Bygga pelletsförråd

Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Mr reco »

Taxen skrev:Som HattSmugglarn skriver så kan du inte ha avluftningen på den sidan som pelletsen fyller på först.
Den sprutar mot duken och om du tänker fylla fullt,så kommer duken att tryckas bort och stänga avluftningen.
Kan du fylla från kortsidan,så får du bättre fyllnadsgrad då det blir smalare åt sidorna,så dt kan rinna ut.
tackar de är sånt här man ville komma åt, alla små guldkorn, så kanske man slipper bygga om förrådet hela tiden.
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Volvoslav »

På den högra vyn i din skiss ser det ut som att du har en lutande yta på ena kortsidan. Finns det någon tanke bakom det, eller tolkar jag din skiss fel?
Du undrar om vinkeln. Det verkar inte finnas något rätt eller fel där, men den allmäna rekommendationen har väl alltid varit mer än 45 grader. Nu har nog jag blivit ett undantag då jag byggde med 30 grader och fick det att fungera välldigt bra. Men där handlar det nog mer om hasvinkeln än rasvinkeln som diskuterats i min tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=20&t=13098.
Det viktigaste vid liten vinkel är nog ändå att man har en glatt yta på bottenskivorna.
Mer om mitt bygge kan du hitta i Pannrumsbilder http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=39&t=13419.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Mr reco »

Volvoslav skrev:På den högra vyn i din skiss ser det ut som att du har en lutande yta på ena kortsidan. Finns det någon tanke bakom det, eller tolkar jag din skiss fel?
Du undrar om vinkeln. Det verkar inte finnas något rätt eller fel där, men den allmäna rekommendationen har väl alltid varit mer än 45 grader. Nu har nog jag blivit ett undantag då jag byggde med 30 grader och fick det att fungera välldigt bra. Men där handlar det nog mer om hasvinkeln än rasvinkeln som diskuterats i min tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=20&t=13098.
Det viktigaste vid liten vinkel är nog ändå att man har en glatt yta på bottenskivorna.
Mer om mitt bygge kan du hitta i Pannrumsbilder http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=39&t=13419.
botten av förrådet kommer bestå av plyfa dels för det var de jag har hemma samt att det är väldigt glatt yta på de. testade i mindre skala å då funkade det ner till 30grader. sen om de funkar i full skala är ju en annan historia, får sätta en vibrator platta i ned till så skakar de ju ner allt. :shaking:
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Mr reco »

Taxen skrev:Som HattSmugglarn skriver så kan du inte ha avluftningen på den sidan som pelletsen fyller på först.
Den sprutar mot duken och om du tänker fylla fullt,så kommer duken att tryckas bort och stänga avluftningen.
Kan du fylla från kortsidan,så får du bättre fyllnadsgrad då det blir smalare åt sidorna,så dt kan rinna ut.
japp de är ändrat på nya ritningen, tackar
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Mr reco »

Bild

Här kommer ett nytt försök med mitt förråd har jag missat någons råd så hojta till.
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Roli »

Tänk bara på att du skall ta dig in och ut ur din servicelucka. Så den inte blir för liten och hamnar för högt upp. Det är bra att den sitter högt eftersom man kan ta sig in i förrådet tidigt men på bekostnad av att det blir krångligare att klättra upp för att ta sig in och sedan klättra ner i förrådet igen.....

Så var den exakt skall sitta för att bli bra är lite av en utmaning. Det optimala är kanske att ha två luckor. En lite mindre högt placerad för att kunna komma in tidigt i förrådet om något går sönder och en större placerad lågt som man endast har åtkomst i när förrådet nästan är tomt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Mr reco »

Tackar det är noterat.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag har cc 60 på mina reglar. Jag kommer precis in i luckan som är 60*60 men då måste jag in med benen först och på mage. Lite läskigt när man står på en stege 2.5m över marken som jag måste.

Har man pondus så kan man behöva en större lucka....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Mr reco »

jag jobbar på min "pondus" (ofrivilligt) så de är nog lika bar att öka luckan lite.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Varför inte sätta in en dörrkarm med tvådelad dörr eller hel dörr, så går man bekvämt ut och in, och kan lätt städa och tömma förrådet. På insidan dörrkarmen skulle man kunna sätta två u-profiler en på varje sida om dörren i regelvirket. I dessa satte man skivor, plywood eller brädor, säg 200 mm breda, som man plockade av efter hand som pelletsen sjönk. Hade dessa tankar, då jag tänkte bygga själv!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Mr reco »

Mycket smidig lösning. den iden lånar jag.
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ulf Rasmusson skrev:Varför inte sätta in en dörrkarm med tvådelad dörr eller hel dörr, så går man bekvämt ut och in, och kan lätt städa och tömma förrådet. På insidan dörrkarmen skulle man kunna sätta två u-profiler en på varje sida om dörren i regelvirket. I dessa satte man skivor, plywood eller brädor, säg 200 mm breda, som man plockade av efter hand som pelletsen sjönk. Hade dessa tankar, då jag tänkte bygga själv!
Exakt den lösningen har jag.
U-profiler utgörs av vanliga vita väggskenor som man sätter hyllkonsoller i.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag hade sett ut u-profil som jag hade tänkt använda och det var sådana som man skruvar i taket för att hänga upp rörsystem. De är lagom för att kunna stapla 22-mmers råspont i öppningen, då kan man plocka ner var tionde cm och har not och spont som tätar. U-profilerna fanns i tvåmeterslängder och längre. Alla hål och så finns redan i profilerna.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Glöm inte att tejpa alla skarvar i ev. dörr vid fyllning. Annars dammar det något fruktansvärt..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Roli »

Bra tätningslister gör också underverk, kanske inte utesluter en skarvtejpning men förbättrar iallafall.

Min lucka tätas endast med tätningslister, men den öppnas inåt och är lite större än öppningen. Den lilla "flänsen" tätas sedan av en tätningslist.

Ett bra material till väggar är golvspånskiva. Den är falsad i kanterna så tätningen mellan skivorna blir helt dammtät. Jag har limmat mina skarvar, vet inte om det behövs för att få det tätt men varför chansa.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar