Värembaronens pelletspannor?

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Thermian har oxå ställbar hysteres + modulerande drift så att den går på låg effekt tills det behövs mer då ökar den effekten.. Det går ställa effekten så att den varierar mellan 8-20 kW.. :wink:
Bequemen är vad jag hört den enda brännaren med modulerande drift o övertryckssystem som gör att den inte behöver nåt drag för att starta..
Det är bra då det är varmt ute när många saknar drag.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Men snälla André... nu var det ju frågan om vilken panna "El bosso" skulle välja...? Varför tjata om Thermias panna? Den har ju växlare vilket gör den ointressant för honom. Speciellt som "El bosso" bor i Uppsala som har kanske sveriges kalkrikaste och hårdaste vatten - välkänt för alla som t ex har akvarieintresse.

Överhuvudtaget så får du en bättre varmvattenkomfort med en panna med beredare - än så länge startar pelletsbrännare långsamt, inte alls med samma kraft som en oljebrännare. Att så många "pelletspannor" har växlare beror inte på att de är bättre än beredarpannor, de är bara så mycket billigare att tillverka. Vilket gör att tillverkaren tjänar mer pengar... Ett stort bubbelbad och en växlarpanna har gjort många olyckliga! Inget som man talar högt om när det gäller växlarpannor...
Det man gärna pratar vitt och brett om är "fräscht varmvatten" vilket bara är en "fulskum" försäljningsterm för att motivera växlaren.

Oavsett hur nöjd man än är - som du verkar vara med Thermia - så finns det ju andra aktörer på marknaden som är riktigt bra. Thermia är som jag skrev tidigare bra på det de gör, men i det här fallet har de inte den produkt som "El bosso" vill ha. Kan vi inte vara överens om det?

Jag tycker du bör nedtona din roll du börjat få på forumet - i mina ögon som smått hysterisk Thermiafanatiker - och se dej omkring. Det finns många aktörer med bra produkter. Tidigare var det "Snillet" med sin Biona-brännare som var helt "vild" och rekommendare alla, oavsett behov att köpa en Biona. Han har lugnat ner sig efter bl a dina attacker på Bionabrännaren. Thermia Bequem är bra, men långtifrån problemfri. Det bästa är en lugn och objektiv debatt, alla pelletsbrännare har sina problem, beroende på vilken miljö de placeras i. Än så länge finns inte den brännare som är perfekt!

"Passus"
Själv har jag flyttat till ett litet hus med en Nibe frånluftsvärmepump tilll varmvattnet och direktel i resten i huset. Jättenöjd med det. Tidigare ägares förbrukning var 12 000 kW inkl hushållsel - en liten vedkamin ser till att kostnaderna blir låga... jag ligger redan under hans förbrukning. En liten pelletskorg och 2 ton av den pellets som blev kvar efter försäljningen av det stora huset jag sålde kommer tillsammans med några kbm ved spara pengar åt mej i många år.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

:) Men snubblaren nu pratade jag inte om pannan utan brännaren.. Bequem är brännaren & Biomatic är pannan..
Som "panna" har jag skippat Thermia Biomatic 20+ & istället nämt ctc v25fg som alternativ panna med beredare...

Sen tror jag väl inte att det är cometpannan som har ställbar hysteres utan brännaren... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Ursäkta, missuppfattade dej ang pannan. Du benämner den ju bara för "Thermian" så det var inte helt lätt att förstå att det var brännaren du menade när det är pannor vi diskuterar...

Det är Cometpannan som har ställbar hysteres. Vad det gäller CTC-pannan så har den inte samma fina styrning som Comet och inte heller inbyggd el. "El bosso" har en rejäl kåk så han behöver förmodligen minst 2 elpatroner i CTC-pannan. Den är dessutom inte speciellt lätt att sota...
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

André skrev:Thermian har oxå ställbar hysteres + modulerande drift så att den går på låg effekt tills det behövs mer då ökar den effekten.. Det går ställa effekten så att den varierar mellan 8-20 kW.. :wink:
Det gör Vikingbio oxå automatisk mellan låg- och högeffekt med tre olika steg.
Inga att hitta på snacktungan, läs istället här länk. http://www.varmebaronen.se/html/huvudsi ... nnare.html
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Var går gränsen när det gäller hårdhet i vattnet, när bör man inte ha plattvärmeväxlare??

Jag har ju gått i tankarna att skaffa en biomatic20+ till våren, tänk om jag inte kan ha det!!!!

Jag har en hårdhet på 5,5 här i Landsbro, men det är väl inte så extremt???

Mvh Daniel
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

5,5 tyska hårdhetsgrader innebär att du har ett ganska mjukt vatten. Inga problem med andra ord.
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Om man har mycket kalk i vattnet, är det ett problem med plattvärmeväxlare? Vi får en del avlagringar i toaletter och handfat, så kalkrikt är nog vattnet.

Mvh Daniel
Skriv svar