Hur skall alla "klockor" stå?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Hur skall alla "klockor" stå?

Inlägg av Heggan »

Nu är det dags igen för den nya pelletseldaren att söka efter information. NU går min brännare och panna helt själv och jag är ganska nöjd med det.

Min undran är nu:
(Har en tank på 750 liter och panna Star samt brännare Biona 2000)
Vad är normal inställning på termostaten till brännaren, max och min? (jag har 80 resp 60 grader)
Vad är mest ekonomiskt på hösten (med bara lite kyla)?
Vad är mest ekonomiskt på vintern (med sträng kyla)?
Tankens termometer visar ungefär 60 grader uppe och ca 50 nere, är det normalt?
Vattnet som cirkulerar har en temperatur på ca 40 grader när brännaren står still och på ca 60 grader när den precis har gått klar sin cykel. Normalt?
Värmereglaget, vad det nu egentligen heter, står på 5 på den tiogradiga skalen. Normalt skall man väl höja upp när kylan kommer. Vad är brukligt och ekonomiskt?
Någon som har några tips om hur man skall tänka när det gäller detta med panna och pellets och värmesystem? Speciella rutiner?
Någon som kan tipsa om någon bra bok (pelletseldning för dummies?) eller site för detta?

Tacksam för alla tips jag kan få....något skall väl gå in....

/Thomas
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur skall alla "klockor" stå?

Inlägg av danei »

När du kör mot tank så borde du ha termostaterna där också. Starta när toppen går under 60° eller så. Det är antagligen varmvatten komforten som sätter den temperaturen. Sedan stoppar du när botten på tanken kommer upp i 80°C eller något åt det hållet. Star är väl en laddpanna med ganska liten vattenvolym. Då är det bra att elda sällan och låta pannan kallan i mellan, den minskar pannförlusterna. Biona är ju dessutom en brännare som går klart bättre om den får gå lite längre i stöten, det finns en anledning till att man inte rekommenderar en enkel termostat.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Hur skall alla "klockor" stå?

Inlägg av Jonas O »

Heggan skrev:Värmereglaget, vad det nu egentligen heter, står på 5 på den tiogradiga skalen. Normalt skall man väl höja upp när kylan kommer. Vad är brukligt och ekonomiskt?
Du menar shunt, den som styr hur mycket värme som går ut i huset.
Rekommenderar absolut att du automatiserar denna.
Titta in på http://www.rinkabyror.se och sök på art.nr 2869 eller 2872

Sen är det inte fel att se över termostaterna på elementen och byta ut defekta (t.ex 2956, finns flera modeller)
(se mitt inlägg om hur )
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur skall alla "klockor" stå?

Inlägg av danei »

Har man termostater på elementen så tror jag att det är svårt att räkna hem en shuntautomatik.
Skriv svar