Vad behöver jag?

Skriv svar
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Vad behöver jag?

Inlägg av Pocca »

Trodde jag hade bra koll på hur jag skall bygga upp mitt system men nu börjar jag tvivla.

Förutsättningar:
* Har en focuspanna som jag skall installera en pelletsbrännare i.
* Har en ackumulatortank på 750 liter. Denna tank är ren utan slingor.

Jag planerade att skaffa solfångare och därmed komplettera med en acktank med solslinga som då skulle bli "centrum" i anläggningen. Har nu tänkt om då det för mig skulle ta måååååååååååååånga år innan den investeringen betalade av sig.

Nu när solfångarna är borträknade, hur löser jag det smidigast med varmvatten för tappvatten? Min "slavtank" kan ju inte användas till det utan bara för att bunkra varmvatten för uppvärmning av huset. Med andra ord måste jag investera i en varmvattenberedare. Kan den kopplas ihop med slavtanken så att VVB värms först och sen slavtanken. Eller måste jag skaffa en ny acktank med slinga i för att kunna utnyttja min nuvarande tank?

Är lite förvirrad som ni ser. Tacksam för svar.
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Är det en focus pe20/30 du har??
Om det är den har den nästan väl stor vattenvolym (150 l) för att köras mot acktank..
De har ju varit bra om tanken haft dubbla slingor iof men de går ju skaffa värmeväxlare (tappvattenautomat) till tanken du har så behöver du inte byta acktank.. Med en tappvattenautomat får du ut nästan 750 l 40 gradigt vatten ur acken..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Pocca »

Hm...det är en 14b från 1990. Tror den har 150 eller 160 liter vattenvolym. För mycket?

Är novis på pellets. Kan pannan ha för stor vatten volym för att det skall vara lämpligt att köra mot acktank?
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

För stor är den väl inte men det är mycket energi i 150-160 liter vatten så det blir ju inte optimalt.. Det är i mesta laget..
Du har då 9 kW bara i vattnet + plåten i pannan som till största delen blir förluster.. Sen ska allt värmas upp innan acken ska laddas igen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Pocca »

Ok, tack för svaret. Får kolla upp lite bättre för att optimera.
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det går ju med din panna men de blir bättre om du har max 50 liters vattenvolym i pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

14 ?

Inlägg av snillet »

heter inte pannan 114b ?

i så fall har den GRYMT liten eldstad ...
Kollade på ett par såna ,funderade på att ersätta min gamla Jämä Junior med en nyare liknande panna.

114b är en Jämä panna nämligen.

Om det är en 114b bör du ha en framåtbrinnande brännare med relativt låg effekt om du inte vill tappa effekt ut i skorstenen vid eldning.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar