miljögodkänd eller inte?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
CTC-Anders
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 15:35

miljögodkänd eller inte?

Inlägg av CTC-Anders »

Min gamla Egor V25 gjutjärn från -82 (samma som CTC V25 FG) började läcka och har nu ersatts av en CTC V25 FK (keramisk), -00. Sotarn var här och sotade idag - han menade att denna panna egentligen inte var godkänd enligt miljökraven, och att jag egentligen inte fick elda i den.

Kan detta verkligen stämma? Är det förbjudet att installera begagnade vedpannor?

Vad jag kan förstå är min "nya" vedpanna godkänd enligt denna länk:
http://www.sp.se/sv/index/services/pann ... annor.aspx
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: miljögodkänd eller inte?

Inlägg av bergatorparen »

Vad jag vet, så är pannan miljögodkänd vid eldning mot ack tank. Har du ack tank så är det grönt, saknar du en sådan, är du begränsat att elda olja eller pellets. Det är åtminstone min förståelse av det hela.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: miljögodkänd eller inte?

Inlägg av Eldvin »

För att pannan ska va miljögodkänd skall den va testad av nått labb,eldas med acktank å så vidare. En exakt likadan panna tillverkad i Polen som inte är testad är icke miljögodkänd,men 15000 billigare.Miljögodkännandet kostar! Summa summarum!! Elda sur ved,målat virke mot en felkopplad acktank, Så är den miljögodkända pannan inte bättre än en Egor.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: miljögodkänd eller inte?

Inlägg av danei »

Nu är det inte ett grundkrav att man måste ha acktank. Men det finns nog ingen som är testad och godkänd utan det.
CTC-Anders
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 15:35

Re: miljögodkänd eller inte?

Inlägg av CTC-Anders »

Jo jag har ack-tankar på 1000l.

Min slutsats är att pannan är helt ok att elda med, men sotarn blev nog lite butter eftersom jag inte talat med honom före installationen.
Skriv svar