Bentone p20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
M.M
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 05 okt, 2011 21:08

Bentone p20

Inlägg av M.M »

Hej.
Första inlägget här. Ny inflyttad i villa med pellets eldning så frågorna är många. :D
Jag söker info om min brännare efter att jag läst här om olika justeringar som folk gör.
På min brännare kan jag inte ändra på mycket bara start/stop temp mm.
Någon som vet hur man ändrar typ matningshastighet/startdos mm.
Har ett papper som gamla ägaren fått som det står följande på.
Troligt fel när det luktar och ryker:
Att luftfördelningen inte är bra:Matning och fläkt kombineras: Ändra på matningen Gå till rad 17 på displayen. Kod 617
Ändra matningen gå ner till 5,10 eller 15 sek
Saken är den att rad 17 står på 1min så jag vågar inte gå ner så mycket som till 10sek. Eller är det bara att prova?
Med koden (617) Kommer jag åt en massa värden men vet ju inte vad som är vad?

Finns inte många trådar här som handlar om min brännare. Varför? Är det bara jag som kör med p20in. Bentone verkar ju slutat med pelletsbrännare. Hoppas dom inte har ryckte om att explodera. :shock:

All info uppskattas.

mvh.Mattias
Hus -76 ett plan i Sörmland
123m2 boyta + 82m2 Garage+hobbyverkstad
Albin futura -97 + Bentone p20 -2003 med veckoförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bentone p20

Inlägg av bergatorparen »

Jag vet inte mycket om Bentones pelletsbrännare, annat än att introduktionen på marknaden utsattes flertalet gånger när det begav sig, och när den väl kom på marknaden blev den en besvikelse för alla som hade förhoppningar om att den i kvalitet och funktionalitet skulle matcha Bentones oljebrännare som ju var och är top notch. Jag tror inte att du behöver oroa dig för att den skall explodera, men det att det ryker in kan helt enkelt bero på att skorstenen fortfarande är förhållandevis kall och att den eventuellt är i behov av sotning. Var inte rädd för att försöka dig lite fram med inställningarna. Kom bara ihåg att notera vilka inställningarna var innan du justerade och vad du justerade till.

Jag är faktiskt lite förvånad över att det fortfarande finns Bentone P20:or kvar där ute, Numera så finns det en CTC brännare som heter CTC Bio och som är en legoprodukt från Ariterm. Bentone märket finns kvar, men koncentrerar sig på olje- och gasbrännare samt reglerutrustning. Märket är fortfarande del av CTC koncernen - men opererar med egen webbsajt http://www.bentone.se
CTC har http://www.ctcvarme.se som sin svenska hemsida där du även kan hitta kontaktuppgifter för CTC och deras återförsäljare landet runt. Lycka till :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
M.M
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 05 okt, 2011 21:08

Re: Bentone p20

Inlägg av M.M »

Hej igen.
Tack för svaret.
Verkar inte vara så många som kör p20 här.
Är det något speciellt som inte var bra med p20in?
Jag har plåt skorsten. då är det väll inte att den är kall? Jag har ju dessoutom kört några veckor nu.
Problemet med att det ryker in är bara när den tänder.
Sedan funkar den bra. Förutom att skruven knäpper och gnisslar. :(
Kan man göra något så det blir bättre drag vid tändningen?
Jag har inga dragluckor eller liknande. Är det något man borde skaffa?

Har provat att ändra på rad.17 blir ingen skillnad vad jag kan se.

Många frågor blir det???????????????????

//Nybörjaren! :alien:
Hus -76 ett plan i Sörmland
123m2 boyta + 82m2 Garage+hobbyverkstad
Albin futura -97 + Bentone p20 -2003 med veckoförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bentone p20

Inlägg av bergatorparen »

Det var i all huvudsak priset, bristande pålitlighet och bristande förmåga hos Bentone att leverera som fick den på fall. Inrykning vid uppstart tror jag möjligen kan bero på brännarens konstruktion. Kolla att alla packningar är intakta och att röken inte tar sig in via matningsröret för pellets. Albin Futura är en oljepanna som faktiskt en bit på väg liknar den jag har, och sådana pannor är såvitt trånga att inrykning brukar förekomma då och då. Var dock noggrann med att sota konvektionsrören i pannan varje gång du eldat ett veckoförråd (300 liter) pellets eftersom detta reducerar risken för inrykning.

Om du förser anläggningen med en dragbegränsare, så får du jämnare drag i skorstenen och därmed bättre driftsvillkor för panna och brännare - tyvärr lär det inte lösa inrykning vid start problematiken.

Många har problem med att skruven gnisslar och smäller, och orsakerna varierar. Ofta kan det bero på slitage - antingen att själva skruven börjar bli tunnsliten efter många år och kubikmetrar med pellets, det kan vara lagret eller det kan vara själva konstruktionen. När du får kört tom veckoförrådet kan det vara en idé att plocka i sär skruven och rengöra rören och se till att det inte finns hårdpackad spån där axeln går igenom upp till mortorn. Kolla lagret så att det är tight och fint utan för mycket spel.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
M.M
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 05 okt, 2011 21:08

Re: Bentone p20

Inlägg av M.M »

Tack för all hjälp/info

Idag bytte jag packningen till askluckan och sotade pannan nu ryker det inte in vid tändningen. :D
Är det så att lite inrykning får an räkna med? :?

Ska kolla skruv och lager i helgen.
Främre lagringen till skruven vet jag glappar ca1.5mm i sidled ska prova att svarva en bussning så det blir lite tajtare där.
Hus -76 ett plan i Sörmland
123m2 boyta + 82m2 Garage+hobbyverkstad
Albin futura -97 + Bentone p20 -2003 med veckoförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bentone p20

Inlägg av bergatorparen »

Ja, lite inrykning kan förekomma - i synnerhet precis innan det är dags att sota pannan. Det kommer dock inte att vara något stort problem. Bara en påminnelse om att man kör fastbränsle :lol: Om lagret på skruven glappar 1,5 mm är det tillräckligt för att skapa oljud. Det är bra att få gjort det i ordning innan Kung Bore kavlar upp ärmarna och fattar humör med 30 minus :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar