Stor nedgång i leveranserna av pellets

Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av GoForIt Pellets »

SR Jönköping skriver idag på sin hemsida om att den milda vintern ger stor nedgång i leveranserna av pellets. Så stora som 25-30% enligt en lokal återförsäljare..
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4890540
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Icecap »

Knappast någon överraskning! Jag har förbrukat 57,6% under December 2011 mot vad som gick till under December 2010 så det är knappast en överraskning...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Becker »

Det har väl levererats bra mycket mindre el till stugorna också :wink:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av johano »

Samma siffror har jag, 33.2kg/dygn dec -10, och 19,7kg/dygn dec -11, det ger att det i dec -11 gick
59% av förbrukningen dec -10.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Jakob »

Men vad betyder detta då? När går priserna ner? Hur länga kan leverantörerna ligga och tjuvlagra innan man måste slumpa ut sina pellets?
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
AxS
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 04 jan, 2012 14:58

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av AxS »

Hej på er! Nu har de bråttom att leverera. Beställde 3ton igår och det levererades i kväll. Hann ju knappast
köra rent i förrådet. Men som tur va fick det plats. Diskuterade lite med chaffisen om det milda vädret och då sa han att det går inte åt värst mycket pellets. Så man undrar ju när de tänker dumpa priset? Men de kan säkert lagra riktigt mycket innan dess. Bara att vänta och se....Men nu är det bomfullt :D
Pelletseldare sen-95.
CTC261-65.Ecotec Bioline20-06 inköpt beg-11 tid A2:a-95. 12m murad skorsten.
Timmerhus byggår 1904 1½ plan+Delvis uppvärmd källare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av GoForIt Pellets »

Efter vad jag läst tidigare så ska väl Neova sätta en fabrik (Forsnäs?) helt i malpåse varsla personalen..
Uppenbarligen anser de väl inte att det bär sig att producera pellets med lägre intäkter..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Torsten »

Ja tidigare när det var ont om pellets fick vi konkurrera med de fliseldande värmeverken som för att spara personal hellre eldade med värmepellets.
Kan vara så att de som har gamla omoderna och arbetskrävande anläggningar får dra ned medan tillverkare som investerat i modern utrustning av typ Böta Kvarn, Stockhorvan och Hälleforsnäs ökar sina marknadsandelar

Glädjande är att också Laxå pellets nu kör hem pellets i mellansverige till samma pris som Stora Enso.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Jakob »

Ja har man en stor modern anläggning som inte är avskriven och som kräver stora volymer för att bära sig då har man ju inte så mycket val. Nånstans måste man göra av pelletsen....

Jag hoppas priserna går ner, även lager kostar mycket att hålla.....

Att Laxå går ner i pris kanske är ett dödsryck? Dom har ju gått back i alla år - men nu har man ju plockat in eliten med Ines Uusman som direktör så då kan ju vad som helst hända.... :)

Hälleforsnäs har ju fullständigt katastrofala siffror. Till skillnad från Laxå finns ju inga godtrogna ägare som kan pumpa in stålar i all evighet. Antingen så måste dom effektivisera sig fort som sjutton - eller lägga ner.

Är det nån som har koll på råvarupriserna? Jag läste nånstans att biomassa stod inför en kollaps - vilket bidrar till skogsbolagens låga värderingar i stil med 30% av eget kapital etc.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Becker »

GoForIt Pellets skrev:Efter vad jag läst tidigare så ska väl Neova sätta en fabrik (Forsnäs?) helt i malpåse varsla personalen..
Uppenbarligen anser de väl inte att det bär sig att producera pellets med lägre intäkter..
Det är nog fler än jag som tröttnade på att Neovas pellets för flera år sedan sjönk i kvalité, (mycket spån). Och att dom hållit kvar vid ett högt pris. Så jag tror att dom tappat många kunder, plus att förbrukningen just nu är låg. Men vintern är ju inte slut.... :?

Men lite konstigt är det ju att man stänger en fabrik som man har investerat 25 miljoner i....
http://www.linkopingstidning.se/article ... 44856/1/71
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Joachim A »

Det är väl bara en tidsfråga innan det råkar brinna i något lager :roll:
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av André »

Tar nog lång tid innan privata konsumenter får se sänkning, Blir först pelletseldade värmeverk o dom slukar enorma mängder så lager på x antal tusen ton bygger dom nog på sej först.. Värmeverken kör ju på billigaste bränslet för stunden..
Hörde att även Skellefteå kraft har problem att bli av med pellets från fabriken i Storuman men någon sänkning va de då inte tal om nu utan istället erbjuder dom 2 årsavtal igen, Priset 1550:-/ton utan avtal o 1350:- med avtal så då får man de 100:-/ton billigare än för ett år sedan..
Priset har ökat 870:-/ton här på 7 år med avtal el 125:-/ton o år om man så vill..
Priset från -05 skulle gärna få komma tillbaka, 1480:-/ton va lämpligt o de är ju ändå högre än vad värmeverken betalar idag..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Taxen »

På min första beställning i bulk på 5240kg,gav jag i aug.-04 1760kr/ton.
Nu kostar SE 2350kr/ton.
Bensinen kostade samma tid ca 10kr/L och nu ca 14kr/L.

Jag skriver upp allt :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Jakob »

Jag har 2,8ton kvar just nu. Priserna måste ner innan jag ska beställa :mrgreen:

Jag förstår inte vem som köper av nån annan än stora enso (i deras lev.område så klart). Varför ska man betala för mycket? Hur länge kan övriga tillverkare hålla emot? Lättrörliga kunder kommer ge bättre priser för oss alla.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stor nedgång i leveranserna av pellets

Inlägg av Icecap »

Jag köper konsekvent av den billigaste, senaste beställning var inte S.E. då de var för dyra helt enkelt. Jag fick ge 2070/pall för Rindi.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar