Kaos! -25C utomhus och dålig cirkulation i värmesystemet!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Kaos! -25C utomhus och dålig cirkulation i värmesystemet!

Inlägg av Duetten »

Hej på er

Lite bakgrund:
Jag har en CTC1100 miljö med en Grundfos cirkulationspump installerad i ett hus från 1947. Vissa element är förmodligen orginal (1 tums rör) och andra är nyare (10 mm rör). Från pannan går det ut rejält tjocka rör, typ 80 mm och fördelar sig i huset. De flesta element i huset är hyggligt varma men i en nyare del där elementen bara har 10 mm rör samt i vårt nya badrum med golvvärme är kalla.

Först gissade jag på att det var en ispropp nånstans men så gick jag ner i källaren och kikade på cirkulationspumpen. I vanliga fall finns det en grön LED som indikerar läget på pumpen via olika blinkningar men nu är den helt släckt. Jag har lossat kåpan över matningen till pumpen och mätt upp 230 VAC. Ingen annan anslutning finns. Tyvärr har jag ingen möjlighet att mäta eventuell strömförbrukning då multimetern bara kan mäta likström. Jag har bestämt för mig att jag också vid något tidigare tillfälle inte heller sett att den gröna LED:en lyst, men dagen därpå lyste den. Jag har lagt öra mot pumpen men tycker mig inte höra nåt pumpljud, men det kanske är alltför tyst?

Min teori är att det är självcirkulation som gör att de flesta elementen i den äldre delen ändå är hyggligt varma men att det inte blir nån cirkulation i den nyare delen pga de små rören. Samma sak med golvvärmen i badrummet, men kanske kan man ändå känna en svag värme på golvet.

Jag har ställt ut värmefläktar i den kalla delen för jag vill inte riskera att rören fryser och håller runt 18C där inne. Vi köpte huset för 6 år sen och vet inte hur värmerören går, men vi vet att isoleringen inte är den bästa så kanske ispropp ändå är ett alternativ?

Finns det nåt enkelt sätt att kontrollera om pumpen fungerar?

Vad gör jag nu? -25C ute och faller nog mer i kväll... :(

Nedan finns bilder på pumpen och pannan

Bild

Bild
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Kaos! -25C utomhus och dålig cirkulation i värmesystemet

Inlägg av jerjo »

Du kan kontrollera om pumpen snurrar genom att lossa pluggen i mitten - läs mera på http://www.veab.se/docs/Doc218.pdf
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kaos! -25C utomhus och dålig cirkulation i värmesystemet

Inlägg av danei »

Jag här lite svårt att se storleken. Men om servar samma som till varmvattnet så kan man ju testa med att skifta.
Här du kollat att du här vatten i systemet?
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Re: Kaos! -25C utomhus och dålig cirkulation i värmesystemet

Inlägg av Duetten »

jerjo skrev:Du kan kontrollera om pumpen snurrar genom att lossa pluggen i mitten - läs mera på http://www.veab.se/docs/Doc218.pdf
Hej igen

Idag är huset kallt. -30C ute och ingen eller enbart självcirkulation. Nyss lossade jag mittskruven på cirkualtionspumpen enligt tipset ovan för att kolla om den rörde sig men den stod helt stilla. Idag är det lördag och vete skjutton om jag hittar en affär som säljer pumpar som passar utan att det innebär en hel massa rörjobb.

Kan man kanske köra pumpen temporärt med en borrmaskin? Tänker i alla fall testa det då det går att rotera med en mejsel. Men om det är själva pumpmekanismen som är paj lär det väl knappas hjälpa. Hoppas inte rören fryser sönder under helgen i alla fall...

Eller kanske det är värt ett försök att plocka isär pumpen, rengöra och sätta tillbaka. Är det nån som vet vilken typ av fel som är vanligast? Lindningarna i motorn eller smuts som satt igen funktionen?
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Re: Kaos! -25C utomhus och dålig cirkulation i värmesystemet

Inlägg av Duetten »

Efter lite pillande på skruven på pumpen så har den hackat till några gånger. Är det nån som har koll på ungefär vilket varvtal en sån här pump ska ha? Det är en Grundfos Selectronic UPE 25-25 180.

Då den gick som "bäst" tog det drygt 10 sek för att göra ett varv, vilket låter rätt långsamt i mina ögon. Men om det finns nån slags utväxling så kanske det kanske är normalt? Jag tror att denna pump har nån slags automatik vad gäller varvtalet.

Ser på nätet att det finns Grundfospumpar av typen UPS samt UPE (samt såklart en hel massa andra varianter), men hittar inte skillnaden mellan dom. Nån som har koll?
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Kaos! -25C utomhus och dålig cirkulation i värmesystemet

Inlägg av jerjo »

Misstänker att varvtalet skall vara 1800 - 2500 rpm åtminstone om man tittar på en modernare UPS-pump.
T ex så har UPS 15-35-20 varvtalen 1800 - 2200 - 2500 (valbart)
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Kaos! -25C utomhus och dålig cirkulation i värmesystemet

Inlägg av jerjo »

Såg nu att det står 2 uF på pumpen, kanske är det kondensatorn som har gett upp - det brukar ge just sådana symptom.
Frågan är ju då var att hitta en motorkondensator på 2uF en lördag?
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Re: Kaos! -25C utomhus och dålig cirkulation i värmesystemet

Inlägg av Duetten »

Nu funkar det som det ska!

Det var cirkulationspumpen som säckat ihop. Jag köpte en ny på K-rauta för 995 kr och bytte. Jobbet tog max 10 minuter. Råder alla som råkar ut för nåt liknande att byta själv. Det räckte med en rörtång och en skruvmejsel samt veta vad färgerna på eltrådarna betyder.

Tack och lov så gick det att tvångsköra den gamla pumpen med en borrmaskin så det gick hyggligt att få upp värmen när det var som kallast, drygt -32C härom kvällen.

Ska ta isär den gamla pumpen och felsöka, men gissar att den helt enkelt beckat ihop av smuts. Det kan vara bra att ha en i reserv, om den nu går att laga,
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Skriv svar