BooForssjö pellets

Skriv svar
Glödande
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 14:37

BooForssjö pellets

Inlägg av Glödande »

Med BooForssjö pellets får man mer aska än med andra leverantörer. Det står iofs att läsa på förpackningen, det kan man leva med. Tyvärr sintrar brännkoppen med jämna mellanrum. Tunna till tjockare stenkakor med synligt metallinnehåll. Med en magnet kan man lyfta upp småbitar. Om inte BooForssjö visar vetenskapliga dokument på att deras skogsråvara är extremt metallbemängd kan jag inte tro annat än att de blandar i malda byggsopor. Det är INTE normalt att brännkoppen sätts igen efter 14 15 säckar! Tills motsatsen är bevisad tror jag de späder ut råvaran med lastpallar, spånskivor metallband osv. Enbart biprodukter som bark o mossa ger inte så mycket skit i brännkoppen! Jag betalar dyrt för pelletsen och vet att det finns riktig pellets gjord på väldoftande sågspån. Detta är nog sista säsongen BooForssjö får fortroendet om ingen lösning framkommer. Synpunkter välkomna. Är det bara BF som uppvisar extrem sintring? Syftar nu på svensk pellets.

http://www.youtube.com/watch?v=7f99PZdPN5U
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: BooForssjö pellets

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet..

Det framgår inte vad du har för utrustning (uppdatera din profil i Kontrollpanelen) men jag håller inte alls med dig i din bedömning av pelletsen från BooForssjö.

Jag har eldat flertalet märken (SÅBI/Neova, SBE/Agrol, VIDA, Fågelfors m.fl.) och kör just nu med BooForssjö (inköpt på ByggMax) och jag tycker inte det blir mer aska. Snarare tvärtom faktiskt. Några kakor (utöver den normala framför rostret) eller sintrade detaljer har jag inte alls.

Möjligen har du fått en dålig leverans, och i så fall så ska du ju reklamera det till dem.
Att de generellt skulle "fuska" på det sätt du beskriver tror jag inte på, med de volymer de producerar.

Skulle filmen ha något samband med BooForssjö, eller..?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: BooForssjö pellets

Inlägg av Torsten »

Lägg en 14-15 pellets i vatten över natten tillsatt med några droppar diskmedel.
Slå sedan bort en del av vattnet, tag upp de magnetiska stålbitarna med en magnet, tag helst en bild på metalldelarna och skicka dem till Boofosssjö och begär ny riktig pellets.
Finns det metall i pelletsen tror jag inte på byggsopor. Kan vara importerad råvara från östeuropa där de tyska granatsplittren fortfarande sitter tätt i de stora träden.

Köpte i november omkr. 40 säckar Booforssjö på Byggmax och det var alldeles utmärkt pellets.

Att man skulle få mer aska av den ena pelletssorten än av den andra tror jag inte alls på så länge det rör sig om tall och gran.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: BooForssjö pellets

Inlägg av MP »

Jag håller med trådskaparen det är något annorlunda i pelletsen.
Jag har hitintills kunnat kört brännaren 4-8 veckor i ett sträck innan jag behövt aska ur. Och då enbart tömma pannan på askan och dra tuberna. Med denna pellets får jag aska ungefär var 3:e dag på grund av att brännaren stannar. Och då har jag en klump sintring i koppen.
Kör en Viking Bio B16.
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Re: BooForssjö pellets

Inlägg av Eld »

Jag har använt BooForssjö i 8 år och jag har aldrig haft den typen av problem. Det har varit problem med säckarna men aldrig med pelletsen. Nu sensat hade de bytt plast i säckarna. De nya säckarna går sönder jättelätt, väldigt irriterande.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Re: BooForssjö pellets

Inlägg av Loranga »

Har kört deras pellets från start och sotar pannan 1-2ggr per år (lat) aldrig mer sintring/koks/fastbränt än max 0.5 cm i något litet skrymsle i koppen sen jag fick pannan att gå som den ska...

EDIT: Känns lite B... när man endast skrivit ett inlägg på forumet och det är "smutskastning" av märke på pellets?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Glödande
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 14:37

Re: BooForssjö pellets

Inlägg av Glödande »

Avsikten var inte att smutskasta något pelletsföretag. Beklagar om någon forumsdeltagare tagit illa vid sig. Det var verkligen inte meningen. Ville bara få en lösning på problemet. Samtidigt är jag naturligtvis lite besviken på denna skiftande kvalitet. Jag får anta att olyckliga omständigheter samverkat och drar härmed ett streck över alltsammans. Tar det på oturskontot. Världen går ju inte under. Kommentaren om östråvara med tyska granatsplitter var riktigt rolig! Ha ha!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: BooForssjö pellets

Inlägg av Torsten »

Hur mycket metallspån fick du när du kollade? Eller var det bara rundsnack? Om du hade magnetiska spån i pelletsen ville du väl ha den ersatt med riktig?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Re: BooForssjö pellets

Inlägg av Loranga »

Glödande skrev:Avsikten var inte att smutskasta något pelletsföretag. Beklagar om någon forumsdeltagare tagit illa vid sig. Det var verkligen inte meningen. Ville bara få en lösning på problemet. Samtidigt är jag naturligtvis lite besviken på denna skiftande kvalitet. Jag får anta att olyckliga omständigheter samverkat och drar härmed ett streck över alltsammans. Tar det på oturskontot. Världen går ju inte under. Kommentaren om östråvara med tyska granatsplitter var riktigt rolig! Ha ha!
Heheh ja, fan missade det där om splittret :D
Med risk för att förstöra det roliga kan jag tillägga att deras pellets ska komma från trakterna här i kring. :eye:

Var i alla fall inte så jag menade men man har ju varit med om ett och annat troll på olika forum som bara kommer in och snackar skit.
Nu hade ju du varit med i några månader, missade det. Ber om ursäkt om jag lät otrevlig, får skylla på glöggen. :mrgreen:
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Mikael i Tidaholm
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 30 apr, 2012 22:50
Ort: Tidaholm

Re: BooForssjö pellets

Inlägg av Mikael i Tidaholm »

Sintring har jag haft med alla pelletstyper jag kört.
Kan ändå köra i månader utan att behöva rensa koppen.
Om jag haft metallspån vet jag inte. inget problem i alla fall.
Vår lokala leverantör tar nog 2150 per pall just nu för BooForssjö.
Det inkluderar utkörning från lokalt lager. Heja Fermarna på TGM.
Thermia Bionett-panna med Thermia Bequem 15D brännare.
Detta lilla paket laddar en 700 liters Ack. tank från Viessmann.
Sommartid Laddas Tanken utav Viessmann Solrör 2x20
Sköna underhållsfria månader.
kakburken
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 16:59

Re: BooForssjö pellets

Inlägg av kakburken »

Hej jag har hittils använt Neova ca 3 säckar som jag fick på köpet med kaminen. sedan har jag provat Bauhaus och Boforssjö. Nu när min Mysinge fungerar så märker jag ingen större skillnad. Däremot så är ju prisskillnaden ganska stor mellan Neova och dom andra. Byggmax har ju prisgaranti så att om man kan visa ett lägre pris hos en annan leverantör så får man samma pris hos dom. Det har inneburit att jag i dag köper för samma pris hos byggmax och Bauhaus ca 39 kr/säck ca 1940/ pall. Jag köpte en lilla frö kamin som trasslade i ca tre månader sedan fick jag en Mysinge mot prismellanskillnad och det var natt och dag. Mitt råd är: funderar ni på en lilla Frö så ta mysinge eller Neptun Janne Evelius Uppsala.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: BooForssjö pellets

Inlägg av Icecap »

Och sedan var det saken med metallspån.

Om man drar igenom en magnet genom askan från vilken som helst tillverkar får magneten napp. Och det är ganska logisk, i träet som eldas finns det mineraler av olika typer och däribland järn.

Så ska man klaga över metall i pelletsen är det just att lösa upp pelletsen och kolla med magnet INNAN man eldar upp dom och ibland finns det faktisk, fortfarande oavsett märke/tillverkare.

Ingen tillverkare vill att det ska finnas metallspån i pelletsen, frånsett från ett dåligt rykte är metallspån et tecken på att pelletspressen rasar vilket betyder att maskinen som ska generera pengar till tillverkaren snart lägger av och då på ett icke-kontrollerat tidpunkt vilket kan vara mycket besvärligt.

Men såklart sker det att maskiner går sönder eller nöts i förtid och blir man drabbad ska man såklart klaga men kom ihåg: kolla inte askan om det inte är riktiga järnklumpar som ligger till grund.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar