Välj rätt säck på Bauhaus!!

Skriv svar
Danne
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 25 feb, 2005 23:38
Ort: Stockholm/Huddinge

Välj rätt säck på Bauhaus!!

Inlägg av Danne »

Se upp om du köper pellets på Bauhaus i Länna.
De har olika priser på olika fabrikat. Enligt hemsidan är priset 37,40/säck, det finns bara ett alternativ, svensktillverkad 8mm etc etc.
Jag var där i helgen och köpte 30 säckar, dom fanns på samma plats som tidigare, betalade, åkte hem och fyllde i förrådet.
Kollade sen kvittot, 48,90/säck :shock: :shock:

Jag trodde att det blivit något fel och åkte dit för att få det rättat. Nej det var inget fel, jag hade köpt MBAB's pellets och den kostar så mycket. Den billigare pelletsen fanns på annan plats i lokalen.

Givetvis var den dyra pelletsen otydligt prismärkt, små prislappar på sidan av pallen, inga stora plakat som det annars brukar vara på Bauhaus. Det känns som det var gjort för att man ska ta fel.

Personalen var helt oförstående till min irritation, svaret jag fick var "Vi har en massa olika borrmaskiner, alla kostar inte samma"
Ingen idé att diskutera med i*****r så jag har skrivit ett surt mail till Bauhaus, vi får se vad som händer.

/Danne
Thermia Bequem 15D, ERYL DP -64, Bulkförråd
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Välj rätt säck på Bauhaus!!

Inlägg av M.Lindskog »

Men... hade du inte möjlighet att reagera på beloppet redan vid kassan...? Förstår om man kan bli sur på otydlig märkning och liknande, men det var ju inte så att du saknade möjlighet att reagera innan säckarna var sprättade och tömda...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Välj rätt säck på Bauhaus!!

Inlägg av Torsten »

Utnyttja prisgarantin så får du säckarna t.o.m. billigare än 37:40
Man har förbundit sig att sänka priset till samma som för billigare konkurrerande vara och detta kan de knappast komma undan då MBAB och Bioenergi är helt utbytbara inbördes. Fabriken för MBAB brann upp för ett år sedan så det är ett gammalt lager de säljer ut.
Gå på hårt här och be att få tala med chefen osv.
Bauhaus brukar inte syssla med skumraskaffärer
Fick prisavdrag när jag köpt baltpellets där det bara var 14,5 kg i säckarna utan vidare diskussion.

Tittar man på internetsidan nu så vekar de flesta varuhus sakna pellets men det enda pris som anges är 37:40.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Välj rätt säck på Bauhaus!!

Inlägg av André »

MBAB kör för fullt igen, Pressarna renoverades i sommras o från o med i höst kör dom igen, Enligt en kompis som kör foderbil o även deras pellets säger att så fin pellets som dom har nu har dom alldrig haft..
Pratade själv med ägaren idag ang pris, Nämde om att jag hört att pelletsen aldrig varit så fin nångång som nu o de sa han troligen beror på råvaran inte att pressarna va renoverade..
Tidigare köpte dom från 20 olika leverantörer medans nu bara från en o samma
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Välj rätt säck på Bauhaus!!

Inlägg av psau »

MBAB ligger på 37,40 och denna vända är det inte ompackade BioEnergi pelletsar, de är ljusa och väldigt spånfria säckar. Detta trots att pelletsen i sig är uppbyggd av ett finare spån. Pelletsen är i det närmaste luktfri och jag upplever att den matar betydligt mindre än BioEnergi i min skruv.

MEN av de säckar jag vägt har INGEN vägt över 15,4 kg, Bioenergi låg sjukligt jämt på 16kg snarare något över än under. Jag har ställt ett antal säck åtsidan för reklamation...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Välj rätt säck på Bauhaus!!

Inlägg av André »

Ja pelletsen från MBAB måste man öka matningen om man jämför med t.ex Solett, I Biomatic 30+ gav solett 32 kW med 50% matning medans MBAB kräver 66% för samma effekt..
Har inte kollat volymvikten men tror även det beror på att MBAB va längre pellets än Solett
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Välj rätt säck på Bauhaus!!

Inlägg av teufel »

Det du beskriver gäller inte enbart pellets.

Jag och flera med mig har reagerat på otydliga prismärkningar och nonchalant personal på Bauhaus i Göteborg. När jag läser vad du skrev om Bauhaus Länna känner jag igen mig precis.

I ett försök att undgå hjärtproblem pga raseriutbrott i hur man kan behandla kunderna så otroligt nonchalant, försöker jag undvika Bauhaus. Och behöver jag någonting som bara finns där, så ber jag alltid att få priset på en vara INNAN de stämplar in den, dvs INNAN jag har betalat för den.
Jag litar mao inte för fem öre på dem.


/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar