Alternativa Pelletsförråd

Skriv svar
lasse34
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:58
Ort: Örebro

Alternativa Pelletsförråd

Inlägg av lasse34 »

Funderar på att göra ett pelletsförråd på 12-16m3, men då måste jag ha rätt långt påfyllnadsrör eftersom förrådet ligger en bit bort, smulas pelletsen sönder ju längre rör & böjar man har? Röret skulle väl bli ca 12m lång med 3 st 90 graders böjar, är det spirorör jag ska avvända? Det finns även möjlighet att bygga ett mindre förråd på 7-8 m3 (2x2x2m), men då får jag bära pelletsen mellan förråd & panna, hur bygger man ett sånt förråd som håller tätt vid påfyllning och som jag kan öppna & skyffla pellets ut? HUr bygger man så man kan skyffla ur pellets utan att allt rinner ut? :?:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

3 st 90-gradare av spirorör tror jag inte är speciellt lyckat, stor smulningsrisk.

Om du ändå vill bygga det förrådet så satsa på så stora böjninsradier som möjligt, alternativt flera mindre radieböjar efter varandra. Det senare ger fler skarvar så det är inte säkert att det är bättre. Måste det vara 90-böjar? Går det inte att "gena" och använda 2 st 45-böjar istället för 2 st 90-böjar? (Spånar utan att veta hur det ser ut hos dig).

Skarvar och kraftiga böjar är det sämsta för pelletsen. Tror inte längden (12 m) är så känslig.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar