Löda rör?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
astor
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 17:06

Löda rör?

Inlägg av astor »

jag provade att löda utanpå en rörbit tog och slipade av oxid, på med lödpasta och värmde på tills tenn/silverlodet flöt ut, satt som berget efter det kallnat :)

alltså då till min fråga är det mycket svårare att löda ihop en skarv ,T-rör med denna medtod?

kan det lödas på platts eller? ska skarven ligga i ett visst läge våg lodrätt?
när vet man att man tillsatt tillräckligt med lod så att det blir tätt o fint innan man fyller vattnet?

kanske många och enkla frågor men man vill ju att det ska bli rätt och bra så hoppas på att få ett svar :)
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Löda rör?

Inlägg av Jonas O »

Det är kul att löda och blir nästan alltid tätt.
Brukar inte vara några problem att löda upp-o-ner heller.
Kapillärkraften suger upp "lödet".

Ser man bara till att rören är helt rena och fixerade så dom inte rör sig medans det kallnar så blir det så gott som alltid tätt. (och värma på båda rörbitarna)

Behövs oftast bara en "liten dutt" med lödlodet, man får känna sig fram ;)



Om det finns vattendroppar i röret är det genast jävligare, vattnet kyler så djävligt att det är svårt att få det bra då (kan ju bli så om man fått det otätt någonstans och får göra om..)
Senast redigerad av Jonas O den sön 09 okt, 2011 00:19, redigerad totalt 1 gånger.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Löda rör?

Inlägg av rod02 »

Vad har ni för verktyg? Jag har hört att gasolbrännare funkar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Löda rör?

Inlägg av Jonas O »

Jag har bara kört med riktigt gasverk, acetylen och syrgas. (hårdlöda)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Löda rör?

Inlägg av Stugsittaren »

Jag lödde om närytte panna. Det gick jättebra med en lite blå gasolbrännare. Jula / Claes i Sjön min rörkrökare hade en sådan åxå.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Löda rör?

Inlägg av danei »

Jag använde en sådan här. Polera a rördelarna med en vanlig scottsprite. Jag använde lödfett, men om det behövs vet ja inte. Värm och tillför lod tills det inte suger in lägre. Svårast tyckte jag att det va att löda neråt. Jag lödde de delar som gick på bänk. Jag fick inte läck någonstans.
astor
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 17:06

Re: Löda rör?

Inlägg av astor »

jag provlödde en skarv stående i skruvstädet blev så att lodet rann rakt igenom skarven vad för fel? för stort glapp i skarven eller hög värme oren yta?

sen en annan fråga går det bra att täta kopplingen som följer med laddomatens annslutningar med gummipackning mot röret som har en lödd nippel med gänga ytorna på ändarna är plana,
(laddomat 21)
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Löda rör?

Inlägg av danei »

Det tenderar att bli så när man löder uppifrån, Man får gå på känsla och sluta tillföra lod i tid. Till laddomaten behöver du en "övergångs nippel utvändig" kolla på rinkaby.
astor
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 17:06

Re: Löda rör?

Inlägg av astor »

ja jag har redan skaffat övergång från rinkaby som passa till kopplingen på laddomaten det jag undrar är om jag kan använda gummipakning som tätar när jag skruvar ihop övergången och laddomat kopplingen ytorna är plana så borde gå, vart hitta packning?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Löda rör?

Inlägg av danei »

Okej. Ja det är normalt sett en gummi packning där. Följde inte den med laddomaten?
Jag har använt cykelslang när jag har behövt en packning jag inte fått tag i.
Skriv svar