Inkoppling på befintlig radiatorkrets

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Inkoppling på befintlig radiatorkrets

Inlägg av kent.82 »

Tänkte då jag snart ska till och koppla in den nya pannan att samtidigt komplettera garaget med en radiator.

Har två grova rör som går i taket. Och jag antar att man bara kan tjuva in sig på dom. Men hur görs det lämpligt?
Har sett några kopplingar som man klämmer över rören sen borrar med en jigg. Kan också göras på trycksatt system.
Men vad finns det annars för alternativ?

Mvh Kent
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
petmal
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 22:03
Ort: Norrtälje

Re: Inkoppling på befintlig radiatorkrets

Inlägg av petmal »

Det systemet heter No-Tap och fungerar helt suveränt. Du kan tjuva och montera en t-koppling med No-tap. Se bara till att du skiljer på tillopp och retur.
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Inkoppling på befintlig radiatorkrets

Inlägg av danei »

Är det järnrör så är det nog en bra ide att göra så. Det är inte så lätt att gå på mitt på i ett sådant system.
petmal
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 22:03
Ort: Norrtälje

Re: Inkoppling på befintlig radiatorkrets

Inlägg av petmal »

Med No-Tap går det lika bra med järn- som kopparrör.
http://www.tigerholm.se/Plumbing/NoTap_ ... ection.htm
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
cerox
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 15 maj, 2010 12:58
Ort: Vadstena

Re: Inkoppling på befintlig radiatorkrets

Inlägg av cerox »

Kan tänka mig att de där kopplingarna inte direkt är gratis....
KMP PX21
CTC 1100
Tigex 25
1plans kedjehus -68
~110m2 uppvärmt
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Re: Inkoppling på befintlig radiatorkrets

Inlägg av kent.82 »

Fina kopplingar verkar det vara. Men som sagt så kostar de nog en slant. Samt att man måste ha borrjiggen.

Hur gjorde man back in the old days? Svetsade?
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Inkoppling på befintlig radiatorkrets

Inlägg av danei »

Varför skulle man behöva en bottjigg?

Svets funkar ju bra beroende på miljö. Att fixa det med gängade rördelar är nog rätt så bökigt.
petmal
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 22:03
Ort: Norrtälje

Re: Inkoppling på befintlig radiatorkrets

Inlägg av petmal »

Hela NoTap utrustningen som man behöver finns att hyra på Ahlsell.
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Re: Inkoppling på befintlig radiatorkrets

Inlägg av kent.82 »

danei skrev:Varför skulle man behöva en borrjigg?
Borrjogg verkar inte räcka om man kollar på instruktionsvideon. Ser mer ut som en väska med kirurgprylar :D

Har ingen Ahlsell i närheten, men jag ska kolla av med närliggande affärer som säljer rör & kopplingar.

Sedan så ska jag fundera vidare på att svetsa.
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Inkoppling på befintlig radiatorkrets

Inlägg av Honda »

Jag har skarvat i en extra radiator med 3/8" rör till grova (2" kanske) järnrör i garagetaket. Tömde systemet, borrade (ganska små) hål lite snett neråt, fast rören skulle gå längs med garagetaket, för att bättre komma åt att svetsa ovansidan, slipade rent runt hålet, sneddade kanterna på rören 3/8 rören och brände på med en billig lite för klen MIG utan skyddsgas (rörelektrod kallas det visst). Lyckades inte få det helt tätt första försöket med den svetsen, men efter att ha tömt ur en gång till och slipat ner svetsen och bränt på ett lager till så blev det tätt och har hållit tätt i 10 år, så svetsning är absolut ett alternativ. Speciellt om man har tillgång till en bättre svets... Men dendär notap grejen ser ju fantastisk ut, visste inte att det fanns nåt sånt! Billigast blir det säkert att svetsa.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar