Skruvar och förråd

Skriv svar
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Skruvar och förråd

Inlägg av Fredde »

Efter att ha besökt Nolia blev man både klokare och mer kunfunderad på samma gång. En sak som jag fick två helt olika svar på var pelletsförråd.
Enligt en leverantör så skulle man i möjligaste mån undvika bottenskruv. Ej heller var falllutningen på golvet så viktigt då det var en enkel sak att skotta om pelletsen då och då.
En annan leverantör sa precis tvärtom. Golvet skulle ha minst 50 graders lutning och flexmatningssystem skulle användas. Skulle vara ett evighetsjobb att skotta om pelletsen. Några problem med flexmatningsskruven fanns inte heller enligt honom.

Jag har själv inte krav på att förrådet ska vara 100% självtömmande men jag vill och andras sidan inte behöva skotta pellets varje dag heller.

Ser man bara på skruvarna så var det också stor skillnad. Janfire skruven såg betydligt rubustare ut en exempelvis den som Thermia visade upp. Finns det några erfarenheter på forumet av skruvar som krånglar eller är det bra kvalité på alla?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag kör med planbotten i förrådet o tycker inte att det är nåt problem med skottningen.. Fyllde förrådet i slutet på mars o har då inte behövt skotta än.. :D Mitt förråd har botten ytan 180x 350 cm.. Flex skruven (t.ex thermia) har ju fördelen att du får flera intag jag har 2 st o jag skulle tippa att det är kvar drygt 1 ton då man måste börja skotta men då är det enklare att beställa mer pellets.. :wink:
Det är även väldigt lätt att byga med plan botten.. Sen om förrådet inte är lika brett som mitt så blir det ju även mindre kvar då man behöver skotta.. I vintras så skottade jag över dom 2 intagen med 2 veckors mellan rum bara för att tömma förrådet o se hur förbrukningen varit..
Det tog väl typ 2 minuter/gång med snöspaden.. Bekvämt mot då man bar säck..
Här finns mer info http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf
Där va det bl.a problem med förrådet som janfire sålde med att det hängde sej då det va halvtomt + att det såg inte så tätt ut o de vill man ju att de ska va..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar