Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Micke_H
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 01 sep, 2008 20:03
Ort: Alfta

Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Inlägg av Micke_H »

Ja, då var man tillbaka inför säsongen med samma bekymmer som i slutet på förra.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=9&t=12095

Har kollat lite närmare nu då och dragit ner min trogna Multimeter i pannrummet. Har ju förstått att det är via kontakten på undersidan man ska mäta spänningen. Så jag pluggar i multimetern med trådarna i de två yttersta hålen. Sätter jag någon av dom i mitten så mäter den bara 230V hela tiden.

Så jag kör igång brännaren och mäter när han håller på att tända. Då står han på 190V, vilket är väldigt för mycket om man ska lyssna på manualen här
http://www.ved-pellets.se/Arkiv/JANFIRE ... Flex_A.pdf

Så jag väntar tills han tänt färdigt och mäter igen. Då står han på 170V, vilket inte heller är i närheten av de 90V han ska ha under drift i läge 2.

Har min elektronikbox lagt av eller är det jag som gör väldigt fel när jag mäter? Justerar jag på skruvarna så går det inte lägre än de där värdena, men det går att skruva upp ännu mer.

All hjälp tas emot med öppna armar. Det är ju inget skoj att springa och kolla brännaren stup i kvarten utifall han stannat.

Kan ju också tillägga att han går såhär några dagar innan han ballar ur totalt och fyller hela brännaren med pellets och fortsätter försöka mata. Korkar igen hela interna skruven.
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Albin Futura (?) el/olje panna
Micke_H
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 01 sep, 2008 20:03
Ort: Alfta

Re: Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Inlägg av Micke_H »

Helt och hållet mitt fel. Har löst det nu.

Jag hade fel läge på multimätaren. Därför jag såg helt tokiga värden. Ändrade läge i varje fall och fick vettigare siffror.

Har nu justerat in fläktarna enligt manualen jag länkade tidigare.
Läge 1: 75V
Läge 2/3: 95V