Inkoppling av varmvattenberedare

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Dawwe74
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 09 jan, 2009 10:52

Inkoppling av varmvattenberedare

Inlägg av Dawwe74 »

Hej!

Tänkte få hit en rörmokare till veckan för inkoppling av en varmvattenberedare. Jag måste dock fastställa principen med er experter först.

Jag har hade tills idag bara en CTC 1100 panna med en värmebaronen pelletsbrännare. Problemet är och har varit att det enda tappvattnet jag haft är det som producerats av pannan. Jag har fått köra mycket elpatron eftersom varmvattnet som är i CTC räcker inte till hushållet, dvs pelletsvärmningen hinner inte värma upp det vi önskar ta ut.

Nu kommer min lösning på detta....

CTC panna med pelletsvärmt vatten blir det inkommande vattnet i den inköpta varmvattenberedaren(OSO 300L). Ut från varmvatten beredaren via en blandarventil kommer mitt tappvatten. Alltså jag serie kopplar pannan med varmvattenberedaren.
Detta medför även att när jag inte kör med pellets på ex sommaren så sköter vvb tappvatten tillförseln enbart.

Frågan är vilka temperaturer jag skall ligga på i vvb och det som matar från pannan. Förslag?
- Tegelhus, 1vån+källare(86+86kvm)
- CTC 1100 Family, Viking Bio
- IVT Luft/Värmepump på ovanvåningen(Avstängd)
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Inkoppling av varmvattenberedare

Inlägg av danei »

Det låter som en väldigt stor beredare om komplement.
Koppla blandningsventilerna i serie. Så att pannans blandningsventil matar beredarens blandningsventil på kallvattensidan. Beredaren matar du med samma vatten. Sen ställer du pannans blandnigsventil högre än beredarens. På så vis kommer du alltid att ta allt vatten från pannan om det räcker, om det inte räcker toppar beredaren upp.
Dawwe74
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 09 jan, 2009 10:52

Re: Inkoppling av varmvattenberedare

Inlägg av Dawwe74 »

Jag Tog en stor beredare direkt då jag skall vattenförsörja 100 kameler. Nä men bubbelbad, 2 duschar och en familj som gillar varmvatten.

Intressant tanke med blandarna.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
- Tegelhus, 1vån+källare(86+86kvm)
- CTC 1100 Family, Viking Bio
- IVT Luft/Värmepump på ovanvåningen(Avstängd)
Skriv svar