Uppstart !

Skriv svar
ptke
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 28 feb, 2011 19:03
Ort: Mjölby

Uppstart !

Inlägg av ptke »

Skall nu i veckan starta min nya anläggning. Har tittat lite o försökt få en bra bild för en fungerande uppstart. Några frågor !
En del säger att brännaren skall ha lika stor effekt som vedpannan är på ?
Låter konstigt då jag har blivit rekommenderad av min pannleverantör att köpa en brännare som max kan ge 20kW. Denna är ju justerad till 12 kW vid leverans, skall jag nu justera den till max då ?
Rökgas temp ca 80gC en meter ner, men vid pannan vad är normalt ?
Kör mot acc tank på 2x750L vad brukar ni ställa T1, T2, o T3 på ?
Tror jag skall testa 6mm från SCA till att börja med (bra pris).
Har insatts rör ca 160 mm 10m hög.
Alla data inställningar till S1X är välkommna, har ni en lika dan "setup" ?
Ge mig tips !
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om man byter från olja till pellets ska pelletsbrännaren vara på runt halva olja-effekten, orsaken är att pellets skapar ung. dubbelt så mycket rökgas.

Men en vedpanna fungerar (oftast) bäst vid den designade effekt så har du en 40kW panna bör brännaren nog vara på minst 30kW.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ptke
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 28 feb, 2011 19:03
Ort: Mjölby

Inlägg av ptke »

Hur kan det då komma sig att Vedsol i detta fall enbart säljer just S1X till denna pannan. Dom säljer ju nämligen pannan o brännaren.
Sedan kan jag inte se varför man skall ha haft en oljebrännare på 60kW,
Min gamla parka var på 20kW elen var på 15kW.
Det är ju inget slott jag värmer, men kanske det är annat då man eldar mot acc tank.
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Du blandar ihop saker ganska mycket.

Citerar och betonar lite: "Om man byter från olja till pellets ska pelletsbrännaren vara på runt halva olja-effekten"

Du har en vedpanna som du vill köra pellets, vad har det då med oljebrännare att göra? Du frågar specifikt om detta med effekten och en vedpanna är byggt till dessa stora rökgasflöden vilket en oljepanna inte är, därav skillnaden.

Med en för klen brännare får du dels dålig effektivitet (tänk värmeljus i en panna) då rökgasvägen är gjort för ett visst flöde och du kan få risk för kondens i skorstenen pga. för låg rökgastemperatur.

Varför Vedsol bara säljer en viss brännare till pannan får du fråga dom om, jag ser att de säljer Janfire NH också och det kan mycket väl vara så att de har bättre marginal på Iwabo'n helt enkelt. Det kan även vara så att panna är förberedd för just den brännare.

Om pannan är en 30kW är 12kW ganska säkert i underkant, om du sedan trimmar brännaren till 20kW kan du vara ganska säker på att den kommer att ta stryk och slitas onödigt mycket.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ptke
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 28 feb, 2011 19:03
Ort: Mjölby

Inlägg av ptke »

OK !
Vad jag förstår anv Iwabon för att ingen annan får plats.
Återstår att se vad för rökgastemp vi kommer upp i.
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
ptke
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 28 feb, 2011 19:03
Ort: Mjölby

Inlägg av ptke »

Efter lite tips av Vedsol går nu brännaren som en dröm ! :D I alla fall nu.
Några 30kW brännare behövdes ej. Eftervädring på max, rekommenderades vid eldning mot tank o långa gång tider, så det är gjort, sedan justerade jag upp brännaren ett steg ca 15kW. Nu ligger pannan på ca 85gC vid full tank laddning.
Rökgasen var lite låg ca 160gC men detta går att justera med turbolatorerna. Men enl Vedsol hade dom kört ner till 120 gC utan problem med kondens spec vid stålrör.
Kunde tyvärr ej mäta vid skorstens topp, (getingar) :evil: men återkommer om detta.
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
ptke
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 28 feb, 2011 19:03
Ort: Mjölby

Re: Uppstart !

Inlägg av ptke »

Anläggningen har fungerat klockrent, inte ett enda stopp ! Pendlat mellan 7-11 säckar per vecka o testat fyra olika märken. Nu kommer solen så nu går solpanelerna på högvarv. Kan inte säga att jag är missnöjd med mitt ved till pellets byte ! :D
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
Skriv svar