Pellets åtgång per dygn

Micke30
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 07 feb, 2012 20:27

Pellets åtgång per dygn

Inlägg av Micke30 »

Hej
Jag har precis konverterat om från en oljebrännare till en pelletsbrännare en Vikingbio från Värmebaronen. DEt har tagit lång tid att få den att gå utan stopp den har stannat i "fel i uppstart" men jag tror att det berodde på för stort drag i vår skorsten. Men nu undrar jag vad som kan räknas som "normal" åtgång av pellets per dygn, jag tycker att det går onormalt mkt pellets. Vårt hus ligger på ca 190kvm och den senaste veckan har det varit rätt kallt med en natt temp på -18 i snitt och på dagarna har det varit ca-10 i snitt
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Pellets åtgång per dygn

Inlägg av Torsten »

Jag hade något mer än 2 säckar per dygn i 30-talsvilla utan isolering när temperaturen var mellan -10 och -15. Har en oljepanna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Pellets åtgång per dygn

Inlägg av johano »

Ja, ungefär samma här, har snittat på ca två säckar/dygn senaste månaden:

Bild

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pellets åtgång per dygn

Inlägg av Jakob »

Jag toppade 38kg. Värmer 155kvm enplan modell 1960.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pellets åtgång per dygn

Inlägg av GoForIt Pellets »

Välkommen till skaran med oss som kör Viking Bio!

Vi har också snittat på ungefär två säckar per dygn under den senaste veckan som ju har varit extrem köldmässigt.

110 m² boyta till 21°C och 50m² källare till 18°C.

Uppdatera gärna din profil med vad du mer har för utrustning.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Pellets åtgång per dygn

Inlägg av Vednisse »

Har snittat 25kg/dygn de senaste 30dagarna, högsta noteringen var ca:30kg.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Pellets åtgång per dygn

Inlägg av JensH »

Har 1½ plans villa inklusive uppvärmd källare, förbrukar drygt 1 säck/dygn. Dock kör vi väldigt mycket braskamin kvällstid 17-23 så det avlastar ju brännaren väldigt mycket nästan halva tiden eftersom murstocken, som sitter mitt i kåken, värmer fram på morgonkvisten. Cirka 140kvm 50-talsvilla tegel med halvdan isolering...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Pellets åtgång per dygn

Inlägg av Ola Häggström »

Hinner jag inte elda i braskaminen går det åt 3 1/2 säck när tempen ligger kring -10 och lite vind.
Flitig kamineldning får ned det med 1/2-1 säck.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Re: Pellets åtgång per dygn

Inlägg av withnail »

@johano: Hur fungerar ditt twitterstat? Ser jäkligt schysst ut! Har du loggning på brännaren som på nåt sätt skickar automatiskt till internet eller hur funkar det?
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
RikardSvalöv
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 11:09

Re: Pellets åtgång per dygn

Inlägg av RikardSvalöv »

Temperaturen är inte en så stor faktor för oss gällande förbrukningen, nu när det är kallt (Skåne) förbrukar vi ca 2 säckar per dygn. Dock kan vi förbruka lika mycket (om inte t.o.m. mer) när temperaturen ligger kring nollan och vi har friska SO vindar "fritt blås" för vinden rakt på huset. Hur som helst blir det fantastiskt mycket billigare än första vintern i huset med vattenburen el :).
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Pellets åtgång per dygn

Inlägg av johano »

withnail skrev:@johano: Hur fungerar ditt twitterstat? Ser jäkligt schysst ut! Har du loggning på brännaren som på nåt sätt skickar automatiskt till internet eller hur funkar det?
Ja precis så, en liten dator mäter skruvens gångtider och får då ut förutom förbrukning även start/stopp, dessa "loggas" sedan automatiskt på twitter.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
ElNobbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 07 dec, 2011 22:24

Re: Pellets åtgång per dygn

Inlägg av ElNobbo »

Ca 3,5 säck/dygn senaste 2 veckorna. Eldande i öppna spisen påverkar detta ytterst marginellt, antagligen till det sämre då även den elden behöver syre.

//Ägare av vad som mycket väl kan vara forumets mest ineffektiva panna :)
CTC-panna anno 1954
Green Energy P20, toppmatad, framåtbrinnande, 1 effektläge.
Veckoförråd
120 m2 boyta + 80 m2 uppvärmd källare
Tegelhus från 1939, diverse påbyggnader i trä ca 1960
Pellets från Stora Enso
Bor ca en mil norr om Borås
withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Re: Pellets åtgång per dygn

Inlägg av withnail »

RikardSvalöv skrev:Temperaturen är inte en så stor faktor för oss gällande förbrukningen, nu när det är kallt (Skåne) förbrukar vi ca 2 säckar per dygn. Dock kan vi förbruka lika mycket (om inte t.o.m. mer) när temperaturen ligger kring nollan och vi har friska SO vindar "fritt blås" för vinden rakt på huset. Hur som helst blir det fantastiskt mycket billigare än första vintern i huset med vattenburen el :).
Vindfaktorn är faktiskt en mycket viktig faktor att ta i beaktande, för oss som bor på västkusten med normala vintrar runt nollan men slitsamma vindar in från Kattegatt har också hög förbrukning.
Jag har nyligen fått förklarat för mig att ett hus skapar en skyddande "värmekudde" några centimeter ut från huset som vid vindstilla hjälper huset att behålla värmen men när det blåser så blåser även denna "kudde" bort. Jag kommer inte ihåg vad denna "kuddeffekt" kallas men den gör ändå att hus som geografiskt kan ligga varmare till ändå förbrukar mer energi på grund av vindar.
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
ptke
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 28 feb, 2011 19:03
Ort: Mjölby

Re: Pellets åtgång per dygn

Inlägg av ptke »

Jag har pendlat mellan 7-11 påsar per vecka. Räknade med 14 per vecka i snitt när det är vinter, hos oss ca -5 i snitt. Men har bara gjort av med 3,5 pall sedan oktober ! Har 21C på kväll o morgon o 18C på nätter o dag tid.
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: Pellets åtgång per dygn

Inlägg av karlsson »

hyr hus från 1890, kallt som tusan, och det går åt 4,5 säckar/dygn ett snitt på 130 säckar i månaden,2,5 pallar = 5200:-/månad till pellets. inte kul alls :( med ute temp på mellan -5 till -15
då ligger inne tempen på ca +18 :(
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Skriv svar