Lämplig temp i acktank/Varm övervåning?

Eliat
Fröträd

Lämplig temp i acktank/Varm övervåning?

Inlägg av Eliat »

Eldar enbart för att få varmvatten just nu. Shunt ventilen är alltså stängd.
Eldar mot ack tanken.

Efter pannan sitter det en termostat styrd cirkulations pump.
Temperaturen styr mot vattnet i pannan.

När pumpen går blir det varmt på övervåningen i huset. Antar att det går någon ledning upp i kanske golvet som gör att det blir varmt när det cirkulerar.
Ställer jag in så pumpen inte går så ofta faller tempen i ack tanken vilket heller inte är bra?
Hur lågt törs jag gå ner i temp på ack tanken?

Om jag är oklar så fråga gärna.

Känner mig lite osäker på termostatstyrningen till pumpen.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det var helt klart en oklar fråga. Jag hänge inte med på ditt problem eller hur det är kopplat. Men det finns ingen nackdel med att gå ner i temperatur på en acctank. Men jag gissar att problemet handlar om något annat.
Eliat
Fröträd

Inlägg av Eliat »

jaså? jag trodde det kunde bildas bakterier i vattnet då

jag lägger upp en bild på hur det ser ut:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c60201110531773a0

jag ställer alltså in temperaturen på termostaten när pumpen ska gå.
pellets brännaren startar när vattentempen i pannan understiger 80c.

ställer jag då in termostaten för pumpen på 80c så startar den inte förrän tempen går under 80c vilket den inte gör då jag inte förbrukar särskilt mycket varmvatten just nu.
går alltså inte pumpen så leder det till att tempen i ack-tanken sjunker.

anledningen till att jag frågar är för att termostaten som styr pumpen har varit trasig och pumpen har gått hela tiden. nu är termostaten utbytt och nu känner den av verklig temp. vilket gör att jag kan ställa in den som jag vill.
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Har du slingor för tappvarmvattnet så kan du strunta i bakterier (legionella).

Har du varmvattenberedare i acktanken räcker det med god marginal att elda på över 60-65 grader en gång per vecka.

Legionella är ett potentiellt problem för värmepumpsägare, inte för eldare.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Eliat
Fröträd

Inlägg av Eliat »

ja det sitter varmvatten beredare i ack-tanken.

men då har det egentligen ingen betydelse alls om jag går ner i temp då?

hur är det med vatten tempen i pannan då? eftersom brännaren startar vid 80c och stannar strax under 100c. kan jag sätta start gränsen på ex. 70c?
då kommer ju brännaren gå mindre gånger under dagen men längre tid efter varje start.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Som du ställde frågan gällde det acctanken. Där kvittar ev bakterier.
Varmvatten beredaren ska som sagt vara över 60°C med gämna mellan rum. Minst en gång per vecka är nog rimmligt. Pannan ska inte gå för mycket med temperaturer under 60°C. Det kan orsaka kondensprobelm, men om stopp temperaturen är så pass hög så kan du utanvidare går ner till 60° stattemperatur om du vill.

Har du någon laddomat eller liknande? Det är inte lyckat om retur temperaturen till pannan blir för låg typ under 60°C. Samma sak där, risk för kondens och rost i pannan. Annars skulle jag nog rekomendera att du styr brännaren efter tank temperaturen och laddar upp tanken rejält när du kör. Men det beror lite på vilka volymer det handlar om. Hur stor är tank och panna?
Eliat
Fröträd

Inlägg av Eliat »

vad gör en laddomat? har ingen sådan i alla fall.
ack tanken är på 500L
albin panna från 86 (ej stor)

om du kollar på bilden jag postade tidigare. så har jag möjlighet att öppna ventilen som är stängd på bilden för att få upp retur tempen.
frågan är ju då om jag ska ha den något öppen?
men då är ju frågan också hur mycket returtempen stiger om pumpen startar när ventilen är öppen?
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Eliat skrev:vad gör en laddomat? har ingen sådan i alla fall.

Tryck på "play" och kolla bildspelet här: http://www.termoventiler.se/media/uploa ... mat_21.swf

Det röret du har med ventil på, där det går ihop med nedre röret, det är inte så att det sitter en termoventil där?
Typ:
Bild
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Eliat
Fröträd

Inlägg av Eliat »

Jonas:
Jo det sitter en termoventil där. Liknande sådan du länkade med en pil sen står det 60c.
Ska handventilen vara öppen?
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Japp då ska ventilen var öppen. Jag skull nog rekomentera dig att ställa pumpen på drygt 60°C. Brännaren reglerar du mot tank temperatur.
Start när toppen går under 60°C, eller där du får för låg vatten temperatur. Stopp när botten på tanken går över 80°C.

Temperaturerna är lite höftade. Men den principen borde vara vettig. Det finns ingen anledning att varmhålla pannan om det inte behövs.
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Men då har du en laddomat. (eller föregångaren till laddomat) ;)

Det pumpar bara runt i pannan tills vattnet i pannan blivit över 60°C och sedan öppnar termoventilen och späder med kallare vatten från tanken tills dess att tanken är 60°C uppifrån och ner, sedan står ventilen öppen och hela systemet får en högre temperatur sålänge du forsätter elda.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Eliat
Fröträd

Inlägg av Eliat »

danei:
som det är idag så är styrningen till brännaren inkopplad på samma tempgivare som pumpen.
alltså både pumpen och brännaren styr mot samma temp.

hur gör jag om jag vill styra brännaren mot tanken? då måste jag ju installera en termostat där på något vis.
är det inte bättre att styra pumpen mot tanken?

Jonas: hur vet jag om laddomaten funkar som den ska?
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Visst kan du ha samma termostat till både pump och brännare. Men de bör vara en start och en stopp, och de bör sitta i tanken. Överhettnings skyddet ska dock vara i pannan.

Du får kontrollera att temperaturerna är som förväntat för att veta om termostatventilen funkar som den ska. Skulle den bråka så är det antagligen bara insatsen som behöver bytas.
Eliat
Fröträd

Inlägg av Eliat »

danei:
Det låter vettigt. Jag har ju en termostat där jag ställer start tempen till brännaren som mäter på samma ställe som pumpen. Frågan är var och hur jag ställer in stopptempen idag?

Skulle jag kunna flytta termostaten till det övre röret som går in i ack-tanken?
Antar att jag inte kan göra ett sådant jobb själv.

Eller man kanske kan sätta dit en anliggningstermostat?
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det låter som att den jobbar mot hysteresen på termostaten.

Du behöver två termostater och en hålkrets som ser till att en startar och en stoppar. Visst en termostat i toppen på tanken skulle nog kunna funka. Men två skulle nog vara bättre.
Skriv svar