Styra Eurofire Millenium 2 med extern termostat?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pumamatte
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 24 okt, 2010 21:54
Ort: Björklinge

Styra Eurofire Millenium 2 med extern termostat?

Inlägg av pumamatte »

Hej!

Har precis köpt en begagnad Baxi Eurofire och nu när jag kom och började kolla så upptäckte jag att tempgivaren var avklippt, så nu undrar jag om det är möjligt att koppla det kablaget över en potentialfri termostat Kablaget ser ut som följande: Vit=GND, Brun=IN och Grön=24V.
Eller måste jag ringa gubben å kräva tillbaka en del pengar så jag kan köpa mig en ny tempgivare?

Tackar på förhand!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Styra Eurofire Millenium 2 med extern termostat?

Inlägg av Roli »

En termostat är ju en on/off brytare medans en tempgivare oftast ändrar motstånd vid förändrad temperatur.
Så tyvärr tror jag inte att det går att byta, utan du måste nog montera dit den typ av tempgivare som systemet är byggt för.
Råkade själv ut för samma sak när jag köpte min brännare begagnad. De som hade plockat bort brännaren hade bara klippt trådarna så givaren gick med pannan till skroten, en ny till min brännare kostade 650:-. Fick prutat lite vid köpet men inte hela beloppet.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
pumamatte
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 24 okt, 2010 21:54
Ort: Björklinge

Re: Styra Eurofire Millenium 2 med extern termostat?

Inlägg av pumamatte »

Ok, då var det som jag misstänkte. Då är det bara att höra av sig till gubben å kräva tillbaka lite pengar då!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Styra Eurofire Millenium 2 med extern termostat?

Inlägg av Torsten »

En temgivare är väl ingenting att gnälla över. Bara att beställa en ny här:
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes

Du har väl själv undersökningsplikt när du köper något begagnat.
Mer regel än undantag när brännare eller pannor byts ut till nyare att sådant som tempgivare och fästplåtar följer med till skroten.

Köpt är köpt och inget mer med det.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar