Volym på expansionskärl vid pelletseldning?

Skriv svar
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Volym på expansionskärl vid pelletseldning?

Inlägg av SpeedySwede »

Jag har tänkt att inför denna vinter montera en Viking Bio i min CTC1100.
En fundering som dök upp i mitt huvud var om det lilla expansionskärl om 18 liter som jag har till min oljepanna räcker? Är inte temp-hysteresen lite större vid pelletsdrift?
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

tror det brukar 5-10°. även på olja
det du har är förhoppningsvis dimensionerat att vattnet går upp till en 95°. så det behöver di inte oroa dig om.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Pellets- eller oljeeldning har ingen betydelse för storleken på exp-kärlet. Så länge som du inte ändra systemets totala vattenvolym så är det OK att använda det gamla kärlet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Storleken på kärlet ska vara minst 7% av den totala vattenvolymen vid vedeldning, Jag har för mig att rörmokarn sa att det ska vara 4-5% vid oljeeldning. Detta gäller bara för system med slutna kärl ( med blåsa), med öppna kärl (på vinden) så är det annorlunda förstås. Jag såg att Baxi rekommenderar 5% av totala volymen med öppna kärl.

/Jössehäring
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

tummregeln eller vad man säger
slutet kärl = 10%
öppet = 5%
men detta har typ flexicon närmare beskrivning på
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Skriv svar