Vintern börjar närma sig

Skriv svar
Fredrik Theander
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 18:41

Vintern börjar närma sig

Inlägg av Fredrik Theander »

Hejsan

Nåja åtminstone hösten börjar närma sig och oljepannan skall bytas mot pellets.

Kollat lite på Thermia bimatic 20 + och Biosols panna

Har dock bara fått ett pris som hastigast på thermian som var runt 40000 dock tror jag det kommer vara högre sen. Bisolen skall de ju ha 54000 för så känns som en bra ide att ha möjligheten till solvärme för kanske ungefär samma pengar som thermian. Är det en dålig ide att köra en biosol panna utan att ha kopplat solfångare till den? tänker mest på att vatten volymen är hög.

Nån som använder biosol panann och kan berätta deras erfarenhet ?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Får du en biomatic 20+ för 40000:- :shock: köp den direkt, Inget att fundera på.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredrik Theander
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 18:41

Inlägg av Fredrik Theander »

Jo men grejen är ju att jag tror knappast det kommer sluta på det priset när offerten kommer. Jag misstänker att priset på thermian kommer vara hyggligt nära Biosolen. Då känns det ju som att det vore en bra investering med biosolen inför framtiden. Även om jag just nu inte anser att jag behöver/vill lägga pengar på solfångare. Jag menar köper jag Thermian så kommer jag ju behöva investera i en ack tank + laddkrets den dagen jag vill ha solfångare. Så min tanke e köpa biosolen idag och köra den bara med pellets tills jag får lust att ha solfångare då utöka systemet.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Fredrik Theander skrev:Jo men grejen är ju att jag tror knappast det kommer sluta på det priset när offerten kommer. Jag misstänker att priset på thermian kommer vara hyggligt nära Biosolen. Då känns det ju som att det vore en bra investering med biosolen inför framtiden. Även om jag just nu inte anser att jag behöver/vill lägga pengar på solfångare. Jag menar köper jag Thermian så kommer jag ju behöva investera i en ack tank + laddkrets den dagen jag vill ha solfångare. Så min tanke e köpa biosolen idag och köra den bara med pellets tills jag får lust att ha solfångare då utöka systemet.
att tänka på: en acktank har betydligt längre livslängd än en panna :wink:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Patrik skrev:
att tänka på: en acktank har betydligt längre livslängd än en panna :wink:
Jepp typ dubbla livslängden enligt rörisar o vad jag läst, Det pratas om en acktank på 2 pannor.. :roll: Eller samma livslängd som en gjutjärnspanna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

bionet

Inlägg av snillet »

Att kolla upp.

Thermia Bionet(heter väl den lilla pannan ?) + acktank med solslinga.

Biosol pannan är annars en väldigt smart konstruktion med eldstaden i övre delen av acktanken precis som man försöker ladda in vattnet med en panna bedvid.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: bionet

Inlägg av André »

snillet skrev:Att kolla upp.

Thermia Bionet(heter väl den lilla pannan ?) + acktank med solslinga.
Jepp 28800:- (brännare o panna) tar frajon på nolia mässan...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar