Köpte en Janfire Flex-a 2005 och har haft få problem genom åren. Dock började apparaten busa på lillejulafton. Och jag har två problem!
Problem 1:
Felkoden "flamvakt har löst ut" lös på brännaren och jag gissade att tändspiralen, till slut, efter 6 år hade pajat. Bytte spiralen men fick samma felkod. Orkade inte pilla mer på med brännaren, det var ju jul. Körde därför en manuell tändning och satte effektväljaren på M.
Problem 2:
Brännaren stannar varannan dag eftersom nedfallsslangen fylls med pellets. Att slagen har fyllts med pellets har hänt tidigare också, typ en gång vartannat år, men nu händer det alltså varannan dag. Nivågivaren lyser men externskruven har aldrig stannat.
Någon som tror sig ha en lösning?
Tack som tusan om du orkar hjälpa!
vänligen
Dan
nedfallsslangen fylls med pellets
-
- Gallringsobjekt
Re: nedfallsslangen fylls med pellets
1: Utan att du faktisk övervakar minst en start blir det mycket svårt att ge svar på något. Finns det startdos i koppen? Blir pelletsen varm alls? Blir startelementet varmt alls? osv.
2: Jag har haft problem med att slangen fylldes och det var inte pga. att motorn aldrig stoppade, det var för att pelletsen fastnade i slangen och aldrig kom till sensorn. När det hela sedan hade stoppat och jag upptäckte det hade ramlat ner pellets. Igen känns det som att du bara har sett status och inte hur det blev så, alltså bör du antingen beskriva bättre eller faktisk kolla hur det hela fungerar.
Jag ser inte att det är möjligt att ge svar på de få upplysningar du ger, det finns alldeles för många möjligheter. Du bör övervaka start och drift så att sekvensen som utlöser dessa problem blir identifierat, sedan är resten ganska enkelt.
2: Jag har haft problem med att slangen fylldes och det var inte pga. att motorn aldrig stoppade, det var för att pelletsen fastnade i slangen och aldrig kom till sensorn. När det hela sedan hade stoppat och jag upptäckte det hade ramlat ner pellets. Igen känns det som att du bara har sett status och inte hur det blev så, alltså bör du antingen beskriva bättre eller faktisk kolla hur det hela fungerar.
Jag ser inte att det är möjligt att ge svar på de få upplysningar du ger, det finns alldeles för många möjligheter. Du bör övervaka start och drift så att sekvensen som utlöser dessa problem blir identifierat, sedan är resten ganska enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Gallringsobjekt
OK! Tack för att du svarade! Jag skall samla information!
-
- Gallringsobjekt
1. Gjorde ett nytt startförsök idag och samma visa igen. Allt ser ut som normalt. Brännaren lägger i en stardos i koppen, fläkten arbetar och elementet börjar "pumpa". Starten går tiden ut och inget ser eller låter konstigt. Efter 12 minuter stannar den dock och felkoden "flamvakt har löst ut" lyser. Jag drar ut brännaren och kör ner handen i pelletsen. Inte en tillstymmelse till värme. Totalt dött i koppen. Noll action.
Vad är nästa steg att kolla?
2. När jag kom hem från jobbet i dag hade brännaren stannat igen av att nedfallsslagen proppats igen. Vad mer kan jag säga? Nivågivaren lyser men skruven har fortsatt tills den inte kan pressa i mer pellets. Röda lampan Ext mot lyser. Ibland när detta hänt så är skruven så "full" att jag får banka på röret för att skruven skall orka hosta ut den packade pelletsen. Några tips på hur jag kan felsöka detta problem?

Vad är nästa steg att kolla?
2. När jag kom hem från jobbet i dag hade brännaren stannat igen av att nedfallsslagen proppats igen. Vad mer kan jag säga? Nivågivaren lyser men skruven har fortsatt tills den inte kan pressa i mer pellets. Röda lampan Ext mot lyser. Ibland när detta hänt så är skruven så "full" att jag får banka på röret för att skruven skall orka hosta ut den packade pelletsen. Några tips på hur jag kan felsöka detta problem?

1: Tändelement med all sannolikhet dött. Bytt. Köp ej hos Pelletsbilen.
2: Du får helt enkelt kolla hur det fungera när den fyller. Ett sätt är att tömma ut från internförrådet innan start vid att ta loss slangen och gräva lite men det vill bli dumt, felet kan just vara att slangen inte är sträckt nog eller inte går rakt nog och om du lossnar den kan felet försvinna.
Alltså får du väpna dig med tålamod och titta...
2: Du får helt enkelt kolla hur det fungera när den fyller. Ett sätt är att tömma ut från internförrådet innan start vid att ta loss slangen och gräva lite men det vill bli dumt, felet kan just vara att slangen inte är sträckt nog eller inte går rakt nog och om du lossnar den kan felet försvinna.
Alltså får du väpna dig med tålamod och titta...
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Gallringsobjekt
Jag har sträckt slangen och brännaren har inte stannat sedan dess. Jag vet inte om det är en tillfällighet eller om det verkligen var "felet". Jag begriper faktiskt inte varför det spelar någon roll. När nivågivaren tänds skall ju externskruven stoppas efter några sekunder, oavsett om slangen är sträckt eller något "slapp". 

Som jag skrev i mitt förra inlägg: "När det hela sedan hade stoppat och jag upptäckte det hade ramlat ner pellets."
Jag skulle tro att när externmotorn stoppas för att det blir fel kan just själva stoppet ge en svag skakning som får proppen av pellets att ramla ner och då du inte övervakar det hela men bara kollar på slutresultatet ser du inte sammanhanget.
Detta är just orsaken till att det är lönt att övervaka vid konstiga fel, man kan se hela sekvensen.
Men det är jättebra att det fungerar nu!
Jag skulle tro att när externmotorn stoppas för att det blir fel kan just själva stoppet ge en svag skakning som får proppen av pellets att ramla ner och då du inte övervakar det hela men bara kollar på slutresultatet ser du inte sammanhanget.
Detta är just orsaken till att det är lönt att övervaka vid konstiga fel, man kan se hela sekvensen.
Men det är jättebra att det fungerar nu!
Är inte PK!
Är inte PK!