Dåligt varmvatten - Albin Futura

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Dåligt varmvatten - Albin Futura

Inlägg av Fritz »

Varmvattnet är mycket dåligt, och det kommer bara ett par liter varmt ur kranen innan det är kallt. Det verkar som om cirkulationen i värmeväxlaren fungerar uselt. Själva cirkulationspumpen fungerar - den går och skovelhjulet sitter fast som det ska.

Tidigare i dag avkalkade jag tappvattenkretsen i växlaren. Jag fick i de första omgångarna ut en del skräp och avkalkningsvätskan var rätt grumlig. Men rengöringen verkar inte ha gett någon effekt.

Vilka mer felkällor kan finnas?
- Blandventilen? Just nu står den på helt öppet.
- Kan det vara igenkalkat i den kretsen av värmeväxlaren som arbetar med själva pannvattnet?
- Annat?

Tacksam för tips!

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dåligt varmvatten - Albin Futura

Inlägg av Icecap »

Har du kollat att cirkulationspumpen rent faktisk går när du spolar VV?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Re: Dåligt varmvatten - Albin Futura

Inlägg av Fritz »

Kollat - nej, men jag förutsätter det eftersom den står på kontinuerlig gång, och den gått när jag kollat gången..

F.
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Dåligt varmvatten - Albin Futura

Inlägg av Jonas O »

Sitter den inbyggd i pannan eller löst vid sidan av?

DVS Kan du med handen känna på rören mellan panna-vvx-panna?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Re: Dåligt varmvatten - Albin Futura

Inlägg av Fritz »

Den sitter inne i pannan, men just nu är frontplåten lös, så jag kan känna på växlaren.

F.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dåligt varmvatten - Albin Futura

Inlägg av Icecap »

Du har snart sagt ingen fakta, du verkar inte ha kollat något och du förväntar svar ändå... Du ser nog att detta inte hänger ihop.

Om cirkulationspumpen kör kontinuerligt är det sannolikt pumpen till elementen, den har inget med varmvatten att göra!

På pannor med extern plattvärmeväxlare brukar det sitta en separat pump med en flödesbrytare så att när man tappar varmvatten startar pumpen och cirkulerar det varma pannvatten igenom värmeväxlaren.

Det verkar vara ganska vanligt att denna flödesbrytare kärvar fast, speciellt om man har mycket mineraler i vattnet. Jag menar att ha sett att en del pannor har en brytare som medger att man kan gå förbi flödesbrytaren och köra pumpen konstant, just ifall den skulle kärva.

Så beskriv vad du har kollat, felsökt och upptäckt, då är det sinnessjukt mycket lättare att ge svar och tips.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Re: Dåligt varmvatten - Albin Futura

Inlägg av Fritz »

Icecap: Du har snart sagt ingen fakta, du verkar inte ha kollat något och du förväntar svar ändå... Du ser nog att detta inte hänger ihop.

F: Jo, någorlunda koll har jag, även om en del fortfarande ligger i okunnighetens mörker.

Icecap:Om cirkulationspumpen kör kontinuerligt är det sannolikt pumpen till elementen, den har inget med varmvatten att göra!

F: Pumpen till radiatorererna sitter på radiatorkretsens stigarledning, ovanför shunten. Det är en helt annan pump än den jag talar om här.

Icecap: På pannor med extern plattvärmeväxlare brukar det sitta en separat pump med en flödesbrytare så att när man tappar varmvatten startar pumpen och cirkulerar det varma pannvatten igenom värmeväxlaren.

F: Flödesbrytare saknas. Det finns en ingående kallvattenledning till värmeväxlaren, och från värmeväxlaren går sedan en stigarledning ut till tappställena. Pannvattnet arbetar med en egen cirkulationspump i omedelbar anslutning till värmeväxlaren, och återgår sedan till panncisternen via en blandningsventil. Mellan blandningsventilen och värmeväxlaren finns en sidoledning som kan återföra vatten från värmeväxlaren till värmeväxlarens cirkulationspump. Cirkulationspumpen är direktkopplad till pannans ingående el utan någon brytare, relä eller annan anordning.

Icecap: Det verkar vara ganska vanligt att denna flödesbrytare kärvar fast, speciellt om man har mycket mineraler i vattnet. Jag menar att ha sett att en del pannor har en brytare som medger att man kan gå förbi flödesbrytaren och köra pumpen konstant, just ifall den skulle kärva.

F: Flödesbrytare som reglerar pumpen saknas. Däremot har jag funderat om det finns några termostater, ventiler eller annat som kan krångla - och som jag inte vet om.

Icecap: Så beskriv vad du har kollat, felsökt och upptäckt, då är det sinnessjukt mycket lättare att ge svar och tips.

F: Den saken har jag gjort efter bästa förmåga och utifrån den kunskapsnivå jag har.

F.
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dåligt varmvatten - Albin Futura

Inlägg av Icecap »

Jupp, det var rena ord!

Först och främst har jag inget kännedom om din panna, jag har bara läst en del här i forumet i gemen.

Men just termostaten på utgående vatten (för att undvika skållning) är ju ökänd för att kärva och ställa till det, jag kan bara inte se logiken i att det kommer ett skvätt varmt vatten och sedan är det kallt. Det passar inte in på den ventil helt enkelt.

Men mitt förslag:
* Känn på in- och utgående rör till värmeväxlaren, dels under tappning av varmt vatten och dels utan. Notera resultaten (varmt/kallt).
* Känn på röret från värmeväxlaren fram till termostatventilen, värmt/kallt? Med och utan tappning.

När du har dessa resultat lär resten vara logisk.
* Om det kommer varmt pannvatten in till växlaren men kallt ur den när man tappar varmvatten lär flödet genom pump/växlare vara sjukt dåligt.
* Om pannvattenflödet genom pump + växlare ger värme på båda inkommande pannvatten och retur till pannan är det flöde + pump OK.

Men då ska man kolla:
* Kommer det varmt bruksvatten ut från växlaren? Gör det det kan man godkänna hela värmeväxlardelen och fokusera på termostaten.

* Termostaten... hur ser det ut där? Kan den isoleras med avstängningsventiler och rensas? Det kan knappast skada att rensa den... men kolla först om det kommer varmt vatten till den först så att den ens kan reglera...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Re: Dåligt varmvatten - Albin Futura

Inlägg av Fritz »

Forskat vidare. Vattnet fram till pumpen är hett. Om man spolar i kran, blir växlaren kall, och återledningen förbli kall ett par minuter efter att vattnet stängts av.

* Om det kommer varmt pannvatten in till växlaren men kallt ur den när man tappar varmvatten lär flödet genom pump/växlare vara sjukt dåligt.

Slutsatsen av detta blir att jag får demontera växlaren och försöka rensa den. Det blir lite extralurigt eftersom jag måste ha vattnet i huset avstängt medan jag håller på. Jag får hitta ett sätt att spola rent ändå.

F,
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dåligt varmvatten - Albin Futura

Inlägg av Icecap »

Om vattnet som pumpas från pannan, genom växlaren och tillbaka till pannan blir kallt efter växlaren måste flödet vara alldeles för lågt. Om det sedan är pump, rör eller växlaren får man se eftersom.

Självklart kommer det att kylas ner om allt är rätt och fungerande men inte till "kallt", möjligen till "inte lika hett" så du är nog på rätt spår.

Men uteslut inte cirkulationspumpen helt!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Re: Dåligt varmvatten - Albin Futura

Inlägg av Fritz »

Dagens insatser:

1. Spolat kretsen för pannvattnet i växlaren. Det var ganska täppt, och det första spolvattnet efter att jag haft i kalklösare blev rejält svartgrumligt. Jag rensade upprepade gånger tills spolvattnet var rent och det flöt snabbt genom växlaren.

2. Rengjort filtret för ingående hett pannvatten. Det var inte helt täppt men lätt smetigt med en svart beläggning.

Just nu verkar det inte som att det gett resultat, även om jag inte provat med normaltemperatur på pannan. Den hade temperatur 35-40 grader när jag testade. När jag provspolat har vattnet snabbt övergått från hett till kallt.

Cirkulationspumpen bör inte vara problemet. Jag satte nämligen i en ny, som jag hade i gömmorna igår när det började krångla.

Nu får jag erkänna att jag har idétorka.

F.
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dåligt varmvatten - Albin Futura

Inlägg av danei »

Blandningsventilen för pannvattnet tycker jag låter lite udda, vet du om den gör sitt jobb?
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Re: Dåligt varmvatten - Albin Futura

Inlägg av Fritz »

Det är i stort sett bara den som återstår som tänkbar bov i dramat. I morgon ska jag försöka få tag på en renoveringssats för blandventilen.

F.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dåligt varmvatten - Albin Futura

Inlägg av Icecap »

Jag saknar fortfarande information...

Alltså:
I växlarens ena del kommer det in varmt pannvatten (PVI) och det går ut mindre varmt pannvatten (PVO).

I den andra delen kommer det in kallt bruksvatten (KBV) och det bör komma ut varmt bruksvatten (VBV) när det är dags.

Nu där växlaren borde vara skapligt ren är det ganska oklart för mig hur status ser ut. När det tappas varmvatten hor är det då?
* Är PVI varm?
* Är PVO skapligt varm?
* Är VBV varm? Även efter en kort stund?

För att lösa detta måste det en del systematik i det hela. Jag ber inte om temperaturer men om "hur varmt känns det som" i termer av varmt/hett, ganska varmt och kallt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Re: Dåligt varmvatten - Albin Futura

Inlägg av Fritz »

Vattnet går i en krets från 5 till 5 enligt bilden, dvs. mellan de båda avstängningskranarna för kretsen. Filtren 4 och växlaren 1 är rengjorda. Från 2 går en returslang, där man med hjälp av den nedre kranen 5 kan reglera effekten på växlaren. Om kranen är relativt stängd återgår en del av det redan använda uppvärningsvattnet till cirkulationspumpen, vilket begränsar värmen på vattnet. Är kranen helöppen, återgår inte någon nämnvärd mängd använt vatten utan det passerar via nedre kranen till panncisternen. Så långt den avsedda funktionen.

Nu är min misstanke att den nedre kranen, som också innehåller någon form av ventil, är täppt eller kärvar, eftersom tappvattnet så fort blir kallt. Troligen går det använda vattnet runt i den lilla kretsen - alltså mellan 2 och 3- och blir snabbt avkylt av ouppvärmt tappvatten. En täppt ventil skulle ju leda till att vattnet inte kommer runt i kretsloppet.

Bild

Tack för era synpunkter - de är till stort stöd i mitt sökande efter lösningen! :D

F.
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Skriv svar