Tvärtomkoppling, fördelar???

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Tvärtomkoppling, fördelar???

Inlägg av Ola Häggström »

På en webshop med polska produkter är acktankscheman ritade med en pelletspanna som värmer tanken med en slinga i botten av tanken, radiatorerna värms med en slinga i toppen av tanken och hela tanken utgör en gigantisk varmvattenberedare för tappvarmvattnet.

Jag kan tänka mig några fördelar med det, men inte många:
1. Det behövs endast små expansionskärl (ett för pannkretsen och ett för radiatorkretsen).
2. Om vattnet är extremt hårt och vill sätta mycket avlagringar så slipper man rengöra slingorna och tar avlagringarna i tanken istället (men borde det inte vara mest avlagringar på slingornas utsidor med sämre värmeutbyte?).
3. Varmvattnet räcker till ohyggligt många duschar!

Nackdelar:
Ingen skiktning-mer spillvärme
Varmt returvatten till pannan-sämre verkningsgrad
Två cirkulationspumpar, en för varje krets

Om jag förstått det rätt så är det bara duscharna som det verkligen är "bra" med grejen. Finns det fler fördelar/nackdelar?
Finns det något scenario det skulle vara lämpligt att göra så här bakvänt?
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Tvärtomkoppling, fördelar???

Inlägg av Icecap »

Med konstant färskvatten i tanken lär den gå sönder ganska snabbt, det är bra för tillverkaren men knappast för kunden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar