tyckte ett tag att Thermia var dyr, men så lästa jag här och tycker det kan vara värt det då.
Den ä värd varje krona.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

bearZ skrev:Hmmm
Ser ju likadant ut i mitt pannrum.
Jag har själv en Eryl DP (tror jag den heter) och tänker allvarligt på att byta till pellets.
Har kollat runt och tyckte ett tag att Thermia var dyr, men så läste jag här och tycker det kan vara värt det då.
Annars är jag en sådan som vill göra saker och ting själv.
Var på väg att fråga om Roslagsbrännaren men tror jag har bestämt mig.
Annars har alla som sett pannan sagt att den kommer att hålla länge till.

Min var från 1957 och den funkade fint. Det går tydligen bra att köra pellets i dom pannorna
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar