Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av M.Lindskog »

So far so good :) Men det känns ändå bra att det sitter 9 kW backup i pannan.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore - Lägesrapport

Inlägg av M.Lindskog »

Nu tre veckor sedan jag modifierade intaget på externskruven. Sedan dess har det gått utan störningar. :D
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av M.Lindskog »

En kort uppföljning:

Frånsett ett driftstopp pga för hög spånhalt i burken direkt efter påfyllning så har det tuffat på. Nu tre månader med i stort sett felfri drift. :)

Till sommaren får det bli att ersätta färgburken med något lite mer permanent.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av Jakob »

Hur hanteras spånet? Om du kört 3 månader nu så antar jag att Feedon suger med sig det mesta upp till brännaren?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av M.Lindskog »

@Jakob: Ja, så verkar det faktiskt vara. När jag kikat i internförrådet på brännaren så har där alltid varit spån. Men det går förstås inte att vara säker på att det är 'ursprungligt' spån från förrådet; kan ju ha bildats på vägen upp i Feedon också.

Betr. det driftstopp jag hade så var det alltså direkt i anslutning till en påfyllning (för ca två månader sedan, sista veckan i januari). Då var det en rätt hög spånandel i burken (ungefär som de vid de veckovisa driftstoppen med den ursprungliga plåtlådeutmatningen). Feedon hade gröpt ur det den kunde, men spånet gjorde att det inte rasade ner något mer.

Jag tror att det som hänt då var att det vid påfyllningen hade blåsts ut spån genom bottenskruvens mynning vid påfyllningen. Alternativet är förstås att Feedon inte riktigt får med sig 100% av det spån som matas ut av bottenskruven och att spånandelen i burken då sakta stiger. Och att det då råkade sammanfalla så att driftstoppet blev just då. Eller så var det kanske en kombination av båda. Jag bytte f.ö. pelletsfabrikat då. Förutom att de har lite annorlunda densitet så upplever jag att finfraktionsandelen är hyfsat lika.

Klart är i vilket fall att Feedon med burklösningen får med sig tillräckligt mycket av spånet för att det ska gå betydligt längre mellan varven innan det blir spånmos.

En annan fördel med burklösningen som jag insåg i samband med det driftstoppet var att det är en förhållandevis liten volym pellets + spån som behöver tas om hand när det ska rensas ur och startas om. Med den gamla plåtlådeutmatningen så var det betydligt mer som skulle grävas ur, med allt vad det innebär i form av damm. Samt att om förrådet är fullt upp över manluckan så måste den pellets förvaras någonstans innan den kan hällas tillbaka. Då är det förstås trevligt om det inte är någon större mängd.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av Jakob »

Orsaken till att jag frågar är att jag har typ samma konstruktion i botten på mittförråd. Dvs en 45 graders Feedo som suger i en liten låda med platt botten. Mina pellets landar ju dock med självfall i lådan....

Jag har bara kört ca 3 ton i genom denna konstruktion än (dock helt utan tendenser till driftstopp eller problem) - men jag har funderat en del på om skruven till slut kommer dränkas i spån som bygger från botten eller inte. Jag har även jag rätt bra med spån i brännaren så någonting hänger ju med uppenbarligen...

Min Feedo har en öppning som Ariterm rekommenderar med röret avkapat till hälften nederst och sedan fasat upp till ca 30% kapat. Typ.

Kanske man kan eliminera dessa potentiella problem genom att sätta små rassidor i suglådan som föser ner ALLT inkl. spån ner i skruven? Men det kanske inte du får plats med i din hink? Och dessutom kanske det funkar i vilketfall?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av M.Lindskog »

@Jakob:Kan du se i lådan om det ser ut att bli mer spån med tiden? Om det ser hyfsat lika ut så tar nog Feedon med sig spånet ordentligt. Om inte annat så kanske den får med sig såpass mycket att uppbyggnaden sker så långsamt att du ändå tar hand om det vid någon årlig rengöring eller liknande.

Jag experimenterade en del med några såna lösningar ("rassidor") i den gamla utmatningen, men det hjälpte inte. Fast där var nog problemet att jag aldrig fick externskruvens intag rakt under bottenskruvens utlopp. Det tror jag är en nyckelfaktor för att spånet ska tas om hand av externskruven. risken är nog annars (nu spekulerar jag) att spånet "silas" ner genom pelletsen till botten av lådan/burken. Om externskruvens intag ligger rakt under utloppet så borde det alltid vara bra spånförhållanden i den del av utmatningen som påverkar driftsäkerheten.

Jag har också varit inne på att sätta någon form av "tratt" eller liknande i burken, något litet borde få plats. Allt som ligger vid sidan av & under externskruvens intagsområde är ju "dökött" s.a.s. Tittar man på Janfire:s lösning så ser det ut som att deras artikel "In/Utlopp OK160 Artnr.JF-20015001" är utformad lite åt det hållet. Men så länge det tuffar och går så känns en sån modifiering av burklösningen mindre prioriterad. "If it ain't broke, don't fix it", typ. Fast det är ju lätt att säga och svårare att efterleva om man är klåfingrig som jag... :wink:
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av Jakob »

Jag är även jag ett fan av olika onödiga deluxelösningar.... :lol:

Håller helt med om "dödköttet" som måste bli på sidorna och även i viss mån under skruven. Min bottenlåda är 40*40*40cm och skruven kommer in mer eller mindre i mitten av en av sidorna så den hämtar från centrum av lådan, dock ligger själva röret mot själva botten i lådan.

Men jag tänkte väl köra ner nivån och kolla. Just nu har jag nästan 1.3 ton kvar och det är ju så varmt att det tar nog minst 3 månader att köra ner den mängden. Den som lever få se så att säga.

En bra sak med att ha en liten större låda kan nog vara att man undviker potentiell valvbildning som kan bli runt ett mindre intag kanske?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av CPMS »

M.Lindskog:
Om det var just efter en fyllning du fick stopp pga. spån berodde det nog på något jag märkt, när man blåst in pellets så verkar pelletsen och spån/damm vara jämt blandat i hela behållaren men när man får lite rörelse i pelletsen pga. skruven så "ramlar" spånet ner genom pelletsen så under första timmen kommer det väldigt mycket smul.

Detta kan tyvärr ställa till det om brännaren inte gillar pelletsmos.

Tror man ska undvika "dött utrymme" i lådan utan försöka ansluta skruven så allt som matas ut med bottenskruven verkligen följer med till brännaren. Nackdelen är tyvärr det jag skrev i första stycket men då vet man åtminstonde att just efter fyllning kan det bli problem, om smulet istället byggs upp i lådan kan det bli stopp närsomhelst.

Skulle funnits en 160>100mm tratt som passar på din utmatning och sen gjort något liknande det jag har men då skulle du haft möjlighet till ett längre fallrör så inte bottenskruven behöver starta/stoppa så mycket.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av M.Lindskog »

@Jakob: Avs. valvbildning liten vs. stor låda vet jag inte. Jag har i vart fall inte upplevt något valvande i burklösningen ännu.

@CPMS: Jo det var ganska direkt efter påfyllning (inom 24h) som det blev stopp. Låter rimligt det du skriver.

Det finns ju reduktionsmuffar 160>100 för spiro:
http://www.soliduct.com/rcx-160-100/p-95.htm
http://www.soliduct.com/rcfx-160-100/p-178.htm
Kanske skulle man kunna nyttja någon av dessa + en skarvmuff, plugga med ett ändlock i botten...? Om det finns plats på höjden vill säga. Jag har ju fortfarande möjlighet att bila upp en grop i golvet :? Frågan är dock om inte vinkeln på reduktionen blir för flack? Den ser ut att ligga runt 45°.

Betr start/stopp för bottenskruven så borde väl skillnaden inte bli så jättestor? 'Dököttet' i burken idag ligger ju där det ligger, blir ju en naturlig 'kona' ner mot externskruvens intag och det är den som töms & fylls på. Sen om det är bra, eller om det vore bättre om jag fick till det med glesare mellan s/s det är förstås en fråga :)

En tanke som slog mig var att man kanske borde lagt på en T-rörsbit mellan förrådet & utmatningsöppningen. I avstickaren skulle det finnas en spånsil. Samt ett spjäll som gick att skjuta för avsticket så att det i normal drift var stängt, men efter påfyllning gick att öppna för att sila ut det värsta moset.

Nåja. Det fungerar ju nu nära nog perfekt, med MacGyvertejpad färgburk och allt. Får se om sommaren tillåter mer pannrumsprojekt...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av CPMS »

Det skulle vara intressant att se hur detta skulle fungera:
En sån blå utmatningsgrej fast med 100mm anslutning vriden rakt neråt med ett rakt rör ca. 10-15cm långt, en slangstump för att kunna vinkla externskruven och en påstick direkt på externskruven.

Ang. start/stopp gör det nog detsamma om man har en riktig motor/växel och inget plastskit.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av M.Lindskog »

@CPMS: Du menar ungefär som du har gjort? :) Borde kunna fungera.

Blå damasken borde f.ö. kunna ersättas av påstick 100-100 & två slangklämmor. Seden en reduktion 100-80 och antingen påstick 80-80 eller t-rör 80-80 till externskruven. Borde passa hyfsat för en ext.skruv med ytterdia 75 (som min Feedo). Har man grövre ext.skruv kan man skippa reduktionen och köra 100-dia rakt igenom. Något som fixar vinkeln mellan utlopp & t-rör behövs förstås, flexslang som du skriver eller en lämplig böj, samt muffar. Med T-rör till ext.skruven kan man ju plugga nederänden med ett ändlock.

Fast jag undrar om inte burkvarianten ger lägre bygghöjd? Reduktioner & muffar lär ju bygga några cm vardera. samt att påstick eller t-rör till ext.skruven ger som synes en 'blindtarm' av externskruven som ska få plats. Dock borde det ur spånsynpunkt vara till fördel att det som matas ut landar en bit upp på ext.skruven och inte vid dess nedre ände.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av CPMS »

Jupp men med ihopplockning av befintliga rördelar från endera plåtslagaren (spirorör, detaljer, mm) eller från ex. Sveaverken, jag har haft turen att ha tillgång till en verkstad på en industri där vi hanterat mycket material i pulverform så min anläggning är ganska "hembyggd".

För en låg bygghöjd är nog din version bäst och den går ju att förfina lite med ex. 160mm röret med falsad kant och en pressad botten.

Du har inte funderat på att kapa upp externskruvens rör så hela skruven blir öppen inuti burken, bara lämna nedre halvan av röret och låta skruven nästan gå emot burkens sida.

Borde dra med lite mer av pelletsen/spånet som ligger i "dödutrymmet".

Typ så här:
Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av M.Lindskog »

Jag har faktiskt öppnat upp externskruven så mycket det går, dock inte med ett sånt snitt som du visar, utan traditionellt snedkapad. Har öppnat upp så att all den spiral som är innanför burken är exponerad, så den gräver nog rätt så bra vad det verkar.

'Dököttet' blir väl ffa under & vid sidorna av externskruvens hölje. Men som sagt, så länge det inte driftstoppar så är väl burken 'good enough'.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar