Vad f-n har dom gjort..

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Vad f-n har dom gjort..

Inlägg av André »

Jag gick upp o skulle kolla rökgastempen i skorsten..
Har 125 mm rostfritt insattsrör nere vid pannan o även längst upp.. Tror att den går hela vägen, Borde då va så tycker jag.. :?
Men nu märkte jag att ca 1 meter ner har dom gjort en glidgjutning så att pipan är bara 90 mm som jag inte vet hur långt ner den går.. :twisted:
Inte undra på att draget inte är så bra.. Enligt nibe så ska de räcka med 6 meters pipa o 125 mm i diameter för att få 25 pa drag.. Men de gick ju inte fast pipan är 7,5 meter.. Så nu fick jag förklaringen på mitt dåliga drag.. Tycker de är konstigt att dom inte satt i 90 mm direkt istället för 125 mm o sen en glidgjutning till 90 mm.. :shock: Sacka om dubbelt arbete.. Kanske därför garaget byggdes ut i 3 omgångar under 9 år gubben som hade huset måste haft lite göra.. :?

Iaf så va rökgastempen 50 cm ner i pipan 85 grader.. Ut ur pannan 145 grader o efter motdragsluckan 110-115 grader.. :D
Så man behöver då inte va orolig över kondens..
Fattar även nu varför sotarn sa att de skulle gå bra utan risk för kondens efter som jag hade så "trång" skorsten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar