Beredning av tappvarmvatten

Skriv svar
Johan L
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 03 jun, 2005 14:29

Beredning av tappvarmvatten

Inlägg av Johan L »

Nu har kopplat ur min gamla CTC265'a och beställt borttagning av oljetanken, så jag har nått "the point of no return". Tyvärr har jag dock ännu inte bestämt mig för vilken panna/pelletsbrännare som skall få ersätta oljan.

Valet har stått mellan Biomatic 20+ alt. Janfire/Combifirepanna & Janfire NH (borde väl dyka upp i Dalarna snart, hoppas jag...). Snart är semestrarna över och då har jag tänkt slå till på endera.

Ett problem är dock att jag vill ha bra varmvattenproduktion, iaf bättre än idag. Idag får jag varmvattnet från slingan i 265'an som jag inte vet hur "igenkleggad" den är, men tydligt är att den momentana effekten inte är tillräcklig: jag kan bara fylla badkaret på halvfart för att kunna hålla varmvattentemperaturen och när någon tappar varmvatten i köket så blir det väldigt kallt i duschen! Att jag bara kan fylla badet i halvfart måste ju betyda att slingan inte kan överföra tillräcklig värmeeffekt (smutsig?), men att duschtemperaturen sjunker då man tappar vv någon annanstans kan ju bero både på dålig värmeeffekt i slingan samt tryckfall i rören/slingan.

Nu undrar jag hur mycket av dessa problem som man kan förvänta sig av ett nytt, fräscht system. Är det någon som har erfarenhet av t.ex Combifire (eller liknande panna med ca 11m vv-slinga 22 mm diam, tror jag)? Går det att brassa på varmvattnet för fullt med bibehållen temperatur (säg >50 grader) och hur känsligt är systemet för tapp på flera ställen samtidigt? (Det beror förstås också på trycket hos inkommande kallvatten, och det är tämligen lågt hos mig...).

Kan man förvänta sig någon skillnad i dessa egenskaper mellan en vv-slinga(CombiFire) och plattvärmeväxlare (Biomatic)?

Jag inser att jag skulle komma ifrån problemen med t.ex en Thermia Bionet + ack.tank med förrådsberedare, men jag skulle helst vilja hålla mig till ett litet, enkelt system (fast, man kan kanske inte få allt här i världen...)

Inom parantes kan sägas att jag tog en titt i ett modernt fjärrvärme-pannrum i helgen med separata plattvärmeväxlare mellan fjärrnätet och radiatorkrets/tappvarmvatten. Man kunde också läsa av den momentant överförda värmeeffekten till radiatorkrestsen och vv individuellt. Full koll, alltså! Med fullt öppen varmvattenkran (med bra tryck/flöde) visade mätaren på 65 kW överförd värmeffekt från fjärrvärmesystemet till tappvarmvattnet! Det är rätt bra med tanke på att fjärrvärmevattnet bara håller 65-70 grader!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tidigare har diskuterat om combifire´n lite svaga vv produktion.. :?
Nu har dom på janfire nh ökat sling längden från 9,9 meter till 11 men svårt att säga då ingen har pannan igång.. Finns bara säljarnas ord att gå på å enligt dom så ska de ju inte va några problem med vv i combifire med 9,9 m slinga heller..

Att du för lorar vv då nån tappar i kökskranen de gör jag oxå fast jag har förrådsberedare.. Så de beror nog på tryckfall..

Biomaticen har folk här på forumet inte klagat på vv produktionen fast dom kört på el å då har man ju inte lika bra effekt..

Har du ett vanligt badkar el är det ett stort bubbelbad?

Med ett vanligt badkar så ska janfire nh klara att tappa upp vattnet utan problem tycker ja.. Men man vet ju inte förrän man prövat.. :wink:
I övrigt så blev man lite imponerad över janfire nh om den nu funkar som det är tänkt.. Hörde iof röster om att de kommer att sintra på sidorna i brännarkoppen o där finns ingen automatisk rengöring..
Sen vet jag inte om den har modulerande drift som el dom övriga bra finneserna som thermian har..
Priset är ju lika så..... De ä bara att välja tror inte du ska behöva bli besviken med någon av dessa.. :wink:

Men nog är en plattvvx effektivare än slinga särskilt om man harl ite lägre temp på pannan som t.ex vid eldrift..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Johan L
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 03 jun, 2005 14:29

Inlägg av Johan L »

Tack för svaret André! Jag skall fundera ett tag till på detta...

En fråga angående Thermiabrännarnas modulerade drift. Vad innebär detta egentligen? Jag har förstått att de mäter panntemperaturen och ju lägre den verkliga temperaturen är från det inställda värdet desto högre effekt ger brännaren (i två eller tre steg). Är det vad de kallar modulerad drift?

I så fall..., kör en brännare som tex Janfire hela tiden på det inställda effektläget oavsett verklig panntemp?

Det har på annan plats på forumet förespråkats att ha separat panna och brännare (alltså inte integrerade system) så att man inte behöver byta alltihop om någon del rasar ihop alldeles. ("TV & video"-diskussionen...) Jag tycker att det låter klokt, och undrar då förstås vad man har för nackdelar av att skaffa en vanlig Thermiapanna och en separat Bequem 15D istället för en integrerad Biomatic 20+. Det blir kanske lite dyrare med två separata enheter, men tappar man något i funktionalitet/effektivitet. Eller..., är det helt paranoida tankebanor...?
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Modulerande drift på themia innebär som du skrev. när pannan är 2°(tror jag) från inställt värde så går den på "HÖG". 2-0° "MEDEL". den har även ett "MIN" läge men detta är oftast inte aktiverat.

Angående TV/Video så håller jag med. på thermia20+ så tror man bara har flyttat upp brännarens styrkort i pannan inget mer. men håller med känns bättre att ha separerat. vem vet man kanske vill ha en Ecotec i sin thermia en da :roll: Fast detta skulle nog funka ändå, man får väll lägga ecotecs stora styrskåp i den gigantiska asklådan :D
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Har för mej att det är 5 grader under inställt bör värde som den växlar till hög effekt o när den har kvar 2 grader till börvärdet går den ner till låg effekt... De är modulerande drift..
Det var detta som jag inte fick något vettigt svar om på nolia.. :?
Svaret va bara att de gick välja 3 effekt lägen, Dom visste nog inte vad modulerande drift va för nå.. :wink:

Thermian biomatic är två separata enheter (panna 0 brännare) därimot ecotec econom, biotech m.fl alltså automat pannorna..
Så om någon del pajar (brännaren el pannan) så går den delen att byta ut.. Det är bara som Patrik skrev elektroniken som är flyttad från brännaren till pannan..

Även janfire nh är två enheter..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar