Ny panna , Joker + viking bio !

Skriv svar
swewoody
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 aug, 2005 11:30
Ort: Fårbo , Oskarshamn

Ny panna , Joker + viking bio !

Inlägg av swewoody »

Började installera nya pannan i går (tisdags) , har gått hyffsat , men upptäckte att det bara satt ett 2" rör till gammla pannan(pulsonex) så jag fick ringa muraren som ska komma idag och kolla på det .
Blir tvungen att dra mitt rökrör en liten bit neråt från panna till murstock :( pga att en vattenledning ligger ivägen, nästan omöjlig att flytta på( allt är möjligt men till vilket pris). Hoppas det funkar iallfall.
Återkommer senare ikväll med mer och förhoppningsvis bilder.

Mvh Peder
swewoody
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 aug, 2005 11:30
Ort: Fårbo , Oskarshamn

Uppdatering

Inlägg av swewoody »

Nu är den inkopplad och igång, ännu bara med elpatron :(
Muraren skulle varit här igår för att kolla på en nytt insticksrör men dök aldrig upp, ska ringa honom igen snart.

Någon som vet om det går att "luta" rökröret lite neråt bara ca 5cm ungefär , annars måste jag dra om en bit av huvudstammen till elementen och det vill jag gjärna inte.

Ska försöka få upp lite bilder senare.

Mvh Peder
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Är det bara 5 cm så ska det nog gå bra.. :? Men det är inget som rekomenderas av"experterna"..
Har du bra drag i skorsten nu?? Annars lär det inte bli bättre med "fel" lutande rökrör, Men 5 cm ska inte spela någon roll..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
olle67
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 12 apr, 2005 19:17
Ort: Oskarshamn

Re: Ny panna , Joker + viking bio !

Inlägg av olle67 »

swewoody skrev:Började installera nya pannan i går (tisdags) , har gått hyffsat , men upptäckte att det bara satt ett 2" rör till gammla pannan(pulsonex) så jag fick ringa muraren som ska komma idag och kolla på det .
Har sotarn varit och kollat på skorstenen efter det du har tagit ut röret? Jag precis slängt ut min pulsonexpanna med 2" rör i skorstenen och installerat en effecta pelletspanna och före installationen var sotarn här och besiktigade skorsten så att den var ok att elda pellets i. Bättre att upptäcka ev. fel innan installationen, har du otur måste du sätta in ett insatsrör.
olle67
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 12 apr, 2005 19:17
Ort: Oskarshamn

Inlägg av olle67 »

Nu såg jag att du var från Oskarshamn, då vill sotarn gärna besiktiga och 900 spänn tar han för besväret.
swewoody
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 aug, 2005 11:30
Ort: Fårbo , Oskarshamn

Inlägg av swewoody »

Hej Olle!

Sotarn har inte varit här , ännu!
Men jag ska sätta i ett insattsrör iallfall , tror "vanliga" skorstenen är för stor , och får jag iett insatsrör vet jag att det är avsett för min pelletsbrännare :)

Ska ringa sotarn sen och få den besiktad , eller behövs det när det är nyinstallation av behörig personal ?

Mvh Peder
Skriv svar