Problem med värme i vissa delar?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
monkeyman
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 08 jun, 2011 08:19
Ort: Bollebygd

Problem med värme i vissa delar?

Inlägg av monkeyman »

Hej,

Har precis fått igång mitt nya värmesystem med panna och ack.tank, se http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=12501 för lite bilder. Har nu problem att få värme överallt i radiator/golvvärmeslingan. Har en golvvärmeslinga i källaren som sitter direkt ansluten till framledning/retur i pannrummet. Finns ingen avluftning eller dyl på denna. Känner att röret ner i golvet blir varmt, men inte returen. Se sista bilden på länken ovan för att se hur det ser ut. Hur ska jag få cirkulation i denna? Har kört cirk.pumpen på max nån timme igår och luftat alla element på övervån och i källare. Har även golvvärme i badrum/hall på övervån och det finns ingen avluftning vad jag hittat till dessa heller och de blir inte heller varma, samt ett element i garaget jag inte får värme till, har luftat det och det kommer ingen luft, bara kallt vatten där. Hur ska jag få till detta? Har luftat överallt det går nu och alla element på övervån blir varma, alla i källaren utom 1 blir varma.[/url]
Ecotec MiniQ Panna
Ecotec Bioline 20 Brännare
6x15 sfinx-vacuumrör
750 L ack.tank
Tigex 25
Themomatic CBJ
Tegelhus -69 140kvm + 140 kvm uppvärmd källare + 15 kvm uppvärmt garage
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har du separat cirkulationspump till golvvärmen eller är det samma pump som till elementen som skall cirkulera vattnet i golvslingorna?

Om det är en gemensam pump så ligger nog felet där. Vattnet tar den enklaste vägen dvs går via elementen och inte via golvslingorna som pga "lång slang med många krökar" antagligen har ett högre motstånd än elementslingan.

Lösningen skulle kunna bestå i att skaffa ytterligare pump/pumpar eller att man stryper elementslingan/slingorna så ett de olika systemen får litvärdiga motstånd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Fler pumpar tror jag inte på, det kan nog snarare ställa till det flödesmässigt.

Vad har du för termostater på elementen? Om du plockar av termostaten så har du en grundinställningsventil du kan ställa flödet på (om det är någorlunda modernt)
Med hjälp av det kan du ställa in likvärdigt motstånd på alla och få bättre flöde.

Full värme på alla element så ska du ha samma temp på returvattnet.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
monkeyman
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 08 jun, 2011 08:19
Ort: Bollebygd

Inlägg av monkeyman »

Nä, bara en gemensam pump, men det fungerade innan jag tömde systemet så det ska nog fungera nu också.
Har bytt alla termostatventiler och termostater på elementen nu när ändå systemet var tömt. Sitter likadana ventiler på alla element så dom borde väl vara ställda likadant som grund?
Kanske ska prova stänga alla ventiler till elementen som redan är varma och på så sätt se om jag kan få resterande delar att börja cirkulera?
Ecotec MiniQ Panna
Ecotec Bioline 20 Brännare
6x15 sfinx-vacuumrör
750 L ack.tank
Tigex 25
Themomatic CBJ
Tegelhus -69 140kvm + 140 kvm uppvärmd källare + 15 kvm uppvärmt garage
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Fungerade det innan du tömde så har du nog någon/några luftblåsa/or som fortfarande hänger kvar......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Jaha, men fungerade det innan så bör det ju fungera nu med, då lär det säkerligen vara luft någon stans som spökar till det.

Ha fullt öppet på alla element/golvslingor, stäng sedan helt på dom elementen som blir varma så borde det ordna till sig.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar