Hur isolerar ni era ack. tankar mot golvet?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Oddman
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 29 jan, 2008 11:58

Hur isolerar ni era ack. tankar mot golvet?

Inlägg av Oddman »

Hej

Hur isolerar ni era ack. tankar mot golvet?
tankarna är ju tunga och behöver förmodligen stå stadigt
men att ställa varma tankar direkt mot kalla betong golv kan ju inte vara det bästa

Så hur gör ni?

Odd
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Jag har 4st tankar, dessa är köpta begagnade och har då varit klädda med isolering/plåt.
Har klätt av alla, i botten har dom en valsad stålring och denna har jag fyllt med lösull.
Så mellan själva tanken och golvet är det runt 5cm.

Sedan är tankarna inbyggda bakom en vägg och hela utrymmet är fyllt med lösull.
Så alla mina tankar står i princip direkt på betongen.
3 av dom står på en förhöjjning där en oljetank tidigare varit.

(botten är ju oxå kallaste delen på tanken)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Oddman
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 29 jan, 2008 11:58

Inlägg av Oddman »

Jag har funderingar på att lägga ett tunt ca 15mm tjockt lager med hård frigo och på det en rund 4mm stålplatta lite större än den valsade stålringen i botten på ack tanken (för att breda ut lasten)

Vad tror ni om det?

Odd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag valde lösningen som Jonas O skrev om i sitt inlägg, dvs isolera inne i ringen som acken står på och sedan låta ringen vila mot betonggolvet.

Var inne på att även ställa ringen på något men valde bort detta eftersom jag var rädd att det inte skulle bli bra.

I din lösning med att ställa acken på en plåt som sedan ligger på en hård cellplast eller likv. Ser jag två eventuella bekymmer:

1) Det blir inte stabilt, kanske inte är någon risk om skivan är hård.

2) Skivan kan utsättas för mekanisk påverkan eller att man spiller något som smälter skivan. Vilket gör att acken kan tippa alternativt knäcka rör som siter fast i vägg eller tak.


Den lilla värme som kan "smita" ut via ringen och att isolertjockleken undertill är tunnare tror jag är försvinnande liten. Tanken håller dessutom inga högre temperaturer i botten under längre tider.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar