BOTTENSKRUV

Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av Volvoslav »

rod02/
Det låter inte bra om det blir så mycket damm i pannrummet att det går upp i skorstenen vid påfyllning. :o
I värsta fall kan du åka på en dammexplosion om pannan är igång samtidigt. :shock:
Det låter dyrt om det skulle hända...
Jag skulle nog lägga lite energi på att täta vid tillfälle.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av CPMS »

Ähhh... smäller det blir det ju städat och klart. :o
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
lasseemil
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 22:02
Ort: Mölndal

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av lasseemil »

Jag tackar så mycket för svaren :D .
Blir nog en del att göra i helgen misstänker jag, men inte idag, för idag ska jag dricka en himla massa pilsner hade jag tänkt. När jag tänker efter så kanske det inte blir så mycket gjort imorgon heller :oops: .

Hej så länge! Lasse
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av Volvoslav »

CPMS/
Det är sant. Man får inte bara se problemen utan även möjligheterna. :lol:

lassemil/
Skål!
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av rod02 »

Brännaren strömlös vid tankning. Och tills efter städning.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
lasseemil
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 22:02
Ort: Mölndal

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av lasseemil »

Jaha, då har jag tätat hela förrådet från topp till tå. Det tog sin tid men jag vill gärna tro att det blev bra :D .
Sedan så har jag börjat att bygga lådan som bottenskruven mynnar ut i, och matarskruven hämtar från.
Jag tänkte bygga ett fall från skruv till skruv så att säga, se bild.
Har även lagt skruven i ett avloppsrör som jag har kapat på längden med tanke på vad du sa Volvoslav, angående resonansen. Tror att det blir lite tystare då.
Lämna gärna synpunkter på det hela.
Bild

Bild

Bild
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av Volvoslav »

Efter att ha tömt förrådet några gånger kan jag konstatera att ljudet i princip är obefintligt så länge skruven är täckt och har lite att "jobba med".
Mesta ljudet kommer nog av att min skruv "vispar" lite (den är nog inte helt rak) och att någon pellets kommer i kläm.
Någon tipsade mig om dämpskivor, men ännu så länge har jag inte känt att det varit motiverat.
Det kan bli intressant att se om du upplever att röret ger positiv effekt.
Av egen erfarenhet kan jag säga att den lilla lådan inte behöver vara så tät sålänge man inte blottat skruven och kört tomt i förrådet. Luften har lättare att evakuera via avluftningen än genom ett antal decimeter pellets. Plexiglaset jag har liggande på min lilla låda ligger löst.
Sedan är det naturligtvis inte onödigt att täta lilla lådan.
Hur har det gått, har du provkört något??
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
lasseemil
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 22:02
Ort: Mölndal

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av lasseemil »

Hej
Jag har tyvärr inte testat ännu, men hoppas kunna göra det till helgen, har haft problem med bilen som har tagit tid från pelletsförrådet.
Så jag ligger låååångt efter i (den optimistiska) tidsplanen :roll: . Men kanske att jag kan ta lite bilder på lådan som nästan är färdig, och lägga ut i kväll.
lasseemil
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 22:02
Ort: Mölndal

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av lasseemil »

I väntan på ett test så får ni några bilder på min skruvlåda eller vad man nu kallar den, den är inte riktigt färdig än men ni kanske har överseende med det.
Bild
Bild
Bild
Bild
På den sista bilden så syns hålet där microbrytaren sitter, den idèn hittade jag här på forumet någonstans men kommer inte ihåg var.

Vi hörs
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av CPMS »

Skulle inte microbrytaren fungera bra så kan jag tipsa om: http://www.elnu.se/index.php?lista=38&a ... C+TOKY&n=4
Har själv några i min anläggning och kan inte klaga, priset är ju iallafall överkomligt. :)
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av Volvoslav »

Om det mot förmodan inte skulle fungera som tänkt med mikrobrytaren så kan jag rekommendera en sökning efter kapacitiv givare på Tradera eller kolla här http://www.tradera.com/kapacitiv-givare ... _151285159.
Där finns samma givare och samma säljare som CPMS länkar till men till en annan kostnad.
Jag har köpt några givare av alias "brastart". Första givaren fick jag för 49:- inkl. frakt och senast blev det 138:- inkl. frakt. Det är iallafall värt en fundering.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av CPMS »

Ahhh... ännu bättre. :thumleft:
Skiljer ju lite i pris mot ex. en Omron från Elfa.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
lasseemil
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 22:02
Ort: Mölndal

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av lasseemil »

Nu äntligen så har jag börjat provköra, och det verkar funka så som jag hade tänkt mig :D !
Det funkar med microbrytaren men lurar på att använda kapacitiv givare som ni tipsade om, vi får se.
Behöver kanske jobba lite med inställningar på brytaren.
Tog lite fler bilder på lådan.
Bild
Bild

Här på bild nr3 så ser man microbrytaren på utsidan av lådan
Bild

Här ligger 40 säckar som första test innan bulk
Bild

Vi hörs!
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av Volvoslav »

Ser ju bra ut.
Nu är det lite svårt att bedömma på några bilder, men jag skulle gissa microbrytare med "membran" rent av är mer tillförlitlig med bottenplacering med hänsyn tagen till "rasvinkel" och trögheten i pelletsen. Alternativt att placeringen av microbrytaren behöver flyttas närmare hålet i botten.
Detta är å andra sidan något som ger sig över en period.
I början var jag var också inne på microbrytare och samlade på mig några stycken innan jag av en tillfällighet upptäkte fördelen med kapacitiv givare.
Kul att ytterligare ett bulkförråd med förskjuten botten och låg bottenvinkel fungerar som tänkt.
Hör av dig när du kört några dagar.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
lasseemil
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 22:02
Ort: Mölndal

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av lasseemil »

Då har jag kört ett tag, och det verkar funka helt enligt planerna(nästan) :roll: !
Jag får inte till det riktigt med microbrytaren, så jag beställde en kapacitiv givare från elnu .se som ni tipsade om.
Detta är ju inte mitt område direkt, men på beskrivningen så står det att den ska kopplas in med belastning, då är min fråga, räcker det med reläet som jag styr med microbrytaren?

Lasse
Skriv svar