CTC 1100 med pellets i sommarstuga?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Åland
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 28 nov, 2005 10:10
Ort: Mariehamn Åland

CTC 1100 med pellets i sommarstuga?

Inlägg av Åland »

Har köpt en sommarstuga där det står en CTC1100 med en "oljeraket"-brännare. Jag har tänkt att ha ca 10 grader i stugan under vintern förutom de helger vi bor där.
Ska jag fortsätta gynna skattetagarna och köra olja eller vågar man satsa på att installera en pelletsbrännare? Med tanke på att inget varmvatten kommer att utnyttjas eller hög värme i stugan, så borde uraskning inte behöva ske så ofta, eller?
Jag kommer att besöka stugan någon gång i månaden under vintern. Kan man lita på en CTC1100/pellets kombination i mitt läge?
Har någon funderat på att öka brännkammaren i en CTC1100 nedåt genom att svetsa på en lådkonstruktion eller är det en idiotisk idé?
Thermia Biomatic20+
Termomatic ERA
6,5 kbm förråd
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: CTC 1100 med pellets i sommarstuga?

Inlägg av danei »

CTC1100 är vattenmantlad neråt också så det är inte så lätt att bygga ut den åt det hållet.
Jag askasde ur en gång i veckan när det det var riktigt kallt. Men då har jag en gammal villa som är varamare än 10°. Så det bör gå med en gång i månaden. Du har ju elbackupen på pannan också, och den är knappast dyrare än oljan. SÅ kör du på pellets. Jag skulle nog satsat på något typ av larm som gå om det bir för kallt. Skulle det bli elavrott eller så när de är riktigt kallt så går det fort från 10°C till minus. Och det är inte kul när man har vatten i ledningarna.
Skriv svar