Ändra anslutning till radiatorvattnet på acc-tank??

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Ändra anslutning till radiatorvattnet på acc-tank??

Inlägg av Jonas O »

Hej på er!

Snart semester och då ska jag ändra om lite i pannrummet.
En 4e acc-tank ska in och då skall returen dras om lite.
(returen är i serie nu med 3 tankar men blir enl bild sedan.)

I samband med detta funderar jag på att flytta "värme-ut" anslutningen till radiatorslingan.
Som det är nu så kan värmen vara slut men det är ändå 60° i toppen på alla tankarna.
Anslutningen till radiatorkretsen sitter ju nämligen ca 35cm under högsta punkt, går ju alltså miste om värmelagret i översta delen på alla tankarna..

Funderar då på om man ska dra om röret till anslutningsröret i toppen? (mörklila rör)
Alt borra hål vid sidan av och svetsa dit en ny anslutning (mörklila/ljuslila rör)

Vad tror ni om detta?

En bonus borde ju vid eldningsstart bli snabbare värme på elementen om det är tomt på värme.


Bild

Dom vänstra tre tankarna står till vänster i pannrummet och resten på höger sida (typ 2 meter gång imellan)


Hela systemet måste tömmas så det är ju inte frågan om särskilt mycket merjobb.. materialet är ju nästan inget..


Synpunkter??


:)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du kommer nog att få mindre VV "reserv" då även värmen "slåss" om det översta vattnet i tanken.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

VV uttaget sitter på samma höjd, volymen över kan jag ej nyttja :?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Volymen i den svarta inramningen kan jag inte "få ut" med nuvarande koppling.

Bild

Det är 35cm höjd på 4 tankar... (140cm tankhöjd?) Borde vara ganska många liter som är "outnyttjade" som jag istället vill ha till radiatorvatten, prioriterar husvärme före varmvatten. (hålla längre på vintern)
Duschvärme blir det ändå ganska snabbt efter man tänt.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Om det är så så skall du definitivt utnyttja den volymen. Men du har slingor i tekniktanken, det är inte så att slingan går upp i det "outnyttjade utrymmet" så att det inte längre är outnyttjat. Så skall det vara i min acktank......

Men om du ändå får VV snabbt så anslut värmeuttaget i toppen. Och då göra det så lätt som möjligt dvs ansluta på matarröret och inte krångla till det med att svetsa dit en ny anslutning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Jag har satt dit en tempmätare 10cm över VV-uttaget och den kan ju visa 55°C och ändå blir det ingen värme ut på rören, så tror inte den går upp där, denna tanken är ganska gammal..

Det jag funderar mest på är hur det blir med skiktningen vid urladdning om man kopplar in sig på röret över, om det kan störa/blanda skiktningen mellan tankarna?

Så är väl mest inne på att svetsa dit en anslutning 10-20cm i sidled från befintlig anslutning..


(svetsar varje dag så det är inga problem med just det)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du kommer ju att "suga" ut vattnet vid anslutningen så varför skulle det påverka skiktningen? eller skulle det??

Det är väl i såfall "inblåsningen" från värmereturen som skulle störa men den är ju i detta fall opåverkad så jag ser iallafall ingen skillnad på att svetsa dit en ny anslutning eller ta det från det befintliga röret. Men jag är ju "bara" en glad amatör så det finns kanske någon annan som vet bättre......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Roli skrev: eller skulle det??

Jo det är ju det som är frågan :)

Någon mer som har någon synpunkt på det hela? :D
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar