Borra i betonggrund för ventilation
Borra i betonggrund för ventilation
ska borra ett 105mm stort hål i betongväggen från pannrummet och ut, för att ge pannan lite extra luft. Någon som vet om man kan borra med "vanlig" hålsåg eller måste man köpa nån speciell för hårdare material? har aldrig borrat så stora hål i betong förut...
CTC 1100 -96 med 5/6 Turbolatorer
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
Re: Borra i betonggrund för ventilation
Beroende på hur väggen ser ut. Men ska du ha det snyggt bör du nog bara köra med en kärnborr, sådan som håltagare använder. Brukar finnas att hyra.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Vanlig hålsåg lär inte funka i en yttervägg. Antingen får du hyra in rkitiga prylar, eller borra många hål i en cirkel.
Ja det beror ju på det är klart. Själv köpte jag en vanlig 65 mm (tror jag det var) hålsåg på Biltema. Den höll förvisso bara för ett hål men det var ju billig också. Minns inte exakt men ca 50 spänn. Bra snittyta, slät och fin, om man nu bryr sig om det. Väggen var en bärande källarinnevägg. Puts och,(gissningsvis) hålbetong.
Det kanske skulle räcka med att köpa 2 hålsågar på Biltema?
Det kanske skulle räcka med att köpa 2 hålsågar på Biltema?
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Är det den enda ventil du skall ha,så räcker det inte.Skall vara minst lika stor kvadrat som skorstenen.
Jag gjorde ett hål på ca 200 och köpte en tallriksventil på insidan av väggen och en fyrkantig med nät på utsidan.Jag använde en borrhammare och körde borrhål i cirkeln som jag ritat av från ventilen.
Jag gjorde ett hål på ca 200 och köpte en tallriksventil på insidan av väggen och en fyrkantig med nät på utsidan.Jag använde en borrhammare och körde borrhål i cirkeln som jag ritat av från ventilen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jula har en hålsåg för betong på 11 cm i diameter. Jag har använt en sån för att borra genom betong, armeringsjärn, leca och tegel och den funkar ok. "Maxdjup" är ungefär 15 cm, men det går att ta ur borren och knacka loss kärnan med mejselslag på borrmaskinen och fortsätta längre in. Har gjort ett hål som var dryft 50 cm långt med den hålsågen utan problem, dock i tegel. Ca tusingen kostar den om jag minns rätt.
Extuna V202K UB, 55 kW, 4000 l tank i garaget med 28 mm Cu-kulvert.
Kökspanna Tirolia Casanova, laddomat 10, 750 l tank och TVA/elpanna för varmvatten.
Sa souvraya niende misain ye
Kökspanna Tirolia Casanova, laddomat 10, 750 l tank och TVA/elpanna för varmvatten.
Sa souvraya niende misain ye
Jag har en (för trä) som gått i betong, den ser inte vacker ut. Kan det gå att slipa om den för hand? Borde duga till betong. Och kanske till trä, man bör testa på en skrotbit först.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
-
- Energiprofet!
Bättre att borra med ett borr som ger bra hål och snittyta direkt det spar mycket jobb vad gäller återställningen efteråt. Skall man genom tjocka väggar så är det bäst att hyra ett borr. Kostar inte så mycket i förhållande till att köpa. De som finns att köpa går ofta inte så djupt och sedan tar infästningen emot. Jag skulle dra ett påfyllningsrör 6 m genom tre väggar och då borrade jag först med ett klent borr 8 mm så jag fick allt i linje och sedan borrade jag från båda sidorna av väggen. Blev jättefint på väggen bara att täta med lite silikon.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
När jag skulle fixa ventilation så hyrde jag en riktig proffs-kärnborr-maskin från ett företag, hade tidigare försökt med div olika jula/clasisjön/biltema-borr under en dag eller så...
Med riktig maskin så var det gjort på några minuter!!
Hyreskostnaden var löjligt låg.. typ 200 spänn eller så (är 3-4 år sedan)
Med riktig maskin så var det gjort på några minuter!!

Hyreskostnaden var löjligt låg.. typ 200 spänn eller så (är 3-4 år sedan)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
De e vattenkyld kärnborr för de sa bli bra ( var bor du )
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.