vilken hysteres har jag?

Skriv svar
kvistarn
Prima virke

vilken hysteres har jag?

Inlägg av kvistarn »

har en ctc 265b med en janfire flex-a, jag är ganska säker på att termostaten är den gamla till oljebrännaren, är det ok att använda den eller bör jag leta efter nåt bättre? kan man mäta på något sätt hur stor hysteres den har? tempmätaren på pannan visar ganska mycket fel så det är svårt att uppskatta några värden alls... tycker nämligen brännaren startar ganska ofta.
Ctc 265b -76, janfire flex-a -08, hembyggt månadsförråd.
Rindi 8mm pellets.
150+70kvm trähus -36.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Oljetermostater brukar ligga runt 5°C i hysteres.

Det finns en koppling med en extra termostat så att man ställer tillslagstemperaturen på det ena och frånslagstemperaturen på det andra. Detta kan ge längre gångtider, själv har jag 28°C i hysteres medelst termostatfunktionen i min Janfire NH och det fungerar bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Lär väl va 5 grader om det är den gamla pannans :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Om man vrider fram och tillbaka så märker man hur långt man behöver vrida mellan kicken.
p_stman
Gallringsobjekt

Re: vilken hysteres har jag?

Inlägg av p_stman »

Jag installerade en TK1A från ekontroll.com, den funkar kanon
på den kan du själv ställa vilken hysteres du vill ha, jag kör min på 25C.
Eryl DP -62
Iwabo S1X
Mafa Veckoförråd
TK1A termostat 25C Hysteres (för tillfället)
kvistarn
Prima virke

Re:

Inlägg av kvistarn »

danei skrev:Om man vrider fram och tillbaka så märker man hur långt man behöver vrida mellan kicken.
jo, fast det finns ju ingen gradering så man vet ju inte vad det är ändå...
tjänar man något på att ordna större hysteres? är det värt pengarna? jag tänker mig att det är bättre för pannan med mindre temperatur variationer? eller det kanske inte spelar nån roll...
Ctc 265b -76, janfire flex-a -08, hembyggt månadsförråd.
Rindi 8mm pellets.
150+70kvm trähus -36.
p_stman
Gallringsobjekt

Inlägg av p_stman »

Vid pellets eldning är det bra med stor hysteres, man får färre starter och längre gångtider vilket är mer energi effektivt, man slipper mata i en massa startdoser som bara är spill. så man kan tjäna en hel del på att gå från olje termostat till en med ställbar hysteres framför allt om energiuttaget är stort och pannvolymen ganska liten.

jag gick från ca 15 starter/ dygn till ca 6.
Senast redigerad av p_stman den mån 17 okt, 2011 09:42, redigerad totalt 1 gånger.
Eryl DP -62
Iwabo S1X
Mafa Veckoförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om det är lönt är svårt att svara på...

Man kan spara lite vid att inte ha en kallstart så ofta men kör brännaren med underhållseldning är vinsten egentligen försumbar under eldningssäsongen.

Stor hysteres är en fördel när värmeåtgången ändå är så låg att underhållseldning tjärar ner eller inte tillåts. I min brännare är det standard 1 timme maximalt med UH-eldning, sedan släcks den, detta betyder höst & vår och då jag bara har pellets utan el-patron kommer sommaren med också.

På vintern har det minimal betydelse, brännaren går ändå väldigt mycket och då är en liten hysteres nästan att föredra.

Så stor hysteres har i grova drag en liten vinst under 3/4 (vår, sommar, höst) av året och ingen vinst under 1/4 (vintern) av året.

När det blir kallt nog slår min brännare i ett läge där den kör 24/7 (med korta avbrott för att rensa sig), hysteresen har alltså ingen betydelse då! Resten av året har jag 28°C hysteres då det fungerar bra för mig, jag kör då relativ låg effekt vilket ger långa gångtider.
Är inte PK!
p_stman
Gallringsobjekt

Inlägg av p_stman »

På vintern har det minimal betydelse, brännaren går ändå väldigt mycket och då är en liten hysteres nästan att föredra.
jag håller inte med om det i mitt fall.. Jag har en Eryl DP -62 med en Iwabo S1X, den brännaren kallstartar varje gång, det betyder lika stor startdos vid varje tillfälle.

så för mig skulle jag direkt kunna säga att det är mer ekonomiskt i mitt fall att minimera antal starter per dygn samt att man sliter mindre på tändelementet.

har man en modernare mer avancerad brännare med underhållsglöd så kan jag givetvis hålla med dig.
Eryl DP -62
Iwabo S1X
Mafa Veckoförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nu är hela startdosen inte bortkastat som vissa verkar tro - men en del av den ger ingen värme till vattnet i pannan.

Kallstartar är lite förlustaffär om man annars kan undvika dom, glödhållning i evighet är ingen vinstaffär heller så vad som är mest ekonomisk beror på hur systemet fungerar och har av gångtider osv.

En TK1 kommer nog att tjäna sig hem - men inte på en säsong. Har man inte UH-eldning i brännaren går intjäningen snabbare när man även räknar med minskat slitage på tändspiralen men har man UH-eldning kan det faktisk vara bra att ha "kort" hysteres när kylan kommer på allvar.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det räcker med att kompletera med ett relä och en termostat till.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Här finns ett schema (för den som vill bygga själv) med inställbar start och stopp temperatur för en brännare som vill ha en "slutande kontakt" för start.

Sedan kan man också läsa denna tråd här på forumet, lite gammal kanske men informationen gäller fortfarande: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... res#p20933
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar