Problem med reglering i TVA:n

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Problem med reglering i TVA:n

Inlägg av senmathal »

Hej!

För något år sedan monterade jag in en Ack Va Varm tappvattenautomat kopplad till acktanken. Den är kopplad så att den förvärmer vattnet till förrådsberedaren i tanken. Anledning att jag satte dit den var att slippa få iskallt vatten i förrådsberedaren och förstöra skitningen. Tyvärr var det dock ingen termostatreglering
på den så att returen till tanken blev kokhet så skiktningen förstördes där istället.

Nu har jag beställt en termostatventil med extern känselkropp som sitter på v.v. röret ut från TVA:n och själva termostatventilen sitter på returen till tanken. Jag har kikat lite på Baxis TVA. Problemet nu är att vattentemperauren pendlar mellan kallt och hett både på vv sidan och på returen till tanken. Begriper inte riktigt varför men det verkar som om ventilen reagerar lite trögt. Det ser ut som om att Baxi har en annan ventil med ett mycket kraftigare kapilärrör mellan känselkropp och ventil. Det fungerar dock bättre när jag spolar mycket varmvatten men när jag drar igegn kranen lite så börjar det pendla.

Ventilen är den här: http://www.mma.se/produkter/termostater ... -mtwz.aspx

Någon som gjort något liknande med erfarenheter att dela med sig av.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Problem med regelring i TVA:n

Inlägg av Jonas O »

Under teknisk data:
Reaktionstid
22 minuter


Det lär vara där problemet sitter ;)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Problem med regelring i TVA:n

Inlägg av senmathal »

Jo jag såg det också och jag börjar tvivla på att den ventilen är optimal till ändamålet. Den Danfosstermostat Baxi använder är en specialtermostat till just den här typen av regleringar. MMA termostaten jag köpt är en vanlig radiatortermostat med extern reglering för att inte behöva ha givaren bakom gardinen. Sådana ska väl vara lite sega för att inte regagerara så fort någon öppnar ytterdörren.

Jag mailade Swinx och han menade att termostaten hamnade nära sitt ytterläge då flödet var för stort och därför började pendla då väldigt små rörelser gjorde stor skillnad. Rådet var att stryp flödet innan ventilen. Nu har jag istället köpt ett mindre ventilhus som passar till termostaten. Ventilen jag fick med var en värstingstor 20R ventil och det verkar ju lite overkill om man hellre vill begränsa flödet. Troligen går det att få det att fungera trots den långa reaktionstiden då jag gissar att Swinx som jag köpt ventilen av har testat den i sin TVA. Givaren sitter ju i ett dykrör i vatten och jag skulle tro att det kortar ner reaktionstiden jämfört med om den sitter i luft som inte överför värme lika snabbt.

Får jag inte till det får jag kanske plocka bort TVA:n för utan fungerande reglering är den bara till nackddel då det strömmar in hetvatten i tankbotten.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Problem med regelring i TVA:n

Inlägg av Jonas O »

Vad kostade den och har du något art.nr att delge oss? :)

Spännande och se hur den funkar!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Problem med reglering i TVA:n

Inlägg av senmathal »

Termostat och ventil gick på 700 :- hos Swinx men jag skulle förelså att du sätter in den som finns här i stället http://www.vvsochbad.se/Ventiler,-utomh ... 89458.html Den är avsedd för ändamålet och är samma som Baxi använder. Som jag nämnde ovan fungerar inte min riktigt som det var tänkt då funktion är lite för trög. Du behöver också någon koppling som dykröret passar i också. Till skillnad från min verkar känselkroppen sitta direkt i vatten med en gummitätning i änden. Syns på bilden. Det skulle inte förvåna mig om det slutar med att jag får byta ut min MMA mot en Danfoss Ravi. Den har mycket större känselkropp och kraftigare kapilärrör och jag gissar att den är känsligare och snabbare.

Jag vet inte om du tänkt sätta in någon backventil men en sådan kan behövas för att bromsa självcirkulation genom TVA:n Med en backventil får flödet ett fjädertryck att övervinna och det klarar inte självcirkulationen vilket däremot pumpen gör.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Problem med reglering i TVA:n

Inlägg av Jonas O »

Tackar för info :D
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar