Inkoppling ny panna och tank

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
monkeyman
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 08 jun, 2011 08:19
Ort: Bollebygd

Inkoppling ny panna och tank

Inlägg av monkeyman »

Hej,

Har skaffat en ecotec miniq panna och en 750l tank m solslinga från tanksvets i Husqvarna. Rörisen som skulle hjälpa mig koppla in allt har fullt upp och nu står grejerna på plats och bara väntar. Det slog mig att det kan ju inte vara så svårt att koppla in det själv. Vi bortser från solslingan, den kommer pluggas så länge.

Jag har gjort en skiss på hur jag tänkt, frågan är bara var jag ska sätta exp.kärl, ska köra med slutet kärl. Ska det sitta på kallvattensidan då med en extra säkerhetsventil på stigarröret från pannan? Eller ska det sitta på toppen av tanken? Så sitter det på det flesta anvisningar jag sett, men då är det öppet kärl.

Bild[/img]
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Jag skulle sätta en kran på den nedre anslutningen på tanken.
Även kranar på element slingan.
Expansions kärlet kan du koppla där det passar. På pannan kanske.
På det översta röret behöver du en avluftning.
Hetvatten ut tar du från toppen.
Returen kopplar du i botten.
Solslingan behöver inte pluggas. Hur ligger den? är den likvärdig med Varmvattenslingan? Då kan du kanske använda den till det så länge.
Blandningsventilen ska ha kallvatten också.
monkeyman
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 08 jun, 2011 08:19
Ort: Bollebygd

Inlägg av monkeyman »

Ja, kranar har jag tänkt placera ut på lämpliga ställen så det blir lätt att serva och reparera. Orkade bara inte rita ut alla, samma med kallvatten till blandventilen, det är av lathet den inte är inritad.

Ja, solslingan ligger parallellt med den nedersta varmvattenslingan. Klart den inte behöver pluggas, tänkte fel där.

Sedan är frågan om laddningen skall gå in i toppen på ovansidan, eller så finns det ett uttag nästan högst upp på tanken i sidan också. Vad är bäst?
Och det spelar alltså ingen roll om exp.kärlen sitter på ledningen från pannan till tanken eller på kallvattenledningen mellan tanken och laddomaten?
monkeyman
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 08 jun, 2011 08:19
Ort: Bollebygd

Inlägg av monkeyman »

Jag har funderat lite mer kring detta och läst regler osv vad som gäller vid slutna system.
På pannan finns 2 utgångar för stigarrör, är det bäst då att dra ett direkt till laddningen av tanken och det andra till expansionskärl med en säkerhetsventil på högsta punkten (och ev avluftning, eller räcker det med avluftning på högsta punkten på röret till tanken?)? Exp.kärlet kommer stå på golvet pga storleken (100L).

Fast läser man anvisningarna till vissa kärl så står det att det helst skall installeras på pannans returledning för en så låg temperatur som möjligt mot kärlets gummimembran... Aha, blir galen på detta snart, står ju olika överallt. Får kanske invänta röris ändå..:(
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Det är bra att ha expansionskärlet i botten. Då slipper du dessutom att trycka ut varmt vatten i det.
Övertrycksventilen bör du ha på panntoppen.
Som det är ritat nu räcker det med avlutning på toppen.

Rita upp ett schema där allt finns med.
monkeyman
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 08 jun, 2011 08:19
Ort: Bollebygd

Inlägg av monkeyman »

Så, här kommer en ny skiss:

Bild
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Det ser bra ut.

Några småsaker.
Avlutningen bör det vara lite lutning fram till. Den får gärna sitta i tank änden av röret på grund av flödes riktningen.
Du kan lägga solfångar slingan prallellt med förvärmnings slingan för tappvattnet, om de var lika. Det beror ju på hur långt fram i tiden solvärmen ligger.

Sektionsrings kran på botten av tanken
Avtappnings kranar, en på expansions kärlet, den behövs för att kontrollera förtrycket. Det ska göras på årsbasis enligt rekommendationerna.
Och en i botten på tanken. Pannan gissar jag att redan har en.

cirk.pumen brukar man nog sätta på returen för att jobba med en lägre temperatur.

Jag bör nog säga att jag också är en glad amatör, så ta inte mina råd som någon sort lag.
monkeyman
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 08 jun, 2011 08:19
Ort: Bollebygd

Inlägg av monkeyman »

Bild

Kom på att anslutningen på exp.kärlet är på ovansidan så röret kommer gå upp från botten av tanken till expansionskärlet. Då är frågan, behöver man ha en avluftning på toppen där också?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Du kan ju lufta genom avtappnings ventilen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag tycker att du skall koppla in ytterligare en blandningsventil till VV kretsen som hämtar sitt varmvatten vattnet från den nedre slingan som sedan kopplas in på kallvatten sidan på den redan befintliga blandningsventilen.

På detta sätt får du ut mer varmvatten ur acktankstoppen eftersom du inte behöver kyla ner det utgående toppvattnet med det "kalla" kallvattnet som kommer direkt in och brukar ligga på en temp runt 7-10 grader. Utan du kyler med ackens botten temp som brukar ligga kring 20-40 grader beroende på om du har golvvärme eller elementvärme.

Dessutom så skall de (blandningsventilerna) alltid placeras låg. Sitter de högt placerade så utsätts det alltid för varmt vatten även om man inte spolar i kranen. Detta får till följd att det till slut tappar funktionen pga "utmattning" i ventilkroppen.
Drar man istället ner rören mot golvet och placerar ventilen/ventilerna där så hinner det kallna mellan VV uttagen och håller längre.
Dessa tips fick jag av en solfångar/acktanks konstruktör och har själv kopplat så hos mig. Ingen rörkrökare kopplar så här men de brukar ju vara intresserade av att sälja reservdelar.

Hur mycket längre livslängd man får med att placera blandningsventilen lågt vet jag inte , om de ens blir någon. Men skall man ändå koppla om/dra nytt så "kostar" det ju "bara" röret för att koppla så.....
Däremot så ger dubbla blandningsventiler mer VV ut. Egen erfarenhet då jag också "bara" hade en till att börja med, men när jag kompletterade min anläggning med splfångare för 7 år sedan så tillkom det ytterligare en blandningsventil.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Dubbla blandnings ventiler låter som en bra ide. Men det där med lågt placerade blandnings ventiler köper jag inte. Det är ändå ingen cirkulation i rören som leder upp värme. Jag inte heller märkt att de går sönder ofta. Det blir inte mycket mer rör för de pengarna man eventuellt sparar, till det ska läggas de extra förlusterna.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Anslutningen till radiatorkretsen, varför sitter den på strax över mitten?

Jag hade satt den högst upp möjligt så du kan ta ut så mycket värme som möjligt ur tanken.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Beror nog på att han vill prioritera så att det finns varmvatten istället för värme.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar