Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av vatsug »

Jahap , det blev som jag var rädd för. Pannan sotar med matn 62 % o fläkt 34% . Det som såg så bra ut , Ljugul låga, vit rök. Blåste även ren fläkten m tryckluft , där var det damm, droppade även en droppe symaskinsolja på översta lagret. Ökade fläkt till 36 %, och ja den sotar. Har nu sänkt matn till 60% , borde bli ca 500g / 10 min , och ökat fläkt till 37 %. Så nu ligger man under 15 Kw i inmatad effekt , om nu pelletsen är på 4,8 Kw som står på påsen. Enl. CTC så beror sådana här saker i 95% på pelletsen. Hur mycket fläkt kan man ha, med min matning, utan att få överhopp ??
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av M.Lindskog »

Nu har jag förvisso en Biomatic 20+ och därmed en Bequem 20D, men kanske det ändå är av intresse. Jag får nämligen köra min på helt andra värden än de som regelmässigt rekommenderas här på forumet för att den inte ska gå fett. Så här är den inställd för mig nu:

Hög: 20 kW = 695 g / 10 min = 92% matn, 85% fläkt
Låg: 15 kW = 520 g / 10 min = 68% matn, 49% fläkt
Min: 10 kW = 348 g / 10 min = 46% matn, 39% fläkt

Den uppmärksamme noterar att fläktvärdena för Låg & Min är högre än i denna länkade tråd, där jag redovisar värden efter att ha justerat med rökgasinstrument. Detta kommer sig av att jag under en tid provade mig fram till inställningar efter rådet som ges här. Dessa fläktvärden var alltså de jag behövde gå upp till för att inte synglaset skulle becka igen efter bara någon dag, samt att jag skulle bli kvitt oförbrända rester i askan.

I sammanhanget bör nämnas att min panna är en 06:a som installerades fabriksny sommaren 2011. Jag utgår alltså ifrån att fläkten är felfri.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av André »

vatsug skrev:Jahap , det blev som jag var rädd för. Pannan sotar med matn 62 % o fläkt 34% . Det som såg så bra ut , Ljugul låga, vit rök. Blåste även ren fläkten m tryckluft , där var det damm, droppade även en droppe symaskinsolja på översta lagret. Ökade fläkt till 36 %, och ja den sotar. Har nu sänkt matn till 60% , borde bli ca 500g / 10 min , och ökat fläkt till 37 %. Så nu ligger man under 15 Kw i inmatad effekt , om nu pelletsen är på 4,8 Kw som står på påsen. Enl. CTC så beror sådana här saker i 95% på pelletsen. Hur mycket fläkt kan man ha, med min matning, utan att få överhopp ??
Mvh Vatsug
Märkligt då det fungerat tidigare :?
Pellets kan ligga på allt mellan 4,7-5 kWh/kg så även om det vore riktigt bra pellets med 5 kWh/kg så ligger du på 15 kW nu vilket gör att du skulle klara dej med 33-34% fläkt som förr o med 37% fläkt ska det definitivt inte vara några problem nu..
Det hoppar inte över pellets med 50% fläkt (behöver 54-62% fläkt med 21 kW inmatad effekt) så det är bara öka om den fortsätter gå fet, Men det känns som det inte är som det ska med fläkten el att det kommit in massa skit i luftslitsarna även om jag tror du har koll på det..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av vatsug »

Nu börjar det se lite bättre ut , har sänkt matn till 60% , det bör ge 500g / 10 min eller ca 14,4 Kw inmatad effekt , fläkt 39 % , synglaset lite mer gråtonat , rökgastermometern lite mer mörkgrå, inte svart som förut. Å andra sidan har det blivit mildare så pannan går inte lika mycket , men jag kollar ju som vanligt efter ca 2 säckar. Ska iväg till Comfortcontrol i uppsala nästa vecka o köpa en CO2-analyssats. Konstigt är det , med injustering o luftöverskott ( O2 10% ) om jag minns rätt, och matn 62% o Fläkt 42 sotade den.Men jag tror att min renblåsning av fläkten m tryckluft har hjälpt, den har ett vassare ljud nu. Inga luftslitsar i koppen var igensatta , kollade den i helgen. Kollade fläkten vid renblåsningen, meny, funktionstest övrigt. Den gick med 99% ej 100.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av vatsug »

Senaste nytt från pannrummet!! Nu har vi stått i pannrummet, i 2,5 tim och försökt justera in brännaren. Det går inte att ligga på 11% i CO2 då sotar pannan . Har nu matn 61% och fläkt 46% . 62% matn var ju 518g / 10 min , så jag ligger något under 15Kw nu. Det verkar som pelletsen inte vill brinna ut ordentligt. Den är ju stenhård. Justeringsmannen fick en liten påse m pellets som han skulle skicka till CTC i Ljungby för analys. Får se om det ger något.
M Lindskog och jag har ju något liknande fläkt värden nu . Är din pellets lika hård? Den är även ganska kort, många runt 8-10 mm långa , max 18mm. Såg även nu när jag gjorde rent koppen att det bildas som en tunga i bortre ändan av koppen med små "kolbitar" , kanske gör dom att slitsarna i bortre änden av koppen sätts igen delvis , med sämre fläktverkan som följd. En teori bara.
senaste värdena :
O2 11,0
CO 213 ppm
NOx 73 ppm
T-gas 136 grder
t-rum 26,1 grader
Lambda 2,09
CO 2 9,7 %
Qa 8,9 %
Eta 91,1 %
hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av André »

Intressant om att det bildas som en "tunga" längst ut på koppen, Samma fenomen hände med kompisens senaste leverans av pellets oxå som är duktig sprutt på.. I hans Biomatic är effekten 21 kW med 80% matning men nu behövs 62% fläkt men med förra pelletsen o samma effekt krävdes ju bara 54% fläkt.. :?
Jag verkar ha fått av samma sort nu oxå, 16 kW med 67% matning o med den förra krävdes 83% för samma effekt men hos mej behövs inte mer fläkt så jag blir inte klok på vad som sker..
Har bara kört ett dygn o nu är det 0° ute så brännaren har inte gått mer än några timmar så jag får väl se om "tungan" kommer fram i koppen efter lite mer körning..

Har även testat med en pellets från en annan fabrik som en kompis hade (MBAB) o med den så får man 2,3 kW lägre effekt på brännaren med samma matning, Har inte tänkt så mycket på vad det krävts för fläktvärden till olika effekter men med den lägre effekten o samma fläktvärden blev Co2 10,7% mot 12% med den högre effekten/min pellets.. Så om det är åt andra hållet o man får en vassare pellets blir det helt klart problem utan justering då det kommer börja bygga upp överskott av pellets i koppen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av M.Lindskog »

Jag hade något som jag tror liknar det som ni beskriver, se denna tråd. När det skrevs så var det ju ingen vidare sprutt på eldandet. Men jag upplevde att det kunde se ut så emellanåt även efter att kylan kommit. Men det var med Stora Enso som jag hade i förrådet då.

Nu kör jag BooForssjö och har inte sett denna tendens. Å andra sidan har jag inte haft tid att göra någon ordentlig invägning sedan jag fick dessa.

Intressant att det blir så stora skillnader i matning mellan pelletssorter.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av André »

Ja det kan skilja betydligt mer än vad man tror, Det skiljer ca 50 gram/liter mellan MBAB/Solett men man skulle iof ha mätt upp 10 liter för det behövs ju bara några pellets mer/mindre så drar de mycket då man bara kollar 1 liter..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av vatsug »

Tog bort kåpan o skruvade bort synglaset , och kikade in i koppen och ingen "tunga" än så länge , men det har ju blivit betydligt mildare nu . Verkade som det byggdes upp en skidbacke från botten av koppen upp mot kanten. Var förbi Lantmännen och kollade deras pellets den var inte alls lika hård, bröt man av den såg man spån. Sån ser inte min ut! Verkar vara otroligt hårt hoppressad.
Få se hur det ser ut om några dygn . Har sotat igen :evil: 1 Gågn i veckan numera :evil:
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av vatsug »

Senaste nytt från pannrummet: Nu har pannan gått en vecka, ( förbrukning 208 kg) - 4,7 grader i snitt , ganska normal förbrukining för mej. Rensluckan ser vit ut lite mörkare i framkant, synglaset lite tonat, som bruna solglas ungefär. Provade igår att öka matn 1 % allt såg bra ut , men imorse, såg jag att den hade sotat liite mer, så jag gick tillbaka till gammla matn. Det såg ut som min lilla ökning av matn fick "skidbacken" att börja bildas i koppen igen. Min egen teori: nu har det ju blivit mildare, men när det var kallt gick brännaren mycket oftare och "skidbacken" han aldrig, brinna, (glöda) färdigt förrän nästa eldningscykel började , varvid en del av slitsarna i framkant på koppen aldrig blev riktigt öppna. Nu ser man översta slitsarna längst fram på koppen när den startar igen även om det går lite högre upp där än på kanterna av koppen. Vägde även 1 liter pellets, den vägde 704 g , har för mej att normalvikten är 675g. Har även införskaffat en sottalspump , ligger nu på sottal 2-3 i snitt. Andre`, hur gick det med din kompis med Biomatic,en ? där var ju något liknande problem , att man fick öka luften ovanligt mycket.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av André »

Du har hög volymvikt på pelletsen iaf :D

Jo jag va dit o kollade förra helgen o det såg fint ut, Ingen skidbacke i koppen samt inte sotat..
Co2 låg på 12% o askan såg riktigt fluffig o fin ut, Han hade då kört ca 1 ton sedan jag justerade den o det va ca 2/3 i asklådan..
Medeltempen ligger på ca -12° o han har en förbrukning på ca 75 kg/dygn så hade den inte gått som den skulle så märker man det rätt snabbt :wink:
PElletsen som både jag o han har är oxå rätt hård men jag behöver inte mer fläkt, Jag kör på 16 kW (67% matning) med 34% fläkt o kompisen kör på 21 kW (80% matning) med 62% fläkt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av vatsug »

Vad är det med pannan ?? Kollade nu efter 16 säckar , och se nu börjar den sota igen !! Det verkar som det är en magisk gräns just där. Ökade fläkten med 2 %, till 47 och den sotade bara mer. Minskade matningen istället från 61% till 59 % och nu såg det liite bättre ut sottal 4-5. Börjar lessna nu.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av Jakob »

Men har du testat med några andra säckar pellets då?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av Micke C »

Hej!

Jag hade ju en hel del strul med sot i min ecoflex för något år sedan. Lyckades aldrig justera så de vart bra. Gick ett tag, sedan verkade som om förutsättningarna helt plötsligt hade förändrats. Lite som för dig om jag förstår saken rätt. Visst, alla justeringar jag gjorde var på känn eftersom jag aldrig kom så långt att jag skaffade instrument. Men jag provade mycket och gjorde det noggrant... men resultatet var alltid detsamma.

Nu har jag däremot inga problem alls. Går som tåget och har så gjort i ett par år!
Det enda jag gjorde var att ställa rökgasspjället så att jag tillåter högre rökgastemperatur. Jag kan inte med säkerhet säga att det var det ursprungliga problemet, men efter åtgärden har det faktiskt varit problemfritt (ta i trä). Och jag lovar, skillnaden är markant!

Min teori är att jag med mer värme i murstocken får ett högre och jämnare drag, som i sin tur blir jämnare då det ger Tigexen möjlighet att reglera en större del av tiden (jämfört med att vara stängd). Detta skulle ge mer konstanta förutsättningar för brännaren att jobba mot.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av M.Lindskog »

Spontant låter det i mina lekmannaöron som att det kan ligga en del i det Micke C skriver. Att man har en dragbegränsare inställd på ett visst värde innebär ju bara en övre gräns för draget genom pannan.

På samma not borde väl lufttillströmning & tryckförhållanden i övrigt runt panna kunna påverka också? T.ex. en mekanisk ventilation som på något vis påverkar lufttrycket pannrummet, dörren ibland öppen, ibland stängd... bara en tanke...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar