Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Micke_H
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 01 sep, 2008 20:03
Ort: Alfta

Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Inlägg av Micke_H »

Ja, då var man tillbaka inför säsongen med samma bekymmer som i slutet på förra.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=9&t=12095

Har kollat lite närmare nu då och dragit ner min trogna Multimeter i pannrummet. Har ju förstått att det är via kontakten på undersidan man ska mäta spänningen. Så jag pluggar i multimetern med trådarna i de två yttersta hålen. Sätter jag någon av dom i mitten så mäter den bara 230V hela tiden.

Så jag kör igång brännaren och mäter när han håller på att tända. Då står han på 190V, vilket är väldigt för mycket om man ska lyssna på manualen här
http://www.ved-pellets.se/Arkiv/JANFIRE ... Flex_A.pdf

Så jag väntar tills han tänt färdigt och mäter igen. Då står han på 170V, vilket inte heller är i närheten av de 90V han ska ha under drift i läge 2.

Har min elektronikbox lagt av eller är det jag som gör väldigt fel när jag mäter? Justerar jag på skruvarna så går det inte lägre än de där värdena, men det går att skruva upp ännu mer.

All hjälp tas emot med öppna armar. Det är ju inget skoj att springa och kolla brännaren stup i kvarten utifall han stannat.

Kan ju också tillägga att han går såhär några dagar innan han ballar ur totalt och fyller hela brännaren med pellets och fortsätter försöka mata. Korkar igen hela interna skruven.
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Albin Futura (?) el/olje panna
Micke_H
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 01 sep, 2008 20:03
Ort: Alfta

Re: Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Inlägg av Micke_H »

Helt och hållet mitt fel. Har löst det nu.

Jag hade fel läge på multimätaren. Därför jag såg helt tokiga värden. Ändrade läge i varje fall och fick vettigare siffror.

Har nu justerat in fläktarna enligt manualen jag länkade tidigare.
Läge 1: 75V
Läge 2/3: 95V
Läge 4: 140V

Samt ställde jag in matningen efter bilden i manualen. Lite över 0.62kg/l då mina pellets väger 0,65kg/l enligt påsen.

Tack för att ni läste i varje fall, och jag återkommer om det fortsätter krångla för mig. Tills vidare hoppas jag någon annan har nytta av det jag skrev i varje fall.
Senast redigerad av Micke_H den ons 05 okt, 2011 16:38, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Albin Futura (?) el/olje panna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Inlägg av Icecap »

Bra att du hittade felet! Och bättre att du skrev om det, jag kan garantera dig att du inte är ensam om att ställa fel på DMM'en lite då och då.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke_H
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 01 sep, 2008 20:03
Ort: Alfta

Re: Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Inlägg av Micke_H »

Ja, den funkade ett litet tag men nu har tändspiralen gett upp helt. Konstigt att den inte larmar om det bara, brukar/ska den väl göra? Hur som helst, ny beställd och förhoppningsvis fungerar det när den är bytt. Bara att hålla tummarna.
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Albin Futura (?) el/olje panna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Inlägg av Icecap »

Det är bara om din brännare har flamvakt som det larmas, det är orsaken till att flamvakten blev infört.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke_H
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 01 sep, 2008 20:03
Ort: Alfta

Re: Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Inlägg av Micke_H »

Ja, då var tändspiralen bytt men brännaren envisas ändå med att inte tända.

Någon som har någon som helst idé till varför det är såhär? Har min elektronikbox packat ihop? Det funkar bra att elda på manuellt läge, men jag vet inte hur optimalt det är?

Så, är det ny elektronikbox på gång eller finns det någon annan förklaring till varför brännaren beter sig som den gör? Säkringarna har jag kollat och dom var hela i varje fall.

Är tacksam för alla svar i det här läget, lite smått trött på hur det är just nu i pannrummet.
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Albin Futura (?) el/olje panna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Inlägg av Icecap »

Om jag inte missminner mig finns det ett bleck vid tändspiralen, det är till för att rikta luften in ordentligt. Om det bleck ligger bara lite fel kan det ställa till det.

Har du kollat om spiralen blir varm alls? Det finns ju (sannolikt) en säkring som kan ha strukit med då den förra spiral dog.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Inlägg av Psycho Dave »

Har du kollat så du har 90 volt i startspänning?
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Micke_H
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 01 sep, 2008 20:03
Ort: Alfta

Re: Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Inlägg av Micke_H »

Vad spelar det för roll att jag har 90V till fläkten när inte tändelementet går? Men jo, det är 90V till fläkten.
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Albin Futura (?) el/olje panna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Inlägg av Icecap »

Så tändelementet blir inte varmt alls?

Har du
* mätt att det är helt?
* mätt att det kommer spänning till det (när det ska komma spänning alltså)?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke_H
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 01 sep, 2008 20:03
Ort: Alfta

Re: Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Inlägg av Micke_H »

Jag tog och gjorde det du skrev igår och elementet är helt, men det kom ingen ström fram till elementet. Då ser jag hur det sitter en liten säkringshållare på tråden fram till elementet. Efter att ha mätt säkringen, konstaterat att den är trasig och köpt en ny för hela 5kr så funkar det igen. Nu tänder det som vanligt igen.

Ett ytterligare bekymmer dock.

När jag kör i Läge1 så tänder den bra ett par gånger för att sedan missa och/eller blåsa ut. Är inte säker på vad som händer riktigt, men den fyller upp brännaren med pellets osv som tidigare. Kör jag på Läge2 så funkar det jättebra i stället.

Någon idé om vilken inställning man ska ge sig på först? Höja fläkten? Sänka matningen? Sänka fläkten kanske?

Alla idéer tas emot varmt. Är det något jag missat att förklara, så fråga gärna.
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Albin Futura (?) el/olje panna
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Inlägg av Psycho Dave »

Micke_H skrev:Vad spelar det för roll att jag har 90V till fläkten när inte tändelementet går? Men jo, det är 90V till fläkten.
Av texten att dömma så framgick det inte att tändelementet inte gick bara att den inte tände och om fläkten går på 100 eller varför inte 110 volt istället för 90 volt så kan den helt enkelt missa tändningar.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Inlägg av Icecap »

Micke_H: är det tändningen som misslyckas eller är det så att elden slocknar en bit inne i eldningscykeln?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke_H
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 01 sep, 2008 20:03
Ort: Alfta

Re: Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Inlägg av Micke_H »

Jag tror mest på att det är tändningen som misslyckas. Inga onormala spår efter bränd pellets under det som inte har brunnit.

Jag har kollat spänningen på fläkten i start läge och den står på 90V. Plåten runt spiralen ligger också där den ska, tätt emot rostret.

Fungerar ju som sagt jättebra i Läge2 istället för Läge1. Jättekonstigt.
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Albin Futura (?) el/olje panna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A driftstopp lite då och då

Inlägg av Icecap »

Det är just anledningen till att jag undrade.

Men brännkoppen är alltså full?
Och det finns inte värmepåverkning på pelletsen däri?

Startsekvensen är ju den samma oavsett läge så det enda jag kan få till att passa är att det är för lite fläkt i läge 1, då hinner den inte elda upp pelletsen och det bygger på för att till slut kväva elden.

Jag skulle föreslå att du faktisk övervakar en start på läge 1 och noterar vad som sker osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar