Cirkulationspumpen

Skriv svar
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Cirkulationspumpen

Inlägg av wertok »

Har idag äntligen fått min Biomatic 20+ installerad och den fungerar ju alldeles galant :D
Nu med installationen så fick jag ju en massa nymodigheter (nåja!) bl.a. cirkulationspump, installatören har ställt den på max. För min del får den gärna stå på det, jag är mer nyfiken på varför den ska snurra så mycket. Mycket undrar jag ju förstås för att tidigare har vi inte haft nån pump överhuvudtaget och det har ju fungerat hyfsat åtminstone.
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Inlägg av patrick »

Vi har oxå Biomatic 20+ sen i Maj. Vår pump (märke Grundfos) står på läge 1 av 3. Och det fungerar bra.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Vår är också en Grundfos den står i läge 3. Jag vet inte vilket som är "rätt" eller om det kvittar.
Glädjande är att det utan problem gick att fylla bubbelbadet numera med Biomaticen, det har vi haft problem med tidigare med vår gamla panna... :)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Cirkulationspumpen

Inlägg av Roli »

wertok skrev:Har idag äntligen fått min Biomatic 20+ installerad och den fungerar ju alldeles galant :D
Nu med installationen så fick jag ju en massa nymodigheter (nåja!) bl.a. cirkulationspump, installatören har ställt den på max. För min del får den gärna stå på det, jag är mer nyfiken på varför den ska snurra så mycket. Mycket undrar jag ju förstås för att tidigare har vi inte haft nån pump överhuvudtaget och det har ju fungerat hyfsat åtminstone.
Grattis till installationen. När det gäller c-pumpen och dess hastighet så får du prova dig fram. För rörkrökaren är det enklast att sätta den på högsta hastighet = inga problem. Men för ägaren kan det bli en hel del i skillnad på elmätaren.

På min c-pump för golvvärmen skiljer det 105 W mellan högsta och lägsta hastighet. Skulle man köra den hela året så skiljer det över 800 kr i elkostnader mellan högsta och lägsta hastighet/effekförbrukning. Jag kör den på lägsta effektläget under värmesäsongen. Nu under sommaren så är den avstängd.

Om du inte har haft c-pump tidigare på värmen. Så tycker jag att du skall pröva och sätta c-pumpen på lägsta effektläget. Skulle sedan värmen inte räcka till om det blir riktigt kallt så är det bara att gå och höja hastigheten på c-pumpen ett snäpp.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Ok, tack för tipsen blir nog att jag provar sänka den till läge 1. Men novis som jag är så funderar jag hur jag ska göra det. Det verkar nämligen som att det finns två olika "rattar" för att göra inställningar. Den ena är en större skruv med ett spår i, där verkar det finnas 3 läge. Sen finns det en spak/ratt som också har 3 olika läge... Vilken ska jag använda? Om det behövs kan jag lägga upp bilder.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Lustigt med två olika rattar med 3-lägen????

En bild skulle passa nog passa här.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

det är den på bild pict4626.jpg som du ändrar hastigheten på
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
TidlundNKPG
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 19:00
Ort: Kolmården
Kontakt:

Inlägg av TidlundNKPG »

"Skruven" är för att lufta och hjälpstarta pumpen om den kärvar. Hastigheten regleras med prylen på den andra bilden, den lilla spaken på den svarta dosan.
- - -
Nibe Pellux som huserar en Bequem 15D.
Skriv svar