Stor nedgång i leveranserna av pellets

Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Jakob »

Icecap skrev:Jag köper konsekvent av den billigaste, senaste beställning var inte S.E. då de var för dyra helt enkelt. Jag fick ge 2070/pall för Rindi.
:thumright:

Helt rätt!
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Flexifuel
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 10 maj, 2007 13:07

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Flexifuel »

Vida skall enligt tillförlitlig källa ha 75 000 ton på pall i Hok. De sätter numera dubbla toppark på alla pallar... Långtidsförvaring? För övrigt kör de inte mer än 3 ton i timmen... (kapacitet runt 10 ton).
Men fortfarande så ligger de och köper upp kutter för 1000 kr /ton och vill sälja samma kutter för 1300 kr..

Tror inte på det i längden!
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Jakob »

Vet nån hur länge man kan lagra pellets?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Taxen »

Så länge som det inte kommer in fukt,så kan det väl röra sig om år.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av danei »

Många år. Men jag gissar att de inte förvarar inomhus, och då går det inte hur länge som helst.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av André »

Jakob skrev:Vet nån hur länge man kan lagra pellets?

mvh
Tror jag läst att solett angav 8 år men då ska nog säckarna va inomhus, Har man dom ute med växlande temperatur finns nog risk med kondens i säckarna..
Själv håller jag på tömma bulkförrådet nu o pelletsen i hörnen är från hösten -05 o är hur fina som helst
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av rod02 »

Hoppas de skickar sånt till värmeverk.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Jakob »

http://svt.se/2.33919/1.2713270/pelletsbranschen_i_kris

Lite gammal artikel - men uppenbart är att chickenracet fortsätter.

Råvarulev mot pelletstillverkare mot konsumenter.

Men vem vinner? Och vem försvinner?

:bom:

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Vednisse »

Det stora tillverkarna (de flesta av dem) står med enorma mängder pellets i lager. Framförallt säckad, de anställda ska ju ha något att göra när tillverkningen nästan/står still. Chefen säger "säcka pellets" och ställ på gården :wink: .

Denna pellets som står ute och även stått ute länge kommer att ta viss stryk, det är ju inte riktigt så att de alltid levererar den pellets som är äldst först heller.

Jag snackade med en som har koll på i stort sett alla tillverkare och även viss import om att det verkade som pelletsen de två senaste åren generellt sintrat/sotat mer och uppfört sig onormalt. Han tyckte inte det var konstigt...framförallt råvaran därefter lagring. Denna person vill inte snacka skit om tillverkare och har som jag förstår det en sits där han ska hålla tyst, dock så drog han några exempel på dålig råvara och innehåll i pelletsen utan att nämna vilka som stod bakom. Vad jag kunde förstå var det utbrett...och i värsta fall med en mild vinter till så är hälften av tillverkarna i landet borta för gott. Vad som händer med prisutvecklingen då är svårt att säga, det kan gå rejält åt båda håll.........

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Jakob »

Ja SE har ju fimpat hela ostkusten och därmed även mig i sitt nya minskade leveransområde.

Men jag köpte just 3 ton bulk och dessa pellar var nog färska för de luktade riktigt så som färska pellets gör.

Hur lagrar dom bulkpellets då?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av msh16 »

Att man sågat av 08 området är väl bara logiskt. Dyra leveranser blir det med köer och ett virrvarr av vägar hitodit. De flesta i 08 ska ändå ha värmepump.
Södermanland och Östergötland har alldeles utmärkt lokal pellets som inte är dyr.

Tror det är bra att SE koncentrerar sig på områden där konkurrensen inte är så stor så kan man hålla priserna nere.

Får väl anta att det är den säckade pelletsen som lagras och bulkpellets körs ut direkt.

Hur är det med värmeverken? Tidigare när det var stor pelletsbrist så fick vi konkurrera med värmeverk som eldade pellets i stället för flis för att spara personal.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av danei »

Har du ett tips på billig lokal pellets i Östergötland. Bulk. Jag fyller upp förrådet nu innan de drar ner på leverans området, men några vettiga alternativ känner jag inte till. Granngåden tar tex 2,7kr/kg medan Enso tar 2,35kr/kg det är viss skillnad. Byggmax tar 2,5kr/kg, men då ska man släpa säckar också.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Jakob »

msh16 skrev: Tror det är bra att SE koncentrerar sig på områden där konkurrensen inte är så stor så kan man hålla priserna nere.
Ingen konkurrens = lägre priser?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av M.Lindskog »

danei skrev:Har du ett tips på billig lokal pellets i Östergötland. Bulk.
Jag har köpt från http://www.brapellets.nu/ en gång. BooForssjö 8 mm till samma pris som SE (2350:- / t vid 3 t).
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Jakob »

BraPellets levererar även till Sthlm både i bulk och säck. Borde bli ett uppsving för dem nu då när SE slutar verka i hela deras BraPellets område...!

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar