Ecoflexare , har ni bytt fläkt ??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Ecoflexare , har ni bytt fläkt ??

Inlägg av vatsug »

Hej Ecoflexare , är det någon som bytt fläkt än ??
Efter hur många ton ??
Gör ni något åt den ?? Smörjer lager, rengör fläktvingar, mm ??
Mvh Vatsug.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Ecoflexare , har ni bytt fläkt ??

Inlägg av Stugsittaren »

Hej !

HAr bara bytt slussvingar en gång. Den nya är av helgjutna modellen och har hållt i ett par år trots att den är för kedjedrift och jag har tappdrift. Tappdriften funkar helbra för mig. Eldar ung 3 tom om året sedan sommaren 2006 dvs 5,5 år nu.

Upptäckte att glashöljet till fototransistorn gått sönder men den fungerar fortfarande.

Annars puttrar den bara på. Glömde tömma aska så den inte såg att det brann. Men det är ju inte brännarens fel.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
f94-mbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 28 apr, 2006 18:25
Ort: Sollentuna

Re: Ecoflexare , har ni bytt fläkt ??

Inlägg av f94-mbe »

Min fläkt rasade i vintras, såklart i februari när det var svinkallt och dyr el (ingen rolig elräkning). Började med att fläkten lät illa, den gick knackigt och sedan sotade pannan rejält innan jag förstod vad felet var.

Fick en ny fläkt från CTC på några dagar för 2 684 kr. Det var lite knivigt att lossa skruvarna till fläkten då de sitter hårt och väldigt illa till. Men annars var det enkelt att byta.

Har kört sedan 2006 och ligger på 5,5-6 ton per år i förbrukning.

Så länge fläkten går har jag haft OK förbränning i vinter efter en del pyssel med värden fram och tillbaka.
CTC Ecoflex (2006) + Pellistore bulkförråd
BOA 180 + BIA 90 kvm uppvärmt
Skriv svar