Otät sluss Biomatik+20 2009

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Otät sluss Biomatik+20 2009

Inlägg av Doc »

Jag har haft problem med en för stort askmängd sedan uppstarten av brännaren mars 10. Det har varierad lite blev bättre med låg effekt på sådar 10kW. Men riktig bra har det inte blivit. Har inte riktig haft tid att följa upp det då det har fungerad huvsatt även om tömning av askan efter upp till 3 ton har varit en dröm långt borta...
Jag har korrekt inställd dragbegränsare och även brännkammarundertrycket är korrekt inställd.
Förbränningen är hyfsat gällande rökfärg/sotfärg i rökgånger osv, men det blir för mycket icke färdigbrända kolbitar som ramlar ner i asklådan, fullt igen nu efter sådär 500kg.

Har länge noterad att det är ganska turbulent i brännarkoppen speciellt nära inmatningen. Blir även koksbildning och igensatta primärluftslitsar där.

Vid senaste rengöring tog jag ett djup andetag och blåste i fallröret och det gick lätt att blåsa genom brännaren så att sot och pelletspån flög ur brännarkoppen. Lätt att konstatera att slussen måste vara otät. Efter ca. 10 ton, eller troligen har alltid varit det...

Har kollat på impellern som konstig nog ser ganska fräscht ut. Har sett att slusshuset på vänster sidan samt bak och fram är blankpolerad, höger sida finns dock gjutmärken synligt kvar och uppenbarligen är det där det inte tätar ordentligt.
Ingen kännbart glapp i lagren. Försökte mäta upp slusshuset och får det till en diameter på 100,0 mm. Jag har bara ett enkelt skjutmått fann dock ingen uppenbart ovalitet av slusshuset. Missade tyvärr att mäta impellern. Som ni kan ser på bilderna verkar det som om vingarna inte har särskild mycket böjning när den sitter i. Inte heller når de särskild långt utanför slusshusets mått i "avlsappnad" läge. Jag mätte upp en ny impeller som återförsäljaren skall montera i morgon och den är lite drygt 101 mm i diameter, känns väldigt lite övermått för att få en bra och hållbar tätning? Har sett lite bilder av egentillverkade impeller och där verkar då har måttet slussradius+ 2-3 mm.
Tycker det verkar skumt med min sluss...
Någon som har mätt upp slusshusets diameter?
Någon som haft liknande problem?
Hur mycket skall vingarna vara böjda?
Hur mycket övermått skall impellern har?


Otätheten har redan erkänts som garantiärende. Undrar dock om något är grundläggande fel och att den nya impellern kanske bara kommer att täta en kort stund fram tills efter garantiåtagandet är slut...

Notera hur lite vingen expanderar utanför utanför slitbanan. Samt att ledande kanten är fortfarande vasst.
Bild

Väldigt lite polerad här.
Bild

Bild

Den går in för lätt.
Bild
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Otät sluss Biomatik+20 2009

Inlägg av Doc »

Impellern blev bytt redan idag. Men slussen är inte tät ändå. Det skall väl inte vara möjligt med att blåsa luft genom brännaren med munnen? Eller är det jag som är helt ute och cyklar? :|
Någon som har testad? (OBS man blir dammig 8) )
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Otät sluss Biomatik+20 2009

Inlägg av Roli »

Nej, det skall inte gå. För går det så är det precis som du säger inte tätt. Nu har jag ingen Biomatic men funktionen är den samma i min brännare. Tar sig luft förbi åt ena hållet så går det åt andra hållet också.....

I ditt fall verkar det nästan som om "impellern" (gummigrejen) är för liten i förhållande till metallhuset.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Otät sluss Biomatik+20 2009

Inlägg av Doc »

Känns som det är precis så att impellern är för liten. Nu sitter den en ny original men det tätar inte ändå. Men hur kan det vara så att huset är för stort??? Har kunnat testa på en utställnings A4/bioline, där var det helt tvärtätt.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Otät sluss Biomatik+20 2009

Inlägg av André »

Blåsa från fallröret går nog men därimot från koppen ska det vara svårare, Det är ju för att rök inte ska gå bakvägen slussen sitter där..
Rycker det inte in/kommer rök ur internförrådet är nog allt som det ska med slussen..
Slussen har annars inget med själva förbränningen att göra el om det är oförbränt i askan..

Tror snarare det är för lite fläkt, Koppen börjar då gå överfull men den ska ju då iof börja gå fet o sota tycker man..

Vad har du för värden inställda?? (matning/fläkt)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Otät sluss Biomatik+20 2009

Inlägg av Doc »

Du menar alltså att blåsa luft genom fallröret så det flyger pelletsdamm ur koppen skall gå? Som jag skrev ovan är det inte möjligt i en A4. Tror det blir svårt få en biomatic+20 att ryka baklänges så länge brännkammaren håller säkerställd undertryck med hjälp av rökgasfläkten.
Innan slussbyte hade jag ett lite pelletsvulkan i koppen närmast inmatningen, där sitter ju ganska få slitsar och dessutom blev de närmaste snabbt igenkoksad så jag tror verkligen att luften har tagit vägen genom slussen och brännarskruven. Det är bättre nu, så lite tätare har det blivit. Har kollad många gånger genom synglaset och pelletsnivån håller sig i höjd eller under sekundärluftslitsarna.

Jo det med fläkten. När jag stod och kollade igår märkte jag att fläkthastigheten varierar speciellt i början av eldningscykeln (dock efter startfaserna!) , både för örat och på displayen där F1 dippar från 72 till 66 för att sedan stiga igen. Har idag oljad lagren med symaskinolja med resultat att fläkten nu låter efter att har gått tyst tidigare. :roll: Går lätt när man snurrar för hand.
(Sidofråga: Vilka fläkthastighetsvärden har ni andra under drift? Hur högt går den upp vid renblåsning (100%)?)

Inställningsvärden ligger inte på topp det vet jag. Men inte långt ifrån fabriksinställningar, har värderna inte i huvudet just nu. Ska kolla. Har sedan länge försökt att få till en bra förbränning utan att lyckas riktig, har alltid fått kolbitar i askan och ett sotig synglas även om man går upp i riktig höga fläktvärden.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Otät sluss Biomatik+20 2009

Inlägg av Brynäs »

Oftast så är det matningen som är för hög ,fläkten skall man justera väldigt lite i förhållande till matningen.
Så det kan vara att din matning är alldeles för hög.
Men det Andre skrev att kolla matning mot fläktvärdet är klart bäst.
På min brännare har jag 68% matning och 32% fläkt det är nu vintertid.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Otät sluss Biomatik+20 2009

Inlägg av André »

Doc skrev:Du menar alltså att blåsa luft genom fallröret så det flyger pelletsdamm ur koppen skall gå? Som jag skrev ovan är det inte möjligt i en A4. Tror det blir svårt få en biomatic+20 att ryka baklänges så länge brännkammaren håller säkerställd undertryck med hjälp av rökgasfläkten.

Jo det med fläkten. När jag stod och kollade igår märkte jag att fläkthastigheten varierar speciellt i början av eldningscykeln (dock efter startfaserna!) , både för örat och på displayen där F1 dippar från 72 till 66 för att sedan stiga igen. Har idag oljad lagren med symaskinolja med resultat att fläkten nu låter efter att har gått tyst tidigare. :roll: Går lätt när man snurrar för hand.
(Sidofråga: Vilka fläkthastighetsvärden har ni andra under drift? Hur högt går den upp vid renblåsning (100%)?)

Inställningsvärden ligger inte på topp det vet jag. Men inte långt ifrån fabriksinställningar, har värderna inte i huvudet just nu. Ska kolla. Har sedan länge försökt att få till en bra förbränning utan att lyckas riktig, har alltid fått kolbitar i askan och ett sotig synglas även om man går upp i riktig höga fläktvärden.
Om slussen inte är tät så ryker det bakvägen även med 35 pa undertryck i pannan, Detta är testat..

Hmm fläkten ska gå stabilt efter startfas :?
Vid rengöring går den upp i 100%

Fabriksvärdena är väl ganska hög effekt vad jag förståt,Tycks minnas att nån här mätt upp 22 kW på fabriksinställning..
Mät upp förbrukningen/effekten med hushållsvåg så den ger 10 kW i min/låg o 15 kW på hög (350 resp 520 gram/10 min) sen fläkt 26 resp 33%.. Vilket undertryck är det i pannan?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Otät sluss Biomatik+20 2009

Inlägg av Doc »

Verkligheten kan vara underligt. Har svårt att förstår hur röken söker sig emot en tryckgradient...
Jag har inställd -11 Pa i brännkammaren mätt genom pluggen vid brännaren. -15 Pa i rökröret och Tigex 25 inställd med vikten på 30 mm. Rökgasfläkt på värde 25.
Innan slussbyte sänkte jag rökgasfläkten på prov tills det började blir närmast 0 tryck och då blev det genast mer sotning av synglaset och en svag rökdoft utan att man kunde se vart det kom ifrån.
Jag har den nya brännarmodellen där det finns beskrivet att det råder övertryck i inmatningröret och det går en kanal från fläktkanalen ner till brännarröret, är det på samma vis i tidigare modeller?

Aktuella inställningar är matning 43%, fläkt 42%. Har inte exakt vägd upp 43% men vägde vid 47% 653g/10min = 19,2 kW. Om sambandet är linjärt borde det vara runt 17,5 kW nu. Vilket är den effekt i högläge jag eftersträvar. Vart den ligger exakt spelar ju mindre roll. Jag har just nu inte brydd mig om låg eller min läge. Skall få det att fungera i ett effektläge först, dessutom har jag tank och kör tankdiff.
Har med detta effekt varjerad fläkt i intervallet 35-47 utan några genomgripande förändringar förutom klart sotningstendens under 36, blev dock aldrig så illa att jag fick tjära på pannväggarna. Kunde dock inte ens vid 47 att få slut på att synglaset blir svart senast några dagar, har inte vågat att gå ännu högre när fabriksinställning för 20 kW är 40.

Förresten det var jag som hade 22 kW på fabriksinställning, då med en annan pelletssort. 8)

Jag vet att fläkten går upp i 100% vid rengöring, skulle dock gärna veta vad ni andra får för tachometervärde då. Jag får nu 88. Vid högeffekt och 42% blir tachometervärde 74. Dessa värden kanske kan ger en fingervisning hur det ligger till med fläkten i avseende hur mycket varv den ger i förhållande till det den ska ger. Vore även intressant att veta hur exakt dessa värden är, men jag antar att de är digitala? (På fläktaxeln sitter små magneter som rör sig förbi en sensor) Tachometervärde visas som F1 på displayen.

Känner mig alltmer säker på att fläkten är kass, och det inte helt täta slusshuset ett bifynd.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Otät sluss Biomatik+20 2009

Inlägg av André »

Låter helt ok med undertrycket i eldstad/rökrör..

Vet inte vad dom ändrat på +20 jämfört med den äldre 20+, Men den matar typ dubbelt vid liknande matningsvärden.. Antar att det är utväxlingen i växellådan dom ändrat, Försök få kontakt med nån som har den äldre med kedjedrift för att höra om det är samma drevning..
Fläkten är väl samma?

Kompisen som har den äldre med kedjedrift ställde jag in på 16,9 kW med fläkt 36%, Fläkt bytt nu i höstas..

Blir synglaset helt svart så du inte ser lågan efter bara nån dag el ser du lågan?
Brukar alltid bli lite sotigt men inte så att man inte ser lågan, Man ser lågan även efter 1500 kg pellets hos kompisen iaf o om man inte gör det brukar de bero på att flygaska täppt igen röret..

653 g/10 min får jag till 18,8 kW, Jag brukar bara räkna med 4,8 kWh/kg..
Solett som vi kör med låg på 5 kWh/kg i energimyndighetens test feb 2011 vilket va högsta värdet av 13 testade tillverkare, Så det borde snarare bli mindre risk för att pannan ska sota med annan pellets o mina värden om inget är ändrat så fläkten ger mindre luft nu :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Otät sluss Biomatik+20 2009

Inlägg av Doc »

Jag räknar med 4,9 kW/kg som Laxå pellets anger på deras hemsida.

36-37% hade jag förväntad mig om jag interpolerar från fabriksinställningar...

Jag kan ser ett det brinner genom synglaset efter någon dag men inte mycket mer. Är upp i fläkt 45% nu...

Har idag mätt spänningen vid fläkten vid 100% =230V. 30%=140V Mätt med en äldre digital multimeter av modellen bättre, vet inget när det gäller TRMS osv. Har hittills inte mätt när fenomenet av varierande fläkthastighet uppstår.

Jo det verkar som om utväxlingen eller stigning på skruven är ändrad. Men det spelar väl ingen roll för mitt problem. Huvudsaken den ger rätt mängd per tid.

Måste kolla om jag hittar mina inställningar från förra året men jag tror jag låg väl under 40%...
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Otät sluss Biomatik+20 2009

Inlägg av André »

Helt rätt, De gäller bara att få rätt mängd luft till bränsle mängden (vikten)
Brukar köra med 52% fläkt till 20 kW (695 gram/10 min)

Jag räknar bara inmatad effekt men tillverkarna tror jag räknar uteffekten, Då blir inmatad 22 kW men jag upplever att de kan va svårt att få allt bra om man försöker köra på maxeffekten så jag brukar inte ställa in den på mer än 20 kW in. Men nu efter fläktbytet testade jag med 22 kW in o de gick fint med 55% fläkt men då kompisen bara behöver den effekten då det blir kallare än -25° nöjde vi oss med 17 kW men kommer kylan behöver han bara öka matning o fläkt..

Du kanske ska testa med lite mer fläkt, Kanske 46% till att börja med för de låter som du inte är långt från nu.. 1% fläkt gör ungefär som 2% matning
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Kanske inte otät slussproblem ändå

Inlägg av Doc »

Det blev inte så mycket bättre efter slussimpellerbyte. Har långsamt ökat på fläkten men inte riktig vågat lämna det som jag trodde är "fabriktsvärden" matning 50%, fläkt 40%. Dessa värden förekommer både i manualen och här på forumet. Döm min förvåning när jag förra veckan av misstag knäppte på grundinställning biomatik 20 så kom det upp matning 55%, fläkt 69% :!: Då jag visste att matningen skulle vara för högt för min pelletssort sänkte jag den till rimliga nivåer (beräknat 18,4 kW) och behöll 69% fläkt då den rimligen ligger nära 20 kW effekt. Det börjar ljusnar nu. Endast få kolbitar i asklådan och synglaset håller sig någorlunda rent endast en ljusgrå hinna.
Är dock numera fundersamt över fläkten och vad den orkar ger. Vid den nu inställda värdet är det nästan upp i samma fläkthastighet den kan ge vid 100%. Har brutit ut denna fråga i en ny tråd. http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=11&t=13119
Märkligt om man skulle har dimensionerad att fläkten är i den platta delen av hastighetskurvan. Men den är kanske felaktig.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Otät sluss Biomatik+20 2009

Inlägg av André »

Hmmm märkligt med dom värdena som kom fram :?

Är nog rökgasfläkten som ska ökas o sedan sänka brännarfläkten, Väg upp/kontrollera med hushållsvågen så den blir på 20 kW in (695 gram/10 min) ställ brännarfläkten på 52% sedan ökar du rögasfläkten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Otät sluss Biomatik+20 2009

Inlägg av Doc »

Det skulle jag kunna göra. Rökgasfläkten är stark och kan hålla lågan även vid avstängd förbränningsfläkt men det blir säkert ett mycket kraftig eldstadsundertryck.
Brännkammarundertrycket var rätt när jag kollade sist. Så det borde ju funka utan denna trick. Nu när jag ökade fläkten till de "nya" fabriksvärden ökade jag rökgasfläkten på känn bara för att motsvara den ökade mängden förbränningsgaser.
Ska när jag har tid nästa gång och brännaren går gör en ny invägning av aktuell effekt. Har lite svårt att tro att jag kan komma upp till 20kW.

Har två andra saker jag tänkte prova: Försöka låna ut en annan fläkt för att gränsa in problemen.
Ber ÅF komma med rökgasinstrument så att man mera noggrann kan titta på vad som verkligen sker vid olika inställningar.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Skriv svar