tank med slinga + beredare?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

tank med slinga + beredare?

Inlägg av pyrro »

Hej kwh vänner!

Jag har ett problem att tänka klart ibland.
och undrar om någon kan förklara för mig hur jag ska koppla en 100L beredare efter acctank med vv slinga.

det för att kunna spetsa solfångarna nu när det inte riktigt räcker till på hetvattnet vissa dagar.

sen skulle jag även vilja stänga av den om jag vill , dvs koppla förbi den.

hjälp mig
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Typ sähär:


Bild


Kallvatten in i acc-tanken, tanken värmer vattnet helt/delvis eller inget.
Beredaren efter värmer upp till angiven temp.

Är det tillräckligt varmt i acc-tanken så behöver beredaren inte göra något mer än att bara släppa igenom vattnet.

Vill du koppla bort beredaren så vrid på 3-vägs ventilen, då går vattnet bara förbi.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

En bra lösning är att mata eldberedaren direkt från slingan.
Men du kompletterar med en blandningsventil som blandar hetvatten från slingan med kallvatten. Detta vätten kopplar man vidare till kalkvattensidan på eldberedarens blandningsventil. På så vis får man alltid ut max med energi ur slingan, men ändå alltid tillräckligt varmt vatten i kranen.

EDIT: Jag glömde nämna att den första blandningsventilen ska ställas något högre än den andra.
Skriv svar