Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Dags att beställa igen! Vågar man beställa Stora Enso efter att man köpt Derome? Prisskillnaden på tre ton bulk är ju 1575 kr. Jag vill ha en problemfri eldning och det har Derome gett. Lite aska och ingen slagg som täpper till rosterplåten. Flyter bra genom skruvarna och det finns nästan inget spån. Hur är Stora Ensos pellets att elda och hantera i skruvar och förråd. Slagg? Livrädd för detta då jag kämpat med slagg som var hård som glas. Slog gnister då jag tog bort den. Någon som kan ge en snabb feedback då jag måste beställa.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Icecap »

Slagg (sintring) kommer nästan bara om man kör med luftöverskott, det kan dock komma av sjukt dålig pellets också.

När man får en leverans ska man alltid kontrollera doseringen! Oavsett om det är samma leverantör! Ställer man doseringen rätt ska sintring nära nog försvinna.

Alltså kan du beställa vilket som, du ska bara kontrollera doseringen och justera så att den är korrekt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Håller med dig! Den leveransen jag pratar om var extrem. Aldrig varit utsatt för detta tidigare. OK vad gäller Flex-a så väger man en liter och jämför vikten. Räknar ut den procentuella skillnade och justerar fläktspänningen med lika många procent. Eller har du ett bättre förslag. Jag har perfekt problemfri förbränning nu med Derome. Ingen slagg och lite aska. Rosterplåten behöver ej rengöras och jag har kört långa driftstider mellan sotningarna. Så skönt och bekvämt. Derome vill ha 2795 kr/ton vilket jag tycker låter mycket. Stora Enso vill ha 2350 för tre ton. Vad säger du?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Eller jobbar du med doseringspotentiometern?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Icecap »

Fläkten ska man låta bli, justeringen på Flex-A ska ske med doseringspotentiometern.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Torsten »

Den Stora Enso som levererades i oktober var det inget fel på. Dammig att hantera så skyddsmask måste bäras men inga större tendenser till sintring än andra pellets. Jag har ju ingen internskruv på brännaren så omställningen blev en lätt sak - väga och knappa in så är förbränningen densamma.
Stora Enso innehåller mera spån än de bästa pelletssorterna.
Tror att din sintring berodde på fel i tillverkningen. Man har fått med sand i den flis som pellets tillverkats av och då bildas glas i brännaren.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hur gör man det enklast? Flex-a kör ju med en internskruv och då blir det svårt att komma åt att samla upp ett prov att väga.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja jag är inne på detta också. Det var Laxå pellets. Luftöverskott kan det inte vara i detta fall då pelletsen bildade slaggkakor på rosterplåten och detta skedde snabbt, på några timmar, så att pannan blev sotig av luftunderskott då hålen täpptes igen. Slaggen var mycket lik glas och stenhård så sand eller mineral i råvaran är min gissning.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Icecap »

Hur man justerar står det en hel del om men när man inte enkelt kan pytsa den interna dosering i en hink får man trilla i drift!

Jag har tidigare använd en spik! På toppen av min panna finns det ett ~5mm hål, antagligen till att ta rökgasprover ifrån. Där petade jag in ett galvaniserad spik av lagom storlek (fanns nära till hands helt enkelt) och efter några eldningar (~12 timmar) kollade jag spiken.

Var det ett mycket tunt lager sot på gick brännaren för magert, var det ett "tjock" lager sot gick den för fet. Ett tunt lager är när man fortfarande ser sitt fingeravtryck efter att ha lagt fingertoppen på spiken, alltså att det finns lysa linjer mellan sot-topparna.

Efter ~24 timmars normal drift bör det vara runt 1/4-1/2mm sot på spiken, helst 1/4mm. Sedan kollar man lite då och då och justerar så det fungerar. Såklart torkar man av spiken efter en koll...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Derome är den bästa pellets jag haft på alla åren därefter kommer en pellets jag köpte via Lantmännen och den tillverkades i Karlshamn. Jag var uppe och fick en guidad tur av chefen där och det var intressant. Chauförerna som körde från denna anläggning var verkligen bra på lossningen då de blev utbildade av anläggningen. Perfekt i hela kedjan. Tyvärr så försvann de från bulkmarknaden då de började förpacka i påsar och exportera till England.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jo spiket är bra. Det är enligt devisen "Låt processen prat och visa hur den mår" Jag har en mätare som fungerar på så sätt att man tar ut tio rökgassugningar genom ett filter och får då en missfärgning av filtret och mot en skala kan man sen bestämma sottalet. Sottal runt 2 ger en svagt sotande förbränning som är perfekt. Tar man provet under den kontinuerliga förbränningen så blir mätningen ett bra hjälpmedel.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Roli »

I valet mellan Derome eller Stora Enso så är det inte pelletsen som gör valet utan den som levererar.
Har provat en hel del pelletssorter och leverantörer under min år med pellets. Och kan bara konstatera att pelletsen för det mesta är ok. Men av leverantörerna finns det fortfarande mycket att hämta. De har oftast väldigt bråttom och vill få förrådet fyllt så fort som möjligt vilket resulterar i att det kör med högt tryck för att få in pelletsen i förrådet.
Min bästa pellets fick jag vid första fyllningen av förrådet, det var en "vanlig" flakbil med kappel och ett blåsaggregat monterat längst bak. Det tog mellan 20-30 minuter att lossa 3 ton men vilken fin pellets...... den landade i mitten av förrådet så den slogs heller inte sönder av förrådsväggen vilket händer relativt ofta trots gummidukar eller andra konstruktioner. Kommer pelletsen med för hög fart så slås den sönder trots skyddsåtgärder.
Min sämsta pellets kom från Derome och den fick de komma och hämta, ca. 4,8 ton pellets fick sugas ut ur förrådet, vilket tog 2 timmar för killen med sugbilen.

Så vilken pellets du väljer har nog ingen större betydelse men killen som levererar (var är de kvinnliga chaufförerna?) det är han som bestämmer kvaliteten på den som du får i förrådet.

Kör just nu med StoraEnso och har inga större beskymmer dock finns det en del finmaterial men ingen större mängd som ev. kan ställa till det för mitt matningssystem. Vilket är det som sätter min gräns för vad som jag vill ha i förrådet. Brännaren brukar svälj det mesta, dock tyckte inte min gamla A3:a om när Deromepelletsen hade en finmaterialhalt på 7 viktsprocent.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja det borde vara så att pelletsen håller en jämn kvalitet och lossningen sker med finess. Jag har eldat pellets i 7 år nu och ca 50 ton. Och milde tid vad man har varit utsatt för. 30 % spån och 16 % fukt för att nämna något. Pelletsen kostade ca 1500 kr tonet i starten så nästan en dubblering av priset har skett med de dyraste leverantörerna och då är det intressant när en ny leverantör kommer in betydligt lägre i pris men det får inte bli på bekostnad av kvaliten. Då problemen har varit som störst så känns det som man bodde i pannrummet och sotade hela tiden. Skulle vilja prova Stora Enso av kostnadsskäl men vill inte hamna i problem igen. Vem säljer Stora Enso i säck så kunde jag köpa några för att prova förbränningen och känna på hårdheten och ytbeskaffenheten?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Roli »

Byggmax hade tidigare iallafall StoraEnso på säck. Då konstaterade jag att min gamla A3:a inte tyckte om pelletsen eftersom den inte behöll glöden tillräckligt länge för att brännaren sedan skulle starta efter ett antal påfyllningar. Numera köra jag Bioline 20 med autostart så det eventuella kvarstående problemet är bort.

Men vad Byggmax har idag vet jag inte, har inte behövt handla säck sedan januari då jag fick igång min bulkhantering igen efter ett nästan två års stopp (förrådsskruven behövde ny lagring som jag aldrig fick tummen ur att fixa.....).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Min erfarenhet under åren som gått har varit att pelletens hårdhet och ytbeskaffenhet har enormt stor betydelse för hantering och lossning. Är pelletsen för mjukt pressad och inte blank på ytan ja då blir det smul vid lossning och under transport i skruvarna. Då du inte kunde underhålla fyren innebar det att den brann upp snyggt utan slag och mycket aska?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar