Pellets Stora Enso

maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Den fyrkantiga röret går in rätt så trögt, kan det vara orsaken?
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av ronald »

Skall ju inte vara trångt att få dit Du har inte satt det fel (är det liksidigt du har inte vänt det fel (Om det nu går att göra?

Ja felet verkar ju helt klart ligga i tändelementet placering i ditt fyrkantiga rör...(Min px-21 har koniskt rör)
1. Har du tryckt konsollen tändelementet så långt fram du kan och sen skruvat fast lilla skruven?
2. Sen satt fast t-element och fyrkantskonan
3. Om möjligt efterjusterat när du sen satt ihop allt Och kollat ini brännaröret och kollat så att elementet sitter bra i det stora hålet i mitten (längst ini röret)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

jag har gjort så som det står i manualen, jag har tryckt konsolen lång fram och skruvat fast den, ska ta isär igen och kontrollera.
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

här är en bild på t-element.

http://i42.tinypic.com/23hw0us.jpg
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Nu skulle jag kolla om om brännaren startade för andra gången efter att jag flyttade fram lite t-element och sett till att fyrkantiga röret rörde sig lite friare, men icke. Nu höjde jag lite på fläktens låg effekt. Fortsättningen följer!
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av ronald »

Som sagt du har ju inte som mitt koniska" .MEN om du tittar in i röret efter du satt allt tillbaka DÅ skall du SE tändelementet i det större hålet i mitten Gör du det?

Du säger höja fläkt på lågen är det=Startfasen?....JAG har statisk startfas på min PX-21 kan EJ ställa fläkt !

Eller kör då på lågeffektsläget ?=Tips:!!Kör endast på högeffektsläget....

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Ja, jag ser att tändelement sitter rätt, jag höjde låg effekten på fläkten under startfasen, nu har den startat utan problem vid första försökt :lol: . kör du endast med högeffekt? hum. måste kolla hur jag kan köra endast med högeffekt! Hoppas att nu inte blir flera drift-stopp! berättar imorgon hur det har gått under natten!
Sov gott alla ni därute som är så hjälpsamma!Även ni andra he he :D
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Ser ni vad kl. är nu när jag skriver denna? ingen fara det är ju lördag! Andra är ute och festar och jag är här och läser ur forum och funderar!
Ronald, jag funderar lite angående köra fläkten jämnt på högeffekt, sliter inte fläkten rätt hårt? eller blir det tvärtom :?: Jag har inga som helst kunskaper om detta men något säger till mig att fläkten borde slita hårdare och livslängden kortare eller? :?:
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
Alm5
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 03 jan, 2007 11:14
Ort: Höör

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av Alm5 »

Jag har kört med Stora Enso, bulkleveranser i snart 2 år. Visst finns en hel del spån i botten, men det är inte unikt för SE, kan se precis likadant ut med Agrol eller Neova. Jag tycker det är dags att i allmänhet sluta hacka på SE, de ligger på den vettigaste prisnviån för bulk och har så gjort bra långe nu. När ska övriga följa efter, kan man undra...? :?
* CTC 1100 25 kW -93, Viking Bio -06, eget bulkförråd, 1,7 m skruv direkt till brännaren - kommer installera KMP Uno med MAFA midi förråd i vår.
* Tidigare vedpanna, 2,5 m3 ackvolym, 35 m3 alved
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av ronald »

Angående spån i botten av förråd så kan ju skruven mala till ännu mer spån :( (beroende på lutning av dito mm... :wink:

Maury:
Nej fläkten slits inte mer av att gå på högeffektsläget..(läs Taxens länk=ta bort bygling)
Du ställer/väger i driftsläget vilken effekt du vill ha låt säga 14 kW.=Chippet:=..Då gör brännaren en lugn uppstart med fläkten fyller på startdos SEN efter uppstartsfasen går brännaren in i driftsfas och matar på till ställda effekt (14 kW)...Sen när brännaren nåt nästan inställda stoptemp...går fläkten in i avsvalningsfasen i lugnt mak och blåser ut den sista matningen i brännaröret..

Lägeffektsläget med dessa ojämnt matande skruvar blir det oftast bara trubbel med start stop problem :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Det var aldrig min mening att hacka på stora enso, jag ställde bara en fråga om erfarenheter av stora enso pellets. Jag hittade flera stora flisar men inte tagit bilder på alla, titta på denna bild http://i43.tinypic.com/34hdnbm.jpg det kan inte vara ok, titta inte på pelletsen som ligger bredvid.
Nu har brännaren gått sedan i lördags, som jag jag skrev tidigare, flyttade lite t-element längre fram, den fyrkantiga röret fick röra sig friare, höjde lågeffekten på fläkten, rätt startdosen.
Hoppas att detta är nu löst. Ronald hur hittar jag tråden med Taxen beskrivning om hur gör så att brännaren går på högeffekt bara, jag har ju en pellx Gordic så jag vet faktisk inte om den tråden hjälper mig?
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av Jakob »

Hej!

Lite data från min styrning av Effecta Komplett som kanske kan ge en "känsla" för hur starten går till:

Vid start blåser fläkten först med:

20% några sekunder
20% några sekunder
28% några sekunder (<- här har min brännare startat i 99 fall av 100...)
....
...
Tänt var det här, dvs flamvaktsvärde över gränsvärde för flamma. Om den detekterar flamma tidigt så hoppar den ur "puffandet" och går vidare enligt nedan. Minsta antal puffar är 3st även om flamma detekterats över gränsvärde, tror jag.

Sen vidare så här:
30% fläkt i kanske 30s
Liten dos pellets (med min matning 3s OBS jag har EJ std-skruv)
50% fläkt i ett par min med 3s matning var 30s

Sedan in i driftsfas, där ger jag 65% fläkt och pellets motsvarande 15kW dvs 3100g/tim.

Ovan kanske kan vara till nån nytta, men jag har som sagt inga potentiometrar utan digital styrning....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av Doc »

Snabb leverans! Beställde kl. 9.00 idag. Avisering via SMS att lastning skulle ske imorgon. Kl. 18.43 ringer killen att han är nära nu! Visar sig vara samma som körde ut Laxå P. förra gången och även nu blåser han försiktig in 3 ton så det blev väldigt lite damm i strumpan. Så far så god. Får se hur det går med filtret till luftmatningen. Har efter de senaste 3 ton Laxå inte gjort rent ett enda gång. Blir en bra jämförelsemöjlighet efter samma bulkbil och kille som har blåst. Till skillnad från tidigare leveranser från SE så är silon på den bilen en lastväxlarflak vilket medför att han aldrig behöver blåsa om från släpet utan helt enkelt byter flaken.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Skriv svar