Värembaronens pelletspannor?

El Bosso
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 22:21

Värembaronens pelletspannor?

Inlägg av El Bosso »

Comet från Värmebaronen?

Vår CTC 1100 (olja-el) har rasat och vi har bestämt oss för pelletspanna. Av någon anledning har vi just nu snöat in på Värmebaronens COMET med Viking Bio brännare. Jag ser väldigt få inlägg där Värmebaronens produkter diskuteras. Vore mycket intressant att få höra vilka erfarenheter som finns av just denna panna.

Bor i Uppsala, villa med 230 kvm boendeyta, 2 våningar. Familj med tre småbarn. Just nu ingen avsikt att koppla på sol, utan vi är ute efter en effektiv och lättskött pelletspanna med elpatron. Pga av den höga kalkhalten i vattnet torde väl en varmvattenberedare vara att föredra.

El Bosso
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Värmebaronens pannor har väll ett ganska gott renome.
Dock så går det inte att sätta en uppåtbrinnande brännare (mindre underhåll på en sådan) i comet, joker eller star och så har dom ganska litet askutrymme.

Titta på antingen thermia biomatic+(bequem 15d ingår) eller en Combifire med spaksotning och med en bequem 15d

www.thermia.se
http://www.vedsol.com/produkter~8.php

dessa pannår går det att sätta såväl framåt som uppåtbrinnande.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Eller janfire NH med automatisk spaksotning.. :wink:
Priset är ca 55 000:- o då behöver du bara kolla brännaren o dammsuga ur askan efter var 4:e ton pellets = max 2 ggr/år..
Satsa även på att bygga bulkförråd då blir det istort sätt inget jobb med anläggningen.. Läs mer här http://www.janfire.com/images/pdf/janfi ... t_0705.pdf

Eller thermia biomatic 20+ oxå en fin panna som Patrik skrev..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Värembaronens pelletspannor?

Inlägg av manin »

El Bosso skrev:Comet från Värmebaronen?

Vår CTC 1100 (olja-el) har rasat och vi har bestämt oss för pelletspanna. Av någon anledning har vi just nu snöat in på Värmebaronens COMET med Viking Bio brännare. Jag ser väldigt få inlägg där Värmebaronens produkter diskuteras. Vore mycket intressant att få höra vilka erfarenheter som finns av just denna panna.

Bor i Uppsala, villa med 230 kvm boendeyta, 2 våningar. Familj med tre småbarn. Just nu ingen avsikt att koppla på sol, utan vi är ute efter en effektiv och lättskött pelletspanna med elpatron. Pga av den höga kalkhalten i vattnet torde väl en varmvattenberedare vara att föredra.

El Bosso
Själv har jag Värmebaronen panna. Jag gör rensa varje vecka under kall år. Och vad jag läste att du har 230 kvm boendyta med uppvärmning samt möjlighet mycket till att duscha ofta.

Comet är inte fel, den gör effektiva . men det jag tanke på är negativ med ask rymmer. Alltså måste uraska varje vecka. medan din boyta är stor så den kan förekommer att gör aska 2 ggr i vecka vid riktig kall år.

Medan Vikingbio brännare kan passa flesta nya vilka märke pannor.

Japp, det vill jag bara talas om.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Re: Värembaronens pelletspannor?

Inlägg av Patrik »

El Bosso skrev:Comet från Värmebaronen?

Pga av den höga kalkhalten i vattnet torde väl en varmvattenberedare vara att föredra.

El Bosso
Såg inte detta. självklart skall du titta efter pannor med VVB och ej slinga/växlare.
Tyvärr så har biomatic vvx & Combifire slinga :(
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Acktank med vvberedare och elpatron och solslinga är ju ett ytterligare alternativ.
Till den kopplas en panna med liten vattenvolym med pelletsbrännare(ex. Tellus F5D med en EcoTec A4 eller Thermia bequem)
eller varför inte en integrerad Econom panna som är tänkt att eldas mot just en acktank.

Då får du bekvämlighet och en liten arbetsinsats och valmöjlighet att komplettera med solfångare längre fram.

Det är ju aldrig kul att pannan går sönder, men det ger ju fler möjligheter
att välja jämfört med att bara sätta in en brännare i CTC1100'an.

Ta in flera offerter och jämför både priser, tidsåtgång för uraskning/rengöring, service/reparation och evetntuella referenser
Se även till så du får med intrimning med rökgasmätare i priset så får du din brännare bra inställd.

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Missade oxå att de var kalkrikt vatten.... :oops:

Vet inte riktig vilka pannor som är bra o lättsköta med förrådsberedare dom flesta har ju slinga el växlare.. :?
Annars är alternativet som MatsH skrev med acktank..

Thermia bionet med acktank är oxå ett alternativ.. 28800:- (panna o brännare) på nolia i veckan hos frajon + att du måste ha acktank..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Sotar man inte så får man taskig verkningsgrad jämfört med en panna som är välsotad. Därför ska man sota ur alla pellets- och vedanläggningar ofta när det är kallt ute. Samma sak händer med ALLA fastbränslepannor, även med Thermias :wink:
Det verkar inte som om alla förstått denna enkla "naturlag"!

Vad det gäller Cometpannan så är det ju inte så att askutrymmet i sig gör så att anläggningen stannar, det enda som händer är att verkningsgraden blir sämre. Själv har jag flera gånger kört över 1.1 ton pellets i en sådan med en Viking Bio brännare. Pelletsförbrukningen ökade efter hand när man sket i att sota ur, precis som jag skriver ovan.
Men än sen, pannan är ju jätteenkel att sota. Operationen klaras av på under 10 minuter. Så snabbt går det inte på någon annan panna jag vet, spaksotningen undantagen - och hur effektiv är egentligen den jämfört med manuell sotning?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

snubblaren skrev:Sotar man inte så får man taskig verkningsgrad jämfört med en panna som är välsotad. Därför ska man sota ur alla pellets- och vedanläggningar ofta när det är kallt ute. Samma sak händer med ALLA fastbränslepannor, även med Thermias :wink:
Det verkar inte som om alla förstått denna enkla "naturlag"!
De är sant men frågan är hur stor skillnad det gör att sota varje vecka.. :? För egen del så har då förbrukningen sjunkit med 1400 kg första 7 månaderna då jag sotat efter 660 kg förbrukad pelletes el 3-4 veckors mellan rum på vintern o brännaren är rengjord varannan gång.. Då är det nästan ingen sintring i brännarkoppen iaf.. Avgastempen har stigit med 30 grader innan jag sotar o enligt äfab så är det lämpligt att sota när tempen stigit med 50 grader...
Jag får bara ett tunt tunt dammlager i pannan/pannväggarna mellan sotningarna...
Så inte tror jag att de kan bli så stor skillnad om jag skulle sota varje vecka när jag redan nu sänkt förbrukningen med 7000 kWh på 7 mån efter pannbytet..
Med janfire nh o automatiskspaksotning så är det bara förbräningsrumet/eldstaden som du ska rengöra o blir det lika lite beläggning på väggarna i pannan som för mej är det då ingen mening att rengöra pannan för 4 ton förbrukad pellets..

Ang thermian måste även den rengöras men det tror tydligen inte alla.. :wink: Hörde på nolia nu att en biomatic stannat före semestern efter 19 mån o ca 8 ton pellets.. Då va pannan helt full med aska.. :lol:
Den som hade pannan hade haft olja o sedan kört på el några år, hade heller inte medd. sotarn för dom hade inte tänkt på att pannan skulle rengöras el sotas... :shock: :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Ang. storyn med den osotade pannan:
På mässor och andra liknande sammankomster är det oerhört vanligt med sk "Klintbergare" och denna anekdot hör def. till den kategorin.
Det börjar med en fjäder och slutar med en höna! Man ska inte tro på allt man hör...

Detta baserar jag på följande:
Räknar man med en askmängd på 0,5% så innebär det att man får en askmängd på 1/2 kilo på 100 kilo pellets. Omsätter man det så blir det 5 kilo på ett ton. En snabb räkneoperation visar att 8 ton pellets skulle bli 40 (!) kilo aska. Enligt Thermia så är deras asklåda på 50 liter fylld efter två tons eldande, alltså rymmer den 10 kilo aska. Efter ytterligare 2 tons eldande skulle alltså hela brännkammaren och det mesta av tuberna vara helt fyllda och följaktligen brännarkoppen vara helt begravd i aska. Då återstår fortfarande 4 ton pellets att elda upp vilket skulle medföra ytterligare 20 kilo aska - som i sin tur innebär att brännaren blir begravd med ytterligare 100 liter aska (förutsatt att jag nu räknat rätt 8) )

Att en pelletsbrännare skulle klara att brinna under fyrtio kilo/tvåhundra liter aska anser jag inte vara troligt. Det verkar heller inte särskilt troligt att denna villaägare - efter att tidigare ha eldat med olja - inte skulle fatta att pannan måste sotas regelbundet. Visserligen är folk inte så dumma som man tror - de är dummare :lol: ...men det här låter bara för otroligt.

Men skit samma, att en pelletspanna måste sotas regelbundet för att behålla sin verkningsgrad är inget som kan ifrågasättas, det är bara så. Att sota efter en höjning av rökgastempen på c:a 50 grader är en bra rekommendation. Det verkar som om Cometpannan och Thermiapannan har samma sotningsbehov då jag själv sotade efter ungefär samma förbrukning av pellets som André skriver. Att då rafsa ur brännaren tar väl en minut ungefär. Jag vet inte hur lång tid det tar att sota en Thermiapanna men antar att det är lite krångligare när den ska sotas uppifrån, alltså fler luckor att lossa på. Förmodar att Bequembrännaren tar en liten stund att sota. På det stora hela så går det nog på ett ut vilket fabrikat man väljer. Thermia o Värmebaronen anser jag vara de aktörer på pelletsmarknaden som är mest seriösa och har de bästa produkterna. Det märker man här inne på det här forumet, det står inte så mycket varken om Thermia eller Värmebaronen. Beror säkert på att grejorna fungerar ganska problemfritt.

Vilket fabrikat "El bosso" ska välja blir helt enkelt avgörande av det faktum att han har kalk i vattnet. Då är en en växlare inte lämplig - den kommer att kalka igen efter ett tag. Cometpannan har beredare och klarar varmvattnet utan att sättas igen. Behöver "El bosso" ha en panna med större askutrymme så kan han välja Värmebaronens Combimax CU. Då kan han elda med ved också om han känner för det.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmm om de är 0,5% ja.. :? Jag har kört 1,9 ton pellets nu o än är inte grovisen full.. Den rymmer 20 liter skulle tippa att jag har 16-17 liter i den nu..Så inte tror jag att det är omöjlig att köra 8 ton solett innan den stanar... Såg testet i råd&rön att solett hade 0,3% aska.. :D

Men som sagt då blir de nog inte nå 90% verkningsgrad i den pannan.. :lol:

Jag har inte en thermiapanna utan en liten nibe keram med ca 10 liters askutrymme.. Därför sotar jag efter 660 kg pellets å när avgastempen stigit med 30 grader.. Skulle kunna köra längre innan askutrymmet ä fullt men jag tyckte 30 graders avgastemp ökning lät lagom med tanke på verkningsgraden.. :wink:

Rengöringen av brännaren tar väl 1-2 minuter skrapar/hackar bara bort sintringen med en skruvmejsel.. Då är sotningen av nibe pannan inte lika kul o de tar 20-25 minuter.. :(

Men skit samma nu va de ju kalken som va problemet å då kanske de är cometpannan som gäller annars blir de acktank o panna med stort askutrymme o liten vattenvolym som alternativ..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
El Bosso
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 22:21

Inlägg av El Bosso »

El. Bosso här. Tackar för en bra diskussion, jag följer med er profeter från läktarplats och suger åt mig av er visdom. Det känns som om jag hamnat ganska rätt med Cometen, nu hoppas jag bara att sotarn godkänner att vi går in i murstocken från andra hållet eftersom dagens pannrum inte rymmer lagringsanordningar. Fortsätt gärna era inlägg.


Är det någon som vet hur Råd & Rön ligger till med sin test av P-pannor?

Om inte annat så återkommer jag med rapporter om hur det går.

El Bosso :D
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

El Bosso skrev:El. Bosso här. Tackar för en bra diskussion, jag följer med er profeter från läktarplats och suger åt mig av er visdom. Det känns som om jag hamnat ganska rätt med Cometen,

Är det någon som vet hur Råd & Rön ligger till med sin test av P-pannor?

El Bosso :D
Visst det gör du vad du känner för. Comet är helt bra för hög kalkhalt, eftersom Comet är inbygg med den generösa varmvattenberedaren ger upp till 300 liter 45 grader varmvatten tillräckligt för nästan alla massagebadkar. Och den är lätt att sota turbulator och lätt att uraska. Bara man vet att man bör aska ut ofta dvs runt 6-10 dagar efter beror på hur mycket förbrukning pellets.

Jag tror inte att Råd & Rön har gjort test på Comet eller Vikingbio, eller fråga om de är P-märke så är de klart.

En sak idag nymodell som Värmebaron Comet har mycket bättre med bränn lucköppnare (snabbhantag) och förstärka svängarm.
Medan min 6 år gammal panna har de med handtagskruvor att lossna fler gånger så är jag orolig för gängor kan bli slitsam. Om den går av, så kan bli svårt att göra ny eftersom gäng pinnarna är svetsfast.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hittade två pannor med beredare som kan va intressanta...
ctc v 25 fg med 265 liter pannvatten volym + 115 liters kopparberedare.. :shock: Då behövs ingen acktank för långa gångtider.. :D
Dom har även en mindre ctc v 20 med 122 liters pannvatten volym o 75 liters kopparberedare..

Hmmm ingen som har dessa pannor??

Skulle va kul att höra lite om v 25:an..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Cometpannans automatik har ställbar hysteres (intervallet mellan start och stopp på termostaten) just för att pelletsbrännaren ska få långa gångtider som möjligt. Viking Biobrännaren har dessutom en startfördröjningsfunktion som gör att du ytterligare kan förlänga gångtiden om det skulle behövas (jag har för mej att man kan fördröja starten med upp till en halvtimme genom att använda brännarens inbyggda fördröjning).
För att brännaren ändå ska ge god varmvattensförsörjning så startar den snabbare när den märker att varmvattnets temperatur sjunker snabbt -
t ex om många duschar tätt efter varandra.
Skriv svar