Nolia priser på pelletspannor/brännare

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Nolia priser på pelletspannor/brännare

Inlägg av André »

Var på nolia mässan idag o kollade in bl.a Janfire nohands.. :D
Vad jag kunde konstatera så skilljer de en hel del på priserna var i landet man köper från..
Iaf så va list priset här i norrland för janfire NH (panna o brännare) 53000:- men dom kunde släppa den för 50000:- inkl automatiskspaksotning o 2,5 meters skruv... Såg väldigt fin ut både pannan o brännaren men jag fick inget svar på om det va modulerande drift som thermia.. Fick bara till svar att de fanns 3 effekt lägen.. :?
Men jag blev onekligen sugen på denna anläggning så det blir kul att höra när folk fått den installerad..
Botten på brännarkoppen åker in i brännaren då skrapas slaggen bort o när botten åker fram så skjuter den askan/slaggen in i pannan väldigt simpelt.. Om denna funkar som dom säger så ska de inte va några problem att köra drygt 4 ton mellan kontrollerna o asktömning.. Den går att få med automatisk askutmatning oxå ca 5000:- till då.. Tror att de kan bli svårt för automatiska pannorna att konkurera med denna om den funkar somdet är tänkt o kostar hälften så mycket.. :roll:
Bara brännaren 28000:- men dom skulle nog sälja den för 24000:-
Thermia biomatic 20+ kostade hos Frajon 43000:- exkl skruv.. Som jag har de med 5 metersskruv o stora motorn skulle den gå på 50000:-
Bioenerginorr säljer biomatic 20+ för 38500:- :D men jag tror de va utan skruv o motor.. Blev så förvånad över priset så jag glömde fråga.. :oops:
Bionet pannan låg på 28800:- nu under nolia..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Jag ska dit idag och titta. Priset är alltså samma för Janfire NH och Thermia 20+. Vad menas med modulerad drift?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Modulerande drift är att brännaren ändrar effekt efter husets behov..

Ja priset är samma om du inte köper av bionorr (luleåenergi) med avtal på pelletsen där då kostrar biomatic 20+ 38500:-+ skruv tror jag :? Men då är pelletsen något dyrare 1569:-/ton (2 års avtal) + att dom tar frak/lossningsagift på 530:- :?
Janfire´n har iof motdragsluckan som standard = ca 1000:-

Jo om du ska dit fråga om den har funktioner som thermian detta med att den håller rätt på förbrukning mm..

De va synd att inte dom körde janfire NH utan bara gamla brännaren o combifire med manuella spaksotningen.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Enligt hemsidan så finns den ju inte förrän i September men det är klart, ett demo-ex borde de ju kunna visa upp.

Har inte Skellefteå Kraft någon deal med Janfire, dvs att man binder upp sig i 2 år för pelletsköp som ger lite rabatt på brännaren.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fredde skrev:Enligt hemsidan så finns den ju inte förrän i September men det är klart, ett demo-ex borde de ju kunna visa upp.

Har inte Skellefteå Kraft någon deal med Janfire, dvs att man binder upp sig i 2 år för pelletsköp som ger lite rabatt på brännaren.
Bännaren kommer i september men pannan finns nu..
Det blir väl i sept som de går att köpa panna o brännare i ett..

Dom sa inte nåt om detta med deal o att man skulle få den billigare kanske bara gäller den gamla brännaren.. Folk som gillar de senaste köper nog en då.. :roll:
Men nu kan alla få avtal på pellets (oavsett brännare) tidigare va de väldigt förmånliga avtal både på pellets o brännare..

Mitt bulk pris plutade jag till 1480:-/ton.. Pressade både solett o bionorr..
Men jag vet dom som har kvar gamla avtalen o dom betalar 1200:-/ton..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kom på att det är ingen elpatron till janfire´n.. Så det blir ju ca 2000:- om man inte klarar sej med en 6 kW..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Glidaren
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 21 mar, 2005 23:28

Inlägg av Glidaren »

André!
Är priset på Bionet inkl. moms? Måste man ingå någon form av pelletsavtal för att få det priset?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Glidaren skrev:André!
Är priset på Bionet inkl. moms? Måste man ingå någon form av pelletsavtal för att få det priset?
Priset är inkl moms o du behöver inget avtal.. Men du behöver acktank..
Bara brännaren (bequem 12D) tog dom 16250:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Glidaren
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 21 mar, 2005 23:28

Inlägg av Glidaren »

Tackar! Låter som ett superbra pris!
Får nog slå en pling och kolla frakt och leveranstid...
Acktank är införskaffat. Det blev en från Effecta...

I'll be back!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Glidaren skrev:Tackar! Låter som ett superbra pris!
Får nog slå en pling och kolla frakt och leveranstid...
Acktank är införskaffat. Det blev en från Effecta...

I'll be back!
Det ska inte va nått problem med frakten eftersom thermia vill leverera direkt till kund..

Är det en 750 liters ack med 90 mm pur isolering o dubbla vv slingor du köpt el är det en BBB tank med 3 slingor??

Ring frajon ab i umeå så ska dom nog kunna fixa fram de du behöver.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Glidaren
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 21 mar, 2005 23:28

Inlägg av Glidaren »

Det är en EPS 500 BBB eller BBS... Blir förvirrad av deras beteckningar.
Köpte ett kit med solfångare mm.

/Jonas
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Glidaren skrev:Det är en EPS 500 BBB eller BBS... Blir förvirrad av deras beteckningar.
Köpte ett kit med solfångare mm.

/Jonas
Förmodligen är de en BBB för den har solslinga..

Då skulle nog en bionet trivas med den tanken.. :D


Är det 90 mm isolering på tanken??

Här är mobil nr till Jonas på frajon i Umeå 070-5725250
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bosse1
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 16 jan, 2005 18:45

Inlägg av bosse1 »

Kollade på Thermia:s hemsida. kollade på deras panna Bionet.
Där der det ut som skruv ingår i priset stämmer detta eller har jag missförstått det?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bosse1 skrev:Kollade på Thermia:s hemsida. kollade på deras panna Bionet.
Där der det ut som skruv ingår i priset stämmer detta eller har jag missförstått det?
Vet inte en om skruven ingår.. :? Men jag har för mej att skruven ska ingå men då är det nog inte en 3 meters om man vill ha de..
Men den kanske ingår hos frajon.. :wink:
Hos frajon ingick då 2 meters skruv o lilla motorn till bequem 15D för 19300:- inkl monering o injustering..

Såg bara att forco tar extra för skruven 3 meter ca 1000:- Så de är ju inga stora summor.. Men dom tog 36000:- för bioneten + skruven..

Sen behövs ju ev köpas till nya programvaran (samma till alla bequem) om de inte är standard nu..
Den kostar annars 385:- inkl frakt hos mr.pellets
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Glidaren skrev:Det är en EPS 500 BBB eller BBS... Blir förvirrad av deras beteckningar.
Köpte ett kit med solfångare mm.

/Jonas
Jo jag glömde fråga vad du fick ge för tanken??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar